1. Modificări legislative și proiecte majore
În privința modificărilor oficiale, anul 2023 ne-a adus deja câteva acte normative importante, iar următoarele luni se anunță a fi și ele „productive” din acest punct de vedere. Iată, în continuare, schimbările oficiale demne de luat în seamă.
Fraudele majore de TVA, pedepsite cu închisoare. Fraudele transfrontaliere de TVA, prin care bugetul Uniunii Europene este lipsit de cel puțin zece milioane de euro, sunt considerate infracțiuni pentru care făptașii riscă între șapte și cincisprezece ani de închisoare, reiese din Legea 125/2023, care se aplică din mai 2023. Însă rămâne de văzut cât de ușor sau greu este de aplicat în practică noua măsură.
Noutăți la înregistrarea în scopuri de TVA. Altă schimbare importantă din lunile recente s-a produs în două „faze” - ianuarie și martie 2023. Mai precis, din moment ce firmele noi pot să ceară înregistrarea fiscală odată cu solicitarea înmatriculării la Registrul Comerțului, Fiscul a introdus în cererea de înregistrare fiscală și posibilitatea de a face înregistrarea de TVA, acolo unde este cazul. Asta înseamnă că formularul 098 a devenit inutil, motiv pentru care a fost abrogat. Schimbările au fost operate prin două ordine.
Schimbări privind operațiunile vizate de TVA. În cursul lunii ianuarie 2023, Parlamentul a stabilit, prin Legea 39/2023, că livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice și sisteme de încălzire eficiente sunt operațiuni cărora li se aplică o cotă de TVA de 5% (față de 19% anterior). Însă, pentru că măsura a generat dificultăți în practică, în curând vom vedea o serie de optimizări printr-o nouă lege. Apoi, din iunie 2023 se aplică Legea 88/2023, care prevede o scutire de TVA la livrarea protezelor medicale și a produselor ortopedice (anterior, TVA 9%), dar și o scutire de TVA ce vizează anumite activități ale ONG-urilor. În fine, să nu uităm nici de modificările de cote date în 2022, dar care se aplică din 1 ianuarie 2023, acestea vizând activitatea HoReCa.
Referitor la proiectele relevante aflate în discuții, merită amintite următoarele chestiuni care ar putea deveni realitate în viitorul apropiat (cu precizarea că ar putea apărea și altele):
- schimbări de TVA inițiate de Ministerul Finanțelor. Mai multe ajustări ale prevederilor Codului fiscal, ce țin de domeniul TVA-ului, au fost incluse într-un proiect de lege inițiat recent de autorități. Pe scurt, este vorba de introducerea unei raportări fiscale pentru prevenirea fraudelor transfrontaliere de TVA, dar și de unele optimizări privind reducerile de preț și regimurile speciale pentru comerțul online în UE (status: proiectul e în dezbatere și trebuie aprobat de Executiv și apoi adoptat de Parlament; vorbim de o transpunere de directivă europeană);
- posibilă majorare a plafonului de scutire de TVA începând din 2025. Regimul de scutire de TVA urmează să fie extins din 2025, pentru a fi accesibil pentru mult mai multe firme, conform unei directive europene ce trebuie transpusă în legislația fiscală. În acest sens, una dintre noutăți ar putea fi o creștere a plafonului actual de scutire de TVA de la 300.000 la aproape 400.000 de lei. Momentan, însă, autoritățile n-au decis dacă vor aplica plafonul maxim permis de directivă sau dacă vor opta pentru unul mai mic (status: directiva trebuie transpusă prin lege sau ordonanță până la finalul anului 2024);
- situații noi de ajustare a bazei TVA-ului. Dacă din cauza dizolvării, în anumite situații speciale, a unui client nu poate încasa contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, o firmă va avea voie să ajusteze baza de impozitare a TVA-ului. Măsura este inclusă într-o propunere legislativă adoptată recent la Senat (status: proiectul așteaptă votul decisiv al Camerei Deputaților).
2. Chestiuni practice utile
Dacă e să vorbim de chestiunile practice de TVA utile pentru companii, despre care am aflat în ultima vreme, ne referim, în primul rând, la jurisprudență. Iată doar câteva aspecte relevante:
- contribuabilii nu sunt obligați să restituie statului TVA-ul dedus la achiziție pentru bunurile distruse voluntar, reiese dintr-o decizie a Curții de Justiție a Uniunii Europene. În acest context, specialiștii avertizează că firmele trebuie să documenteze adecvat distrugerea și să demonstreze că bunurile și-au pierdut utilitatea în activitățile lor economice;
- tot de la judecătorii europeni am căpătat o clarificare importantă ce se referă la o activitate în continuă expansiune - reîncărcarea mașinilor electrice, în punctele special amenajate, este o livrare de bunuri, din perspectiva TVA, nu o prestare de servicii. Chiar dacă speța este din Polonia, specialiștii subliniază că hotărârea este importantă inclusiv pentru contribuabilii români;
- judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție au dat o lămurire importantă ce ține de ajustarea voluntară a prețurilor de transfer - aceasta este permisă companiilor, astfel că cheltuielile și TVA-ul generate de ajustări sunt deductibile.
- probleme de care se pot lovi contribuabilii la controalele din 2023. Specialiștii au observat că anumite probleme apar constant în cadrul inspecțiilor fiscale, fiind chiar posibil să vedem pentru ele, în viitorul apropiat, clarificări jurisprudențiale. Asta înseamnă că firmele ar trebui să le acorde o atenție sporită, pentru a fi pregătite în eventualitatea în care ar putea fi controlate de inspectorii fiscali. Este vorba de reîncadrări ale sumelor acordate partenerilor comerciali, de riscul de a „plăti” pentru fraudele partenerilor, de tratamentul aplicat la scutirea de TVA pentru livrări intracomunitare și de documentația pentru serviciile intangibile. Totodată, o atenție sporită ar trebui acordată scutirii de TVA la transporturile legate direct de export;
- urmează o campanie amplă de verificări la firmele care au colaborări cu entități din străinătate. Mă refer la tematica sediilor fixe, care va reveni în atenția inspectorilor din toată țara. Deoarece sediile fixe permit impunerile suplimentare de TVA, redacția noastră derulează o campanie informativă pe subiect (dar și despre sediile permanente), pentru ca firmele să înțeleagă mai bine ce le așteaptă;
- semnal de alarmă pentru persoanele fizice care acționează ca dezvoltatori imobiliari sau comercianți de mașini second hand. Din practica lunilor recente reiese că Fiscul acordă o atenție tot mai mare persoanelor fizice care-și omit obligațiile legale din sfera TVA-ului;
- clarificări de avut în vedere pentru afacerile din HoReCa. Recent, autoritățile fiscale au venit, timid, cu câteva clarificări legate de cotele de TVA modificate la 1 ianuarie 2023 (ca urmare a OG 16/2022), ce vizează în mod special acest domeniu de activitate și care pot fi utile în caz de control. Vorbim de probleme pentru care specialiștii ceruseră explicații încă de astă-iarnă, dar care au fost lămurite doar parțial.
3. Planuri de digitalizare
Mai departe, trecem la planurile de digitalizare pe care le au autoritățile și care vizează, direct sau indirect, TVA-ul.
În primul rând, referitor la regimul de scutire de TVA, pentru care urmează să apară noutăți până la finalul anului viitor, este bine de știut că Ministerul Finanțelor pregătește, dincolo de transpunerea directivei europene, o achiziție publică pentru un sistem special cu care să gestioneze extinderea regimului. Achiziția publică va acoperi și un sistem pentru implementarea raportării fiscale pentru prevenirea fraudelor transfrontaliere de TVA.
În al doilea rând, ministerul mai pregătește o achiziție publică pentru un nou sistem de administrare a contribuabililor (și persoanele fizice, și cele juridice). Implementarea acestuia va genera schimbări, în relația autorităților cu contribuabilii, inclusiv din perspectiva TVA.
În al treilea rând, să nu uităm nici de derogarea de la Directiva de TVA pe care ministerul o așteaptă în perioada următoare pentru a putea să extindă obligativitatea folosirii sistemului e-Factura în relația B2B.
Notă: Toate subiectele legate de domeniul TVA-ului pe care le publică avocatnet.ro pot fi urmărite în secțiunea specială de aici.