Cu toate că obligația de transmitere a facturilor, în sistemul e-Factura, pentru relația business to consumer (B2C) se aplică de la 1 ianuarie 2025, amenzile pentru nerespectarea acesteia se aplică abia de la 1 iulie 2025. Citește articolul
În domeniul discriminării, Inspecţia Muncii asigură controlul aplicării măsurilor de respectare a egalităţii de şanse şi tratament între femei şi bărbaţi în contextul relațiilor de muncă, iar anul viitor inspectoratele teritoriale se vor concentra și pe măsura în care angajatorii respectă prevederile existente în legislație în scopul asigurării egalității de șanse și tratament între lucrătorii femei și bărbați - o arată calendarul de acțiuni al instituției pe 2025. Ce înseamnă asta pentru angajatori: Citește articolul
În programul-cadru de acțiuni pentru 2025 al Inspecția Muncii apar campanii de verificare a respectării obligațiilor legale de către serviciile externe de prevenire și protecție, verificări la întreprinderile mici, precum și acțiuni de conștientizare cu privire la riscurile psihosociale ori cu privire la informarea legată de noul REGES Online. Continuarea campaniilor de verificare a condițiilor de muncă în construcții, combaterea muncii nedeclarate și informarea angajatorilor și angajaților cu privire la negocierile colective sunt, de asemenea, priorități pentru anul următor. Citește articolul
Începând cu anul 2025, inclusiv contribuabilii mici vor avea obligația de a depune fișierul standard de audit fiscal (SAF-T), cunoscut și ca declarația 406. Această declarație informativă reglementată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este un instrument de control și are scopul de a standardiza și eficientiza raportările fiscale, facilitând controalele și reducând erorile. Contribuabilii mici vor trebui să asigure corectitudinea și completitudinea datelor transmise, pregătindu-se din timp prin actualizarea sistemelor contabile și instruirea personalului. Nerespectarea obligației poate atrage sancțiuni administrative, astfel încât este importantă conformarea la noile cerințe. Citește articolul
Legea pentru stabilirea și actualizarea salariului minim brut pe țară conform directivei privind salariul minim adecvat în Uniunea Europeană (UE) a fost oficializată joi, dar acum este necesară o hotărâre de Guvern pentru punerea sa în aplicare. Noul mecanism prin care se va stabili și apoi actualiza anual salariul minim în România va ține cont de puterea de cumpărare, de costul vieții, de nivelul general al salariilor și de distribuția acestora, de rata de creștere a salariilor, dar și de productivitate. Totodată, prin această lege se dorește sancționarea mult mai dură a celor care nu acordă salariul minim. Citește articolul
Începând din 2025, contribuabilii ar trebui să se aștepte la mai multe controale antifraudă, sunt de părere avocații. Totuși, creșterea numărului de controale ar trebui să vină la pachet cu o eficientizare a activității Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Asta deoarece DGAF urmează să aibă, din ianuarie, și unități la nivel de județ, în urma unei reorganizări care se derulează în acest an. Citește articolul
Până la finalul anului curent, activitatea Direcției Generale Antifraudă Fiscală (DGAF) va fi ajustată, ca parte a unei noi reorganizări a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă ce așteptări ar trebui să aibă contribuabilii în condițiile în care din 2025 DGAF va avea și structuri județene? Despre efectele la controalele antifraudă am discutat cu un avocat partener la Băncilă, Diaconu și Asociații. Citește articolul
Guvernul pregătește terenul pentru o digitalizare accelerată a activității Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) - din 2024 începe analizarea automată a datelor colectate de la contribuabili prin mai multe sisteme pentru a preveni și combate evaziunea și fraudele. În același timp, se introduce o facilitate majoră pentru contribuabili - precompletarea deconturilor de TVA. Măsurile sunt incluse într-o ordonanță de urgență oficializată recent. Citește articolul
Autoritățile din domeniul muncii au început anul trecut munca pentru două proiecte majore de digitalizare prinse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), conform unui raport de activitate publicat recent de Inspecția Muncii. În esență, se dorește digitalizarea controalelor derulate de inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri) și punerea în funcțiune a unui sistem nou pentru Revisal. Citește articolul
În strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2023 - 2025, ce a fost publicată marți, Ministerul Finanțelor dă câteva indicii despre planurile pe care le are Fiscul pentru controalele la contribuabili. În principal, autoritățile dau de înțeles că verificările fiscale se vor înmulți, multe dintre ele urmând să se deruleze de la distanță, și că acestea se vor axa în mod deosebit pe marii evazioniști. Citește articolul