Declarațiile fiscale care de obicei se depun lunar până în data de 25 se transmit în decembrie 2021 mai devreme, așa cum reiese din calendarul Fiscului. Citește articolul
În cursul anului 2021 au apărut patru noi raportări obligatorii pentru companiile din România. Dacă două dintre ele vor trebui transmise prima oară din 2022, altele două deja au fost transmise în acest an, însă vor fi prezente și anul viitor, și în următorii ani. Citește articolul
Cu toate că România este, de șapte ani, codașa Uniunii Europene (UE) la colectarea taxei pe valoarea adăugată (TVA), în lumina implementării SAF-T și a sistemului e-Facturare, acest lucru se va schimba în mod radical în următorii ani. Practic, deși, potrivit datelor oficiale ale Comisiei Europene (CE), deficitul de încasare la TVA al României este, pentru al șaptelea an consecutiv, cel mai mare din UE, SAF-T și e-Factura sunt, potrivit specialiștilor, principalele instrumente care vor conduce la îmbunătățirea semnificativă a colectării TVA-ului. Citește articolul
În contextul în care consolidarea fiscală în domeniul impozitului pe profit, care permite gruparea firmelor pentru o perioadă de 5 ani fiscali, se va aplica începând cu 1 ianuarie 2022 pentru firmele care au solicitat Fiscului înființarea grupurilor până la termenul-limită (2 noiembrie 2021), asta înseamnă că următoarele grupuri de impozit pe profit se pot înființa, conform legii, abia în anul 2023. În acest sens, firmele interesate vor trebui să depună cereri la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în 2022, tot până pe data de 2 noiembrie, pentru a putea aplica sistemul de consolidare fiscală în domeniul impozitului pe profit începând cu anul următor (2023). Citește articolul
Companiile și persoanele fizice ar trebui -- dacă n-au început deja demersuri în acest sens -- să-și pună la punct un calendar al schimbărilor pentru 2022. Printre noutățile anului viitor se numără chestiuni precum începerea procesului (îndelungat al) implementării fișierului SAF-T, simplificarea declarațiilor de înregistrare fiscală, mutarea anumitor termene fiscale majore pentru afaceri și reorganizarea Fiscului. Citește articolul
Numărul de raportări obligatorii către stat (în special către Fisc), pe care trebuie să le rezolve firmele, este într-o creștere constantă, așa cum reiese din schimbările legislative din ultimii ani. Vestea bună este că, odată cu digitalizarea activității Fiscului, firmele pot spera în viitor la eliminarea mai multor raportări clasice. Însă rămâne de văzut cât de repede va fi posibil acest lucru și cât de extinsă va fi debirocratizarea, spun specialiștii. Citește articolul
Companiile care au o activitate economică mare, adică au foarte multe înregistrări contabile și informații de transmis prin fișierul standard de control fiscal (SAF-T), vor trebui să depună mai multe declarații 406 pentru aceeași perioadă (lună sau trimestru). Citește articolul
PFA-urile, întreprinderile individuale (II), întreprinderile familiale (IF), cabinetele medicale individuale și alte entități vor fi scutite de depunerea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat marți în Monitorul Oficial, care se va aplica efectiv din 1 ianuarie 2022. Citește articolul
Așa cum scriam zilele trecute, în ultimii ani sesizăm o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Pentru a se conforma, companiile trebuie să aloce resurse financiare și umane adecvate. Însă ce se poate face efectiv? În esență, specialiștii indică trei mari soluții - fie dezvoltarea unui departament intern specializat, fie automatizarea, fie externalizarea (sau o versiune hibridă). Fiecare opțiune vine cu propriile avantaje și dezavantaje și trebuie luate în calcul mai multe aspecte pentru a lua decizia potrivită. Citește articolul
În ultimii ani a început să se contureze tot mai mult o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Astfel, firmele trebuie să gestioneze un volum din ce în ce mai mare de declarații care trebuie să ajungă la diverse instituții ale statului, fapt ce duce la o creștere a costurilor de conformare. Citește articolul