Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →
Din 2022, firmele aplică un mecanism modificat semnificativ atunci când vor să obțină credit fiscal pentru sponsorizările pe care le fac către ONG-uri. Astfel, dacă nu este fructificată valoarea maximă ce poate fi scăzută din impozitul micro sau pe profit prin sponsorizări, firmele pot alege să redirecționeze diferența rămasă în maximum șase luni, iar procedura și formularul de redirecționare au fost oficializate recent de Fisc. Ulterior, autoritățile au pus la dispoziție și versiunea electronică a noului formular, astfel că se pot începe redirecționările. Citește articolul
Pe viitor, toate companiile care vor să deruleze activități economice ar putea fi obligate să dețină un cont bancar, o modificare a Codului de procedură fiscală în acest sens fiind în lucru la autorități, a declarat recent Lucian Heiuș, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Acesta a spus că, dacă schimbarea nu va fi posibilă, va face demersuri ca măcar obținerea codului de TVA să fie condiționată de existența unui cont bancar. În prezent, lipsa unui cont bancar este considerată un indiciu de risc fiscal. Citește articolul
Formularul 112 a fost actualizat recent, iar angajatorii au întâmpinat probleme la depunerea online a declarației din cauza erorilor apărute, deși probleme vin, de cele mai multe ori, de la organul fiscal. Totuși, recomandarea unui expert contabil este ca, în primă fază, să fie depusă D112 în termenul legal, chiar dacă există erori, astfel încât să fie primit un număr de recipisă, iar până la finalul lunii să fie redepusă declarația corectată. Data depunerii celei de-a doua declarații va fi cea a depunerii inițiale, după cum este prevăzut în Codul de procedură fiscală. Citește articolul
Formularul 112 a fost schimbat din nou, la doar câteva luni distanță de la cea mai recentă schimbare, printr-un ordin care se aplică începând cu raportarea pe august 2022. Iar Fiscul a pus la dispoziție recent și versiunea electronică aferentă, pe care deja a trebuit să o actualizeze, de două ori, pentru că avea probleme. Noua formă a declarației 112 vine, în principal, cu modificări legate de suprataxarea muncii part time, dar și pentru că Guvernul a schimbat entitățile responsabile de emiterea formularului. Citește articolul
Situația creată de conflictul din Ucraina a generat o creștere a numărului de militari ai forțelor armate ale Statelor Unite ale Americii (SUA), respectiv ai Alianței Nord-Atlantice (NATO) în România. Sub aspect comercial, această situație se reflectă prin intensificarea colaborării acestora cu societățile românești, cu scopul asigurării aprovizionării cu produsele și serviciile necesare. Cu toate acestea, puțini comercianți cunosc facilitățile fiscale de care pot beneficia în cazul în care colaborează cu forțele militare ale SUA. Citește articolul
Majoritatea formularelor folosite de autorități în cadrul verificării situației fiscale personale a persoanelor fizice pot fi emise și comunicate, mai nou, direct electronic, potrivit unui ordin apărut recent în Monitorul Oficial. Printre altele, este vorba de avizul de verificare și de decizia de impunere, acte care se emiteau până acum numai în format tipărit. Citește articolul
Din decembrie 2022, furnizorii de servicii poștale vor avea obligația de a transmite lunar informații despre comercianții online care trimit colete cu plata ramburs. Un ordin în acest sens a fost oficializat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), raportarea urmând să se facă online prin formularul 395. Primele declarații se vor depune, astfel, la finele lunii ianuarie 2023. Citește articolul
Din 26 noiembrie 2022, beneficiarii reali ai firmelor vor trebui trecuți direct în actul constitutiv, conform unei legi noi. Însă această obligație va viza numai societățile care se înființează începând cu acea dată. Cu toate acestea, specialiștii recomandă firmelor deja înființate să includă beneficiarii reali în actul constitutiv cu prima ocazie disponibilă. Citește articolul
De la finalul lunii noiembrie 2022, trecerea beneficiarilor reali în actul constitutiv al firmelor nou-înființate va deveni obligatorie, conform unei legi recent oficializate, această variantă fiind opțională în prezent. Automat, asta înseamnă că firmele nou-înființate vor scăpa de depunerea declarației inițiale de beneficiar real, însă specialiștii recomandă momentan bifarea ambelor obligații. Citește articolul
Activitățile de cercetare-dezvoltare au avansat într-un ritm lent în România, cel puțin în ultimul deceniu, dar acesta ar putea fi accelerat în anii următori, având în vedere beneficiile dezvoltării unor proiecte de acest gen pentru economie și pentru întreaga societate - produse cu valoare adăugată mai mare, aport suplimentar la creșterea economică, locuri de muncă mai bine plătite și, implicit, o motivație suplimentară pentru specialiști să rămână în țară. Alocările bugetare pentru acest domeniu sunt limitate și, din acest considerent, este nevoie de o implicare mai amplă a mediului privat în astfel de activități, iar această perspectivă devine posibilă odată cu clarificarea legislației fiscale aplicabilă investițiilor în cercetare-dezvoltare. Citește articolul