Trecerea la folosirea obligatorie a sistemului de stat pentru facturare electronică se face treptat, conform planului autorităților. Astfel, dacă acum sistemul e-Factura este folosit opțional numai în relația B2G, pentru achiziții publice, lucrurile se vor schimba de la 1 iulie 2022. La acel moment, folosirea e-Factura în relația B2G, pentru achiziții publice, și în relația B2B, pentru produse cu risc fiscal ridicat, va deveni obligatorie, cel puțin teoretic. În acest context, am întrebat specialiștii EY România despre problemele practice care pot apărea în procesul de implementare a facturării electronice de stat. Citește articolul
Firmele încadrate la categoria marilor contribuabili pe criteriul continuității care au avut în 2020 o scădere a cifrei de afaceri de peste 50% (inclusiv cele care au fost pe zero) au fost scoase din această categorie, după ce lista marilor contribuabili a fost actualizată recent de Fisc. Prin urmare, aceste companii scapă de implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T) în 2022. Citește articolul
Pentru că la nivel jurisprudențial există o practică neunitară legată de cine poate face expertizele fiscale și expertizele contabile cu componentă fiscală, Camera Consultanților Fiscali (CCF) a emis recent o opinie pentru a tranșa problema. Citește articolul
În ultimii ani s-a vorbit destul de mult despre marile proiecte pentru digitalizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Dacă până acum lucrurile erau neclare, în anul 2021 au început, în sfârșit, să se așeze piesele puzzle-ului, astfel că avem termene concrete de implementare. Astfel, la început de 2022, a fost introdusă obligativitatea sistemului SAF-T, după ce, pe final de 2021, sistemul e-Facturare a fost operaționalizat și calendarul conectării efective a caselor de marcat la sistemul național de monitorizare a fost încheiat. Totodată, avem un termen concret până la care interacțiunea cu Fiscul va trece aproape cu totul în online, iar pe lista autorităților a apărut și sistemul e-Transporturi. Citește articolul
Distribuirea profitului unei societăți sub formă de dividende se poate face anual sau trimestrial, conform legislației în vigoare. Dacă se optează pentru dividende interimare, atunci este obligatorie o regularizare după aprobarea situațiilor financiare anuale. Citește articolul
În situația în care cel puțin un membru al unui grup de impozit pe profit intră sub incidența facilităților fiscale pentru recapitalizare (OUG 153/2020), declarația anuală consolidată de impozit pe profit se depune până la 25 iunie, nu până la 25 martie. Regula a fost introdusă recent de Executiv și se aplică în perioada 2022 - 2026. Citește articolul
În momentul de față, legislația fiscală nu conține nicio sancțiune specială pentru nefolosirea sistemului de stat de facturare electronică (e-Factura), atunci când acesta va deveni obligatoriu. Totuși, specialiștii ne-au spus că, în lipsa unei amenzi speciale, autoritățile tot ar putea aplica sancțiuni celor vizați, în baza legislației actuale. În prezent, e-Factura este un sistem opțional, însă autoritățile vor să oblige treptat toate firmele să-l folosească. Citește articolul
Entitățile care au devenit mari contribuabili la 1 ianuarie 2022 încep mai târziu raportarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), față de entitățile care deja erau mari contribuabili înainte de 2022. Citește articolul
Deși trebuia să implementeze până ieri o nouă etapă de simplificare a declarațiilor fiscale, Fiscul n-a anunțat public nimic legat de finalizarea acestui demers. Citește articolul
Pentru a implementa obligatoriu sistemul de stat pentru facturarea electronică (e-Factura) în relația business to business (B2B), este nevoie de o derogare de la Comisia Europeană (CE), avertizează specialiștii. În același timp, autoritățile de la noi spun că deja au început demersurile pentru a obține aprobarea CE. Citește articolul