Contribuția pentru fondul de handicap, ce trebuie plătită lunar de angajatorii cu peste 50 de salariați care nu angajează un anumit număr minim de persoane cu handicap, este o povara financiară pentru multe dintre companiile românești. Însă puțini angajatori știu că dacă angajează persoane cu dizabilități scapă de această plata financiară și primesc și o subvenție de la stat timp de un an. Citește articolul
Integrarea persoanelor cu dizabilități pe piața muncii reprezintă un proces esențial pentru dezvoltarea profesională și perfecționarea abilităților și calificărilor acestei categorii sociale, dar și pentru garantarea egalității de șanse, sporirea incluziunii sociale și asigurarea unui trai decent pe termen lung. În legislația din România există prevederi speciale privind angajarea persoanelor cu handicap, dar și o obligație pentru firmele și instituțiile cu mai mulți angajați de a avea în schema de personal și astfel de lucrători, cu dizabilități, trebuind altfel să plătească o contribuție specială. Din 2019, firmele au putut inclusiv să ceară un mic ajutor financiar de la stat pentru angajații cu dizabilități. Citește articolul
În anumite situații, neasfaltarea, de către autoritățile locale, a unei porțiuni de drum sau trotuar poate fi considerată o discriminare, potrivit unei hotărâri din vară a Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD). Este vorba, mai exact, de situațiile în care neasfaltarea unei străzi împiedică o persoană cu dizabilități, utilizatoare a unui scaun cu rotile, să aibă acces la strada principală și astfel îi este îngrădit accesul la viața comunității și libertatea de mișcare. Citește articolul
Toți angajații cu handicap grav, accentuat sau mediu beneficiază, mai nou, de o pensionare mai rapidă, fără să se țină seama de momentul la care au căpătat dizabilitatea, potrivit unui OUG publicat marți în Monitorul Oficial, care se aplică deja. În esență, legislația a fost astfel modificată pentru a fi pusă în acord cu o decizie a Curții Constituționale a României (CCR), prin care s-a eliminat, în 2018, condiționarea pensionării mai rapide de existența handicapului înainte de asigurarea în sistemul pensiilor de stat. Citește articolul
Voucherele pe care le pot primi anumite persoane cu handicap, în valoare de aproximativ 5.000 de euro, pot fi folosite, începând din acest an, pentru achiziția a două sau mai multe dispozitive asistive, după apariția, în primăvară, a unor modificări la metodologia de acordare a acestora. Acum, printr-un ordin apărut acum câteva zile, metodologia de acordare a voucherelor a suferit mai multe modificări, dar schimbările sunt, mai degrabă, tehnice, păstrându-se, în continuare, posibilitatea de a folosi un singur voucher pentru achiziția a două sau mai multe dispozitive asistive. Citește articolul
Teoretic, indiferent de cine face o solicitare de restituire a unui imobil (în natură sau, dacă nu se poate, în echivalent), în baza Legii 165/2013, ar trebui să primească o soluție cât mai repede posibil. Până la urmă, din acest motiv există acest act normativ, pentru a grăbi procesul de restituire, mai ales că România a fost condamnată până și la Curtea Europeană a Drepturilor Omului pentru felul cum a tratat acest proces. Însă ce se întâmplă dacă se adună mai multe solicitări? În mod normal, ele sunt soluționate în ordinea în care vin, cu mici excepții, dar, așa cum apare într-un proiect trecut tacit de Senat, fără să fie discutat în plen și supus votului, și solicitările făcute de persoane cu handicap grav sau care beneficiază de pensie de invaliditate de gradul I urmează să fie tratate cu prioritate, pe lângă cele existente acum. Citește articolul
Începând de azi, autoturismele folosite de persoanele cu handicap accentuat sau grav sau deţinute de cei care au în îngrijire aceste persoane pot circula pe podul Feteşti-Cernavodă fără să se plătească pentru acestea taxa de trecere, conform unui ordin al Ministerului Transporturilor, publicat luna trecută în Monitorul Oficial. Citește articolul
În 2020, autoritățile au decis ca persoanele cu dizabilități să poată beneficia de decontarea costului cu combustibilul consumat pentru a se deplasa cu mașina, dacă renunță la utilizarea, în mod gratuit, a transportului în comun. Decontarea efectivă a combustibilului consumat de persoanele cu handicap este posibilă de la începutul acestui an, de când a intrat în vigoare actul normativ ce conține procedura. Totuși, au mai rămas câteva aspecte neclare în ceea ce privește decontarea și, de aceea, Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții (ANDPDCA) a adus recent o serie de lămuriri legate de procedura aplicabilă. Citește articolul
Deși legislația protejează, în principal, salariații cu handicap de discriminări în raport cu salariații fără handicap, egalitatea de tratament este obligatorie chiar și atunci când vorbim numai de persoane cu handicap, a apreciat Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) printr-o decizie dată marți. Concret, se poate considera că vorbim de o discriminare dacă un angajator acordă un spor salarial anumitor lucrători cu handicap în funcție de data predării certificatului de încadrare în grad de handicap. Citește articolul
În 2020, au apărut anumite modificări în cadrul legislației pentru apărarea drepturilor și intereselor persoanelor cu handicap. O parte din acestea, precum decontarea carburantului folosit de aceste persoane, până într-o anumită sumă, îi vizează direct pe cei protejați. O altă parte, în schimb, li se adresează altor persoane - fie șoferilor care parchează ilegal pe locuri speciale pentru cei cu handicap, fie angajatorilor, care au anumite obligații față de cei cu dizabilități. Citește articolul