Inclusiv instituțiile și autoritățile publice au obligația de a folosi sistemul e-Factura atunci când emit facturi către contribuabili. Totuși, fiscaliștii atenționează că obligația se aplică doar în anumite situații, nu în absolut toate situațiile. Citește articolul
Lunga listă a excepțiilor de la obligația de utilizare a caselor de marcat a fost extinsă de curând cu serviciile de încărcare a vehiculelor electrice, potrivit unei ordonanțe recente. Conform unei hărți online, în țara noastră sunt peste 800 de stații de încărcare pentru mașinile electrice (și nu numai), iar acestea asigură deja trasabilitatea tranzacțiilor. Citește articolul
De multe ori se poate întâmpla ca o companie să aibă o factură clasică pentru o tranzacție, dar să mai dureze ceva până vine și factura electronică prin sistemul e-Factura. În aceste situații, cum pot fi înregistrate tranzacțiile fără a risca sancțiuni? De principiu, specialiștii spun că soluția cea mai prudentă este ca factura clasică să fie tratată ca o factură proformă. Citește articolul
Important de precizat este că, în conformitate cu prevederile Ordinului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) nr. 1.721/2021 și dispozițiile Ordinului ANAF nr. 3.610/2016, lista marilor contribuabili și lista contribuabililor mijlocii, inclusiv a sediilor secundare ale acestora, trebuie actualizate anual până la data de 10 decembrie și apoi publicate online pe pagina de internet a ANAF. În condițiile în care se apropie termenul din 2024, iată ce e de știut despre subiect. Citește articolul
Inspectorii Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF), din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), vor putea trimite somații contribuabililor care refuză să predea documentele cerute în cadrul verificărilor. Astfel, cei care ignoră somațiile vor risca să facă până la șase ani de închisoare. Așa prevede un proiect de ordin relansat miercuri în dezbatere de către ANAF. Măsura vine ca o corectură la situația actuală - sesizările inspectorilor sunt clasate de organele penale tocmai din cauză că cei verificați primesc o invitație de a prezenta acte, nu o somație. Citește articolul
Companiile care nu primesc în termenul legal, prin sistemul e-Factura, facturile de la furnizori nu pot începe să emită autofacturi fără acordul acestora, atenționează fiscaliștii. Cu alte cuvinte, firmele nu se pot folosi de această practică pentru a se asigura că au facturi electronice originale pentru tranzacții. Citește articolul
O serie de modificări punctuale la formularele de înregistrare fiscală 010, 015 și 700 au fost oficializate recent de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Finalul anului calendaristic reprezintă, în mod tradițional, pentru companiile din România, un moment de reflecție cu privire la planificarea pentru anul care urmează, dat fiind că, de cele mai multe ori, în această perioadă a anului apar cele mai importante schimbări legislative cu impact în economie, aplicabile în exercițiul financiar următor. Anul 2024 este cu atât mai important din acest punct de vedere, dat fiind că modificările cele mai importante, în special în domeniul fiscal, sunt așteptate abia după alegerile parlamentare din decembrie, astfel că societățile comerciale trebuie să lucreze pe mai multe scenarii când trasează bugetele și strategia de afaceri pentru 2025. Citește articolul
În cazul companiilor care închid luna devreme, notificările Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) probabil că vor deveni o regulă, în contextul sistemului e-TVA, spun specialiștii. De ce? Pentru că sunt șanse mari ca aceste societăți să primească ulterior facturi din luna închisă, caz în care e-TVA va detecta diferențe între formularul 300 și decontul precompletat de TVA. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2025, companiile vor trebui să transmită în e-Factura inclusiv facturile emise în relația business to consumer (B2C). În acest sens, cel puțin o parte a mediului de afaceri a înțeles că va fi necesară colectatea CNP-urilor persoanelor fizice. Din acest motiv, autoritățile vor veni cu o clarificare legislativă pentru a stabili că vorbim de o chestiune opțională, spun specialiștii. Totodată, există discuții și despre o amânare a obligației, dar e greu de spus dacă vom vedea așa ceva. Citește articolul