Persoanele fizice autorizate (PFA) și întreprinderile individuale (II) îşi desfăşoară activitatea în prezent după noi reguli, aplicabile din 2016. Spre exemplu, odată cu aplicarea noului Cod fiscal, povara fiscală pentru PFA-uri a crescut considerabil, persoanele care desfăşoară activităţi independente fiind obligate să achite și contribuţia de asigurări sociale (CAS), pe lângă contribuţia de asigurări sociale de sănătate (CASS) şi impozitul pe venit de 16%. Printre noutăţile intrate în vigoare de-a lungul anului şi care merită amintite se numără şi modificările la depunerea formularului 600 de către PFA-uri şi suspendarea obligației depunerii declarațiilor informative 392 şi 393 timp de trei ani. Pe de altă parte, PFA şi II vor avea, din 2017, limitări importante atunci când vine vorba de clasele de activitate pentru care pot obține autorizație și de numărul de angajați pe care-l pot avea, dar vor putea deduce şi o nouă categorie de cheltuieli. Citește articolul
Anul acesta, autoritățile au avut patru intervenții legislative majore referitoare la încasările și plățile efectuate de firme. Dacă una dintre ele are un caracter oarecum negativ pentru contribuabilii vizați, celelalte trei au drept scop simplificarea activității lor. Citește articolul
În urma incendiului din clubul bucureştean colectiv, din octombrie 2015, autorităţile au acordat o atenţie sporită prevederilor legale referitoare la securitatea la incendiu. Astfel, acestea au fost modificate la scurt timp după incident, dar şi în cursul anului 2016. Citește articolul
Pe parcursul anului ce stă să se încheie, activitatea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM-uri) a cunoscut mai multe modificări. Printre cele mai importante prevederi aplicabile din 2016 se regăsesc eliminarea facilităţilor la achiziţiile publice pentru IMM-uri sau noul sistem de impozitare al firmelor mici, determinat de existenţa şi numărul angajaţilor. Totodată, există şi reglementări publicate pe parcursul anului curent, dar care se vor aplica de la începutul lui 2017 - cazul reducerii plafonului minim pentru impozitarea micro. Citește articolul
Anul acesta au fost adoptate modificări importante ale legislației fiscale, printre care eliminarea obligației de înregistrare într-un registru special și de depunere a anumitor declarații. În același timp, în 2016, unele firme au fost scutite obligația de a face analiza riscurilor de securitate, iar anul curent este ultimul în care se mai plătește „taxa pe stâlp”. Citește articolul
În acest an au fost introduse unele prevederi ce vizează firmele din domeniul comerțului, iar majoritatea urmează să se aplice din prima parte a anului 2017. Astfel, mai mulți comercianți vor trebui să accepte plățile cu cardul bancar, firmele din domeniul alimentar vor trebui să ia măsuri pentru a evita risipa alimentară, iar marile magazine vor fi obligate să vândă alimente românești în proporție de cel puțin 51%. Totodată, unele clădiri noi pentru comerț vor trebui să aibă adăposturi de protecție. Citește articolul
Anumite persoane din cadrul unei firme pot fi trase la răspundere în situaţia în care aceasta ajunge în insolvenţă, stabileşte legislaţia în vigoare. Totuşi, pentru a atrage răspunderea respectivilor, trebuie urmată o procedură specială. Citește articolul
Eventualele probleme legate de „cash flow” („flux de bani”), cu care companiile s-ar putea confrunta în 2017, pot fi evitate prin aplicarea unor măsuri simple în contabilitate, dar şi a unor reguli legate de disciplina financiară. În cele ce urmează găsiţi o serie de sfaturi şi îndrumări utile în special întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM-uri), categorie expusă suplimentar situaţiilor de acest fel. Citește articolul
Începând de astăzi, operatorii economici din sectorul alimentar sunt obligaţi să respecte noi reguli referitoare la etichetarea produselor alimentare, în conformitate cu dispoziţiile europene. Concret, aceştia trebuie să prezinte pe etichetele produselor şi anumite informaţii nutriţionale, precum valoarea energetică şi cantitatea de grăsimi sau zaharuri. Citește articolul
Din februarie, managerii companiilor de taxi îşi pot exercita profesia doar dacă nu au anumite menţiuni înscrise în cazierul judiciar. În plus, aceste persoane trebuie să îndeplinească acum şi alte condiţii pentru a putea ocupa această funcţie, printre care obţinerea unui certificat de competenţă profesională. Modul de dobândire a acestui document a fost inclus recent de Ministerul Transporturilor (MT) într-un act normativ publicat luni în Monitorul Oficial. Citește articolul