Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →
În contextul economic internațional actual, încă influențat de criza sanitară, dar și de războiul din Ucraina, statele lumii se confruntă cu o creștere generalizată a prețurilor bunurilor și serviciilor. În România, inflația este resimțită în rândul consumatorilor finali, dar și pe lanțul de producție, cel mai adesea prin creșterea prețurilor la energie, gaze, dar și la alimente (în special uleiuri și cereale). Luând în considerare atât volatilitatea prețurilor, cât și devalorizarea monedelor, cauzată de inflație, mulți operatori economici ce activează în sectoare cum ar fi energia sau agricultura apelează la utilizarea instrumentelor financiare derivate, cu scopul de a se proteja de fluctuația prețurilor. Citește articolul
Deoarece impozitul specific urmează să fie eliminat din legislație la 1 ianuarie 2023, companiile care aplică acum acest regim trebuie să treacă, de la începutul anului viitor, la un alt regim de impozitare. Iată ce opțiuni există și ce demersuri trebuie făcute. Citește articolul
Recent, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a căpătat din nou acces la baza de date Orbis, care conține informații despre sute de milioane de firme, conform șefului instituției. În acest context, specialiștii se așteaptă la o înmulțire a controalelor legate de prețurile de transfer, din moment ce ANAF are la dispoziție acest instrument foarte puternic de care se pot ajuta inspectorii pentru a impune sume suplimentare de plată. Citește articolul
Recent, parlamentarii au votat ca noul plafon de venituri în funcție de care firmele se încadrează la regimul de impozitare micro să se aplice începând cu veniturile aferente anului 2023, nu începând cu veniturile aferente anului 2022. Însă, chiar și așa, autoritățile atrag atenția că microfirmele tot se pot găsi în situația de a ieși anul viitor din regimul micro. Citește articolul
Inspectorii Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) n-au făcut și nici nu o să facă în 2022 controale pe conformarea marilor contribuabili la raportarea SAF-T, a declarat recent șeful instituției. Acesta a precizat că scopul este ca raportarea SAF-T, prin declarația 406, să devină complet funcțională, nu să fie un motiv pentru amendarea companiilor. Citește articolul
Ne propunem prin prezentul articol să expunem o succintă descriere a procedurii de comunicare electronică a actelor administrativ-fiscale emise de organele fiscale locale. Ca o regulă generală, comunicarea actului administrativ-fiscal reprezintă o condiție obligatorie pentru ca acesta să poată produce efecte față de contribuabil. În acest context, este important de precizat că actele emise de autoritățile locale nu sunt comunicate, de principiu, prin intermediul Spațiului Privat Virtual (SPV) gestionat de Fisc, ci prin alte modalități. Chiar dacă, din iulie 2022, există și posibilitatea teoretică a comunicării prin SPV, acest lucru se face doar prin decizie individuală a autorităților unei localități, după îndeplinirea anumitor formalități, astfel că nu putem vorbi acum de o practică pe scară largă. Citește articolul
Pentru că autoritățile vor să încurajeze tot mai mult conformarea voluntară, companiile vor avea în curând două momente diferite în care vor putea să oprească începerea efectivă a unei inspecții fiscale. Măsura este prinsă într-un proiect de OUG de modificare a Codului de procedură fiscală, mecanismul fiind explicat recent de către șeful Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Catalogul cu clasificarea și duratele normale pentru funcționarea mijloacelor fixe ar putea fi actualizat sau înlocuit, a anunțat recent un reprezentant al Ministerului Finanțelor (MF). Practic, autoritățile analizează în acest moment care ar fi cea mai bună variantă, în condițiile în care catalogul actual se aplică din 2005 și până acum a suferit numai două modificări punctuale. Citește articolul
Deciziile de impunere prin intermediul cărora se stabilesc creanțe fiscale ce constau în impozite și taxe locale emise de către organele fiscale locale pot fi contestate mai întâi pe cale administrativă, iar ulterior în instanță de către persoanele fizice, persoanele juridice sau orice altă entitate fără personalitate juridică, în conformitate cu dispozițiile art. 268 alin. (1) din Codul de procedură fiscală și prevederile Legii contenciosului administrativ. Astfel, în situația în care deciziile de impunere conțin erori, nu corespund cu declarațiile contribuabililor ori cu situația reală a bunurilor ce fac obiectul impunerii, contribuabilii au dreptul legal de a contesta astfel de acte administrativ-fiscale. Citește articolul
Lista contribuabililor mijlocii urmează să fie actualizată și republicată, conform unor declarații recente ale șefului Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta n-a precizat, însă, când anume urmează această „reașezare” a companiilor medii, chestiunea fiind importantă din perspectiva implementării raportării SAF-T. Citește articolul