Atunci când o persoană e parte într-un contract pe care îl consideră foarte dezavantajos, ea ar putea să scape de efectele lui (sau ale unor prevederi), dacă acel contract conține clauze abuzive. Pentru a determina caracterul abuziv al unei clauze, însă, e nevoie să existe un dezechilibru semnificativ între drepturile și obligațiile consumatorului, pe de o parte, și cele ale profesionistului, pe de alta. Pentru a înțelege mai bine ce înseamnă acest dezechilibru, orice explicație trebuie să pornească de la faptul că nu doar un dezavantaj economic poate să fie implicat, ci orice care, în funcție de situația concretă, îl defavorizează semnificativ pe consumator. Citește articolul
Românii care au încheiat contracte în care au fost constatate clauze abuzive au o serie de remedii la dispoziție prin care să obțină ștergerea efectelor negative ale acelor clauze. Primul și cel mai important este faptul că ele nu vor mai produce efecte (contractul, dacă este posibil, se va desfășura în continuare, fără acele clauze). Pe lângă aceste efect, mai există o serie de consecințe de care persoanele care au fost afectate acele prevederi contractuale pot beneficia: de exemplu, restituirea plăților făcute în baza lor. Aceste aspecte - printre altele - au fost abordate recent într-o comunicare a Comisiei Europene referitoare la interpretarea și aplicarea legislației privind clauzele abuzive. Citește articolul
Atât legislația europeană, cât și cea românească prevăd ce este o clauză abuzivă (o prevedere nenegociată, în cadrul unui contract încheiat între un profesionist și un consumator, care creează un dezechilibru pentru consumator, contrar bunei-credințe). Definiția, însă, este foarte vagă. De aceea, este important de văzut o serie de exemple concrete și actuale, referitoare la caracterul abuziv al unor clauze. Astfel de exemple au fost prezentate într-o comunicare recentă a Comisiei Europene referitoare la interpretarea și aplicarea legislației privind clauzele abuzive. Citește articolul
Românii trebuie să știe că mai au de parcurs niște pași după ce au acceptat, în cadrul unei convorbiri telefonice, o ofertă pentru serviciile de telefonie mobilă, internet sau televiziune. Exprimarea acordului verbal nu este de ajuns pentru a se încheia un contract la distanță. Citește articolul
Cei ce au ghinionul de a constata că frigiderul, mașina de spălat, plita electrică sau alte produse aflate în perioada de garanție nu mai funcționează ar putea beneficia de înlocuirea gratuită a acestora, dar doar în perioada în care produsul este la reparat. Măsura se regăsește într-o inițiativă legislativă pusă recent în dezbaterea senatorilor. Citește articolul
Ce trebuie să facă un cetățean român când nu este mulțumit de un produs sau serviciu achiziționat din Italia? Poate apela la serviciile Centrului European al Consumatorilor din România (ECC România). Citește articolul
Persoanele fizice care vor sa isi schimbe furnizorul de energie electrica pot face acest lucru gratuit, in orice zi calendaristica. In acest sens, consumatorii trebuie sa indeplineasca cateva formalitati pentru a putea incheiea contractul cu noul furnizor de energie electrica. Etapele pe care cei interesati le au de parcus sunt cuprinse intr-un act normativ care a modificat anul trecut regulile in domeniu. Citește articolul
A mai ramas o luna pana la cea de-a patra editie a conferintei de comert electronic TeCOMM, evenimentul care reuneste comunitatea magazinelor online din Romania, la Cluj Napoca, se arata intr-un comunicat remis redactiei. La acest eveniment, participantii vor afla sfaturi practice despre cum pot sa isi cunoasca mai bine consumatorii si cum sa le anticipeze deciziile de cumparare. Citește articolul
Un numar tot mai mare de consumatori ar dori sa cumpere produse ecologice, insa le este greu sa faca alegeri informate. Motiv pentru care, informeaza Comisia Europeana pe site-ul propriu, adoptarea unor norme europene privind mentiunile referitoare la atributele ecologice ar spori increderea in piata acestor produse si le-ar permite consumatorilor sa faca alegeri informate. Citește articolul
Comisia parlamentara pentru piata interna si protectia consumatorilor se asigura ca toti consumatorii europeni beneficiaza din plin de piata interna europeana. Astfel, anul 2011 incepe cu Directiva pentru protectia consumatorilor, care se afla deja pe ordinea de zi a Parlamentului European din ianuarie. Vor urma consolidarea comertului electronic, modernizarea regulilor privind pachetele de vacanta si ameliorarea materialelor de constructii. Citește articolul