Așa cum scriam recent, rapoartele de evaluare care erau cerute periodic proprietarilor pentru a stabili valoarea clădirilor nerezidențiale pe care le dețin au fost eliminate odată cu schimbările aduse de OG 16/2022. Însă, în acest fel, s-au generat mai multe probleme practice. Citește articolul
Autoritățile lucrează de zor la rezolvarea problemelor întâmpinate de contribuabili în folosirea sistemului e-Transport, prin care se declară anumite transporturi rutiere de bunuri riscante, a informat luni șeful Fiscului. În același timp, acesta a spus că ideea este de a pune totul la punct până la finalul lunii septembrie 2022, astfel încât să nu fie nevoie de o nouă amânare a regimului sancționatoriu aferent e-Transport. Citește articolul
În contextul digitalizării accelerate a relației dintre Fisc și contribuabili, specialiștii atenționează că este nevoie de măsuri suplimentare pentru a proteja datele financiar-fiscale de posibilele atacuri cibernetice. În caz contrar, companiile riscă să aibă probleme atât cu autoritățile fiscale, cât și în spațiul public. Citește articolul
Momentan, nu există vreo sancțiune explicită pentru asociații sau acționarii care vor ignora noua regulă privind deținerea a cel mult trei microfirme. Însă, chiar și așa, specialiștii avertizează că inspectorii veniți în control din partea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ar putea să decidă recalcularea impozitelor datorate statului. Citește articolul
În condițiile în care contribuabilii au avut unele probleme tehnice la depunerea online a declarațiilor pentru termenul din 25 iulie 2022, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) a dat azi asigurări că formularele au fost înregistrate toate la termen, astfel că nimeni nu riscă amendarea. Citește articolul
Chiar dacă, începând din aprilie 2022, unităţile afiliate sunt obligate să transmită în sistemul RO e-Factura facturile emise titularilor voucherelor de vacanță, nu există și o obligație legală care să forțeze operatorii economici să și emită facturi clienților, atunci când acceptă plata serviciilor cu vouchere de vacanță. Practic, din analiza prevederilor legale incidente, reiese că obligatorie este doar transmiterea eventualelor facturi emise în sistemul național de facturare electronică, nu și emiterea facturilor în cazul acceptării de vouchere de vacanță.
Citește articolulSpecialiștii recomandă societăților să distribuie și să achite dividendele disponibile, dacă pot, până la finalul anului 2022, pentru a evita taxele majorate care se vor aplica din 2023 acestui tip de venit, conform OG 16/2022. Însă companiile care au credite la bănci ar putea avea dificultăți dacă vor să scoată bani din firmă în următoarele luni. Citește articolul
Din moment ce regulile ce impun plata contribuției la sănătate (CASS) pentru veniturile din dividende se vor înăspri din 2023, fiscaliștii recomandă firmelor distribuirea și achitarea dividendelor disponibile până la finalul anului 2022. Deși distribuirea și plata dividendelor sunt făcute de societate, obligația de declarare și plată a CASS aparține persoanelor fizice care încasează banii. Citește articolul
Parlamentarii au stabilit recent că, din 2023, obligația de arhivare a statelor de salarii va fi, în anumite condiții, de doar cinci ani, nu de 50 de ani. Însă modificarea s-a făcut fără a ține cont că termenul de arhivare pentru dosarele personale ale angajaților este legat de termenul arhivării statelor de salarii. În aceste condiții, autoritățile atenționează că arhivarea dosarelor personale rămâne mai departe obligatorie pentru 50 de ani. Citește articolul
Fiscaliștii atrag atenția că limitarea veniturilor din consultanță și management pentru plătitorii de impozit micro, stabilită prin OG 16/2022, este greu de pus în aplicare în lipsa unor clarificări suplimentare sau a unei liste cu codurile CAEN vizate concret, se arată într-o adresă a Camerei Consultanților Fiscali (CCF) pentru Ministerul Finanțelor. Citește articolul