Administrația fiscală și-a propus, pentru 2022, creșterea ponderii veniturilor din taxe și impozite în produsul intern brut prin eficientizarea colectării, care are la bază atât stimularea conformării voluntare, cât și o serie de măsuri de combatere a evaziunii fiscale. Planurile anunțate pentru acest an indică faptul că autoritățile au ajuns la concluzia că reforma și digitalizarea administrației fiscale reprezintă combinația optimă pentru atingerea acestui scop. Prin urmare, anul ce tocmai a început se va baza pe acești doi piloni, cu beneficii estimate atât pentru stat, cât și pentru contribuabili, dar și cu eforturi substanțiale de implementare pentru ambele părți. O parte dintre măsurile adoptate de autorități, bazate pe soluții digitale de relaționare cu contribuabilii, au intrat deja în vigoare și produc efecte, iar altele sunt la nivel de angajament. Citește articolul
Implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), dar și a altor măsuri de digitalizare, ar putea aduce pe viitor reduceri ale cotelor de taxare, opinează autoritățile. De ce? Pentru că digitalizarea va ajuta la creșterea veniturilor la bugetul statului. Citește articolul
Reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) spun că anul 2022 va aduce contribuabililor mai puține controale clasice decât în anii precedenți și mai multe controale făcute de la distanță, prin verificarea documentară. Totodată, implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T) va elimina treptat necesitatea inspectorilor de a mai face verificări „pe teren”. Citește articolul
Deși obligația de a raporta fișierul standard de control fiscal (SAF-T) se va aplica firmelor mijlocii abia de la 1 ianuarie 2023, specialiștii recomandă pregătirea din timp a implementării sistemului. Chiar dacă a rămas aproape un an până la termen, analiza premergătoare implementării raportării (declarația 406) poate să dureze câteva luni bune. Citește articolul
Fișierul standard de control fiscal (SAF-T) devine obligatoriu din 2022 pentru marii contribuabili, astfel că în februarie vor începe raportările prin intermediul declarației 406. Din moment ce fișierul SAF-T se depune la mai multe termene, am pregătit azi un calendar orientativ pentru anul curent. Citește articolul
2021 este anul în care autoritățile au pus la punct sistemul fișierului standard de control fiscal (SAF-T), care se implementează treptat, în funcție de mărimea companiilor, începând din 1 ianuarie 2022. În acest context, explicăm astăzi succint pentru cine intervine, din această lună, obligația de a raporta, prin declarația 406, fișierul SAF-T și ce reguli de bază trebuie reținute despre sistem. Pentru a face asta, am luat în calcul și informațiile pe care le-am mai aflat, între timp, de la publicarea inițială a articolului (noiembrie 2021) și până acum. Citește articolul
În 2021, autoritățile au venit cu mai multe schimbări din sfera obligațiilor declarative ale contribuabililor. De la eliminarea hârtiilor în relația cu Fiscul și reducerea numărului de declarații fiscale la unele modificări la raportările deja în vigoare, iată ce este de bine de știut în pragul noului an. Citește articolul
În contextul în care raportarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul declarației 406, devine obligatorie din 2022 pentru marii contribuabili, Fiscul a publicat recent forma finală a ghidului destinat firmelor. În același timp, a fost actualizată documentația tehnică aferentă sistemului SAF-T. Citește articolul
În cursul anului 2021 au apărut patru noi raportări obligatorii pentru companiile din România. Dacă două dintre ele vor trebui transmise prima oară din 2022, altele două deja au fost transmise în acest an, însă vor fi prezente și anul viitor, și în următorii ani. Citește articolul
Companiile care și-au externalizat contabilitatea trebuie să caute cea mai bună variantă pentru a se achita de obligația de transmitere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), spun specialiștii. Asta înseamnă să identifice la cine sunt informațiile necesare completării declarației 406 și să stabilească, de comun acord cu furnizorul de servicii contabile, o procedură adecvată de lucru. Citește articolul