avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 791 soluții astăzi
Acasă Subiect: declaratii fiscale
Subiect: declaratii fiscale
ACCES PREMIUM

Declarațiile de înregistrare fiscală, inclusiv 010, se modifică din februarie și vor avea mai multe funcționalități

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
8 Noiembrie 2021 | 0 | 2811 | Timp de citire: 4 min.

Începând cu data de 2 februarie 2022, mai multe declarații de înregistrare fiscală vor fi modificate pentru a include noi informații ce vor fi preluate din anumite formulare care astfel vor dispărea, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat recent în Monitorul Oficial. Printre declarațiile pe care ANAF le va modifica se numără declarația de înregistrare fiscală pentru persoanele juridice, asocieri şi alte entităţi fără personalitate juridică, declarația de înregistrare fiscală pentru persoanele juridice străine care au locul de exercitare a conducerii efective în România, dar și declarația pentru înregistrarea sau modificarea în mediul electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Fiscul a decis să mai reducă din declarațiile fiscale și să extindă depunerea online. Modificările, aplicabile din februarie 2022

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
4 Noiembrie 2021 | 0 | 9342 | Timp de citire: 5 min.

Fiscul elimină un număr de 11 declarații fiscale, informațiile cuprinse în acestea fiind preluate în formularele de înregistrare fiscală, al căror conținut va fi corelat cu recentele modificări aduse legislației fiscale și care vor putea fi transmise online autorităților, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat astăzi în Monitorul Oficial. Acesta va intra în vigoare în 90 de zile de la data publicării, adică începând cu data de 2 februarie 2022. Printre declarațiile pe care ANAF le elimină se numără declarația privind sediile secundare, notificarea privind modificarea anului fiscal, notificarea privind aplicarea sau încetarea aplicării sistemului de TVA la încasare, dar și notificarea privind modificarea sistemului anual sau trimestrial de declarare și plată a impozitului pe profit. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Procedura de implementare, oficială de astă-vară

UPDATE Start la înființarea grupurilor de impozit pe profit, după ce ANAF a publicat azi versiunea electronică a formularului 173

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Octombrie 2021 | 0 | 3841 | Timp de citire: 2 min.

Deși procedura de implementare și administrare a grupurilor de impozit pe profit, precum și documentele necesare acesteia, au fost oficializate în august 2021, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a pus la dispoziție abia astăzi versiunea electronică a cererii de înființare a grupurilor (formularul 173). Conform Codului fiscal, consolidarea fiscală la impozitul pe profit poate fi aplicată începând din 2022, dacă există firme care să ceară online intrarea în sistem până la 2 noiembrie 2021. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2022, Fiscul va ignora documentele tipărite. Dacă digitalizarea nu se face cum trebuie, firmele pot avea de suferit, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Septembrie 2021 | 0 | 6826 | Timp de citire: 4 min.

Din martie 2022, relația firmelor și persoanelor fizice cu Fiscul se va derula exclusiv online, prin intermediul contului obligatoriu în Spațiul Privat Virtual (SPV), conform unor modificări recente la Codul de procedură fiscală. În același timp, documentele tipărite nu vor mai fi primite de autorități, legislația stabilind clar că „nu vor fi luate în considerare”. În acest context, specialiștii avertizează că, dacă digitalizarea relației cu Fiscul nu se va face cum trebuie, contribuabilii pot avea de suferit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid ANAF: Ce obligații au firmele și PFA-urile atunci când își reiau activitatea după o întrerupere sau suspendare temporară

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
20 Septembrie 2021 | 0 | 4979 | Timp de citire: 3 min.

Firmele, PFA-urile, dar și alte forme de organizare care au, conform legii, posibilitatea de a-și întrerupe sau suspenda temporar activitatea trebuie să îndeplinească anumite obligații în vederea reactivării, potrivit unui ghid publicat recent pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Printre altele, acestea nu trebuie să aibă datorii la stat, trebuie să-și fi îndeplinit obligațiile declarative impuse de lege, dar și să nu se afle în vreuna dintre situațiile în care legea le interzice reactivarea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE SAF-T, oficial în legislație: Fișierul va fi accesibil la inspecții, la contestații și în instanță, iar nedepunerea se va amenda cu 5.000 lei

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
2 Septembrie 2021 | 0 | 7302 | Timp de citire: 3 min.

Așa cum era de așteptat, autoritățile modifică prevederile Codului de procedură fiscală pentru a stabili cadrul legal aplicabil fișierului standard de control fiscal (supranumit SAF-T), potrivit unei ordonanțe noi. În esență, fișierul SAF-T va putea fi verificat atât în cadrul inspecțiilor fiscale, cât și în cadrul contestațiilor sau al proceselor în instanță. Iar cei care vor depune declarația cu probleme sau care vor rata termenele de transmitere vor risca amenzi de până la 5.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie Raportarea SAF-T, obligatorie pentru marii contribuabili de la 1 ianuarie 2022. Ce presupune implementarea?

Deloitte România în Contabil și fiscal
23 Iulie 2021 | 0 | 1692 | Timp de citire: 5 min.

Implementarea SAF-T (Standard Audit File for Taxation – Fișierul Standard de Audit pentru Taxe), ca parte a procesului de digitalizare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prinde contur și în România. Marii contribuabili care, potrivit celor mai recente informații venite din partea autorităților, vor fi obligați să realizeze raportările către ANAF prin intermediul noului sistem, începând cu 1 ianuarie 2022, au la dispoziție detaliile tehnice actualizate pe baza cărora trebuie să înceapă implementarea SAF-T. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Ce știm până acum despre mecanismul de schimb de informații cu Fiscul

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
13 Iulie 2021 | 0 | 2044 | Timp de citire: 4 min.

Prin SAF-T, firmele vor pune la dispoziția organelor fiscale numeroase informații pe care acestea le obțin acum dacă vin în control: despre taxe, clienți, furnizori, stocuri, tranzacții, facturi ș.a.m.d.. Folosirea SAF-T va deveni, de la anul și până în 2023, obligatorie pentru mare parte dintre contribuabilii români. Din august, cei interesați să vadă cum funcționează acest nou mecanism de schimb de informații fiscale îl vor putea testa, potrivit celor mai recente informații venite din partea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce declarații fiscale trebuie să depună un PFA în timpul anului, în funcție de specificul activității, pe lângă declarația unică

Anca Cernat în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
11 Iunie 2021 | 0 | 9669 | Timp de citire: 3 min.

Formularul 212, adică declarația unică, a fost introdus în anul 2018 pentru a comasa șapte dintre formularele depuse, până la acel moment, de persoanele fizice și persoanele fizice autorizate (PFA) care obțin venituri din activități independente. Formularele 200, 201, 220, 221, 600, 604 și 605 sunt cele care au fost comasate în 212. Cu toate acestea, în funcție de specificul activității, există anumite declarații fiscale pe care unele PFA-uri încă trebuie să le depună pe parcursul anului, în afară de declarația unică. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE ANAF: Versiunea electronică a declarației 700 încă este în lucru. Simplificarea promisă acum două luni, inaplicabilă

Dragos Niculescu în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
28 Mai 2021 | 0 | 11768 | Timp de citire: 3 min.

Versiunea electronică actualizată a declarației 700, care va permite contribuabililor efectuarea electronică a tuturor mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, se află încă în curs de dezvoltare și testare, urmând să fie pusă la dispoziția firmelor pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a precizat instituția pentru redacția noastră. Cei de la Fisc nu oferă însă nicio informație legată de data când această versiune electronică actualizată va fi disponibilă. Deși ordinul care permite ca firmele să facă aceste demersuri a intrat în vigoare la 30 martie 2021, versiunea electronică a acestei declarații încă este neactualizată pe site-ul ANAF. Citește articolul