Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →
Mecanismul fiscal al compensării ar putea fi extins din ianuarie 2023 pentru a permite „plata” taxelor salariale cu indemnizațiile de concediu medical pe care statul trebuie să le restituie angajatorilor, conform unui proiect de lege considerat adoptat tacit la Senat. Practic, în loc să aștepte luni de zile restituirea indemnizațiilor, angajatorii vor putea să le compenseze, prin intermediul declarației 112, cu taxele salariale pe care le au de plătit. Citește articolul
După ce Guvernul a modificat recent regulile facilităților fiscale din domeniul construcțiilor, anumite companii se pot trezi că trebuie să aplice „pe sărite” taxele salariale reduse, ceea ce, pentru angajați, se traduce în salarii nete care fluctuează, diferențele de bani fiind uneori consistente de la o lună la alta. Această situație deja exista pentru domeniul agroalimentar de la momentul inițial al introducerii facilităților. O simulare făcută de PwC România arată că, pentru un salariu de 9.000 de lei brut, diferența la suma netă primită de un angajat din aceste industrii poate varia cu peste 1.800 de lei. Citește articolul
Raportul de activitate al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru prima jumătate a anului 2022 arată o creștere cu aproape 60% a contribuabililor care au fost verificați, prin orice formă de control fiscal, comparativ cu aceeași perioadă a anului 2021 fiind emise cu peste 250% mai mult decizii de impunere. Practica ultimilor ani, rezumată și în aceste rapoarte de activitate, arată fără îndoială o intensificare a controalelor fiscale (fie că vorbim despre inspecții fiscale, controale inopinate, verificări documentare etc.), trend care nu pare să dispară în perioada următoare. În acest context, ne propunem să trecem în revistă alternativele disponibile pentru acei contribuabili care au fost verificați și care au primit decizii de impunere care stabilesc sume suplimentare de plată. Citește articolul
Din ianuarie 2023, decontarea netaxabilă a serviciilor turistice, în limita anuală a unui câștig salarial mediu brut, este unul dintre beneficiile care vor trebui avute în vedere la stabilirea plafonului lunar maxim de 33% pentru toate beneficiile netaxabile acordate aceluiași angajat. În aceste condiții, specialiștii recomandă acordarea etapizată a decontării serviciilor turistice pentru angajatorii care vor să beneficieze integral de scutirea de taxe salariale. Citește articolul
Începând din ianuarie 2023, angajatorii vor avea o alternativă pentru acordarea clasicelor tichete de masă, așa cum s-a stabilit prin OG 16/2022. Este vorba de asigurarea mâncării la locul de muncă, un beneficiu pentru care nu se vor datora taxe salariale, dacă firmele care îl acordă respectă o serie de condiții. Citește articolul
O clarificare foarte importantă legată de e-Factura este că acei contribuabili care se înscriu în registrul special al sistemului nu mai pot să iasă ulterior din el, informație confirmată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Automat, asta înseamnă că respectivii contribuabili sunt obligați să transmită în e-Factura toate facturile pe care le emit între ei, indiferent că sunt pentru bunuri riscante sau neriscante ori pentru servicii. Citește articolul
Începând cu veniturile aferente lunii ianuarie 2023, angajatorii vor putea accesa un nou beneficiu cu tratament fiscal preferențial, ce a fost introdus prin OG 16/2022. Acesta constă în scutirea parțială de taxe salariale pentru asigurarea cazării sau a chiriei pentru angajați, însă numai în anumite condiții stricte. Citește articolul
O noutate semnificativă privind declarația 112, pe care o folosesc angajatorii, este că formularul va trebui să cuprindă, din 2023, și veniturile neimpozabile ale salariaților. Aceste informații nu se raportează în prezent, conform specialiștilor. Citește articolul
Activitățile de cercetare-dezvoltare au reintrat, în ultimii ani, în sfera de interes a companiilor ce activează în industria auto din România, în special sub impulsul politicii derulate la nivel european de stimulare a retehnologizării, a reducerii emisiilor poluante și, tot mai accentuat, de electrificare a întregului sector. Vorbim însă și despre beneficii concrete atât la nivelul companiilor -- valoarea adăugată a produselor și menținerea statutului de jucători competitivi în piață --, cât și la nivelul angajaților, reflectate în salarii mai mari și stimularea cercetătorilor să se implice în astfel de activități în România. Citește articolul
De la 1 iulie 2022, contribuabilii care vând în România, în relația B2B, produse cu risc fiscal ridicat trebuie să transmită în sistemul e-Factura facturile electronice emise. Într-o serie de răspunsuri date recent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) arată că această obligație intervine chiar dacă vorbim de livrări intracomunitare și exporturi, doar că acest lucru nu este posibil în prezent, din punct de vedere tehnic. Dar sistemul va fi ajustat curând pentru a primi și aceste facturi. Citește articolul