Factura este şi va rămâne unul dintre cele mai folosite documente contabile, fără să conteze dacă ne referim la firmele mari, microîntreprinderile ori persoanele fizice autorizate. Pentru a fi siguri că întocmiţi corect facturi, vă prezentăm azi regulile ce stau la baza emiterii acestora, valabile în 2017. Citește articolul
Începând cu 1 ianuarie 2017, activitatea de recuperare creanţe poate fi desfăşurată numai de către entităţile înregistrate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), potrivit unei ordonanţe de urgenţă intrate anul trecut în vigoare. Pentru a putea funcţiona, aceste entităţi trebuie să urmeze o anumită procedură, mai exact să depună o cerere şi o serie de documente, prevăzute într-un act normativ publicat miercuri în Monitorul Oficial. Citește articolul
Criteriile de selecţie a contribuabililor mari şi mijlocii au fost modificate la 1 ianuarie 2017, aşa încât, spre exemplu, societăţile afiliate în mod direct sau firmele nou-înfiinţate care se angajează să realizeze investitiţii majore în primii ani să fie încadrate în categoria marilor contribuabili. Măsurile sunt incluse într-un act normativ al Agenţiei Naţionale de Admnistrare Fiscală (ANAF), publicat la final de 2016 în Monitorul Oficial şi care prevede, totodată, ca acele companii inactive ori aflate în faliment să fie excluse din categoria amintită. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2017, comercianții cu amănuntul ce realizează anual o cifră de afaceri de cel puţin 10.000 de euro sunt obligați să accepte plăţi cu cardul, potrivit unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial. În cazul în care nu acceptă ca mijloc de plată cardurile de debit şi cele de credit, aceştia riscă amenzi cuprinse între 5.000 şi 7.500 de lei. Totodată, anumite firme care folosesc terminale de plată (POS) pot acorda clienţilor, la cererea acestora, un avans în numerar de până la 200 de lei. Citește articolul
Pe parcursul anului 2016, în Monitorul Oficial au fost publicate o serie de acte normative cu efect direct asupra companiilor, iar noile reglementări înseamnă, automat, obligaţii suplimentare de îndeplinit pentru acestea. Din articol poţi afla care sunt prevederile ce se aplică deja de anul trecut, dar şi ce alte obligaţii pentru firme au intrat în vigoare începând cu prima zi a anului curent. Citește articolul
Persoanele fizice autorizate (PFA) și întreprinderile individuale (II) îşi desfăşoară activitatea în prezent după noi reguli, aplicabile din 2016. Spre exemplu, odată cu aplicarea noului Cod fiscal, povara fiscală pentru PFA-uri a crescut considerabil, persoanele care desfăşoară activităţi independente fiind obligate să achite și contribuţia de asigurări sociale (CAS), pe lângă contribuţia de asigurări sociale de sănătate (CASS) şi impozitul pe venit de 16%. Printre noutăţile intrate în vigoare de-a lungul anului şi care merită amintite se numără şi modificările la depunerea formularului 600 de către PFA-uri şi suspendarea obligației depunerii declarațiilor informative 392 şi 393 timp de trei ani. Pe de altă parte, PFA şi II vor avea, din 2017, limitări importante atunci când vine vorba de clasele de activitate pentru care pot obține autorizație și de numărul de angajați pe care-l pot avea, dar vor putea deduce şi o nouă categorie de cheltuieli. Citește articolul
Anul acesta, autoritățile au avut patru intervenții legislative majore referitoare la încasările și plățile efectuate de firme. Dacă una dintre ele are un caracter oarecum negativ pentru contribuabilii vizați, celelalte trei au drept scop simplificarea activității lor. Citește articolul
În urma incendiului din clubul bucureştean colectiv, din octombrie 2015, autorităţile au acordat o atenţie sporită prevederilor legale referitoare la securitatea la incendiu. Astfel, acestea au fost modificate la scurt timp după incident, dar şi în cursul anului 2016. Citește articolul
Pe parcursul anului ce stă să se încheie, activitatea microîntreprinderilor şi a întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM-uri) a cunoscut mai multe modificări. Printre cele mai importante prevederi aplicabile din 2016 se regăsesc eliminarea facilităţilor la achiziţiile publice pentru IMM-uri sau noul sistem de impozitare al firmelor mici, determinat de existenţa şi numărul angajaţilor. Totodată, există şi reglementări publicate pe parcursul anului curent, dar care se vor aplica de la începutul lui 2017 - cazul reducerii plafonului minim pentru impozitarea micro. Citește articolul
Anul acesta au fost adoptate modificări importante ale legislației fiscale, printre care eliminarea obligației de înregistrare într-un registru special și de depunere a anumitor declarații. În același timp, în 2016, unele firme au fost scutite obligația de a face analiza riscurilor de securitate, iar anul curent este ultimul în care se mai plătește „taxa pe stâlp”. Citește articolul