avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1117 soluții astăzi

Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →

Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM
Măsuri tranzitorii

Reminder Ce se va întâmpla, din 1 octombrie, cu eșalonările simplificate cerute sau obținute până la 30 septembrie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Octombrie 2021 | 2429 | Timp de citire: 2 min.

Terminarea lunii septembrie și începerea lunii octombrie 2021 aduc o trecere de la mecanismul temporar de eșalonare simplificată la plată la mecanismul permanent. Pe scurt, datornicii la Fisc vor putea cere eșalonarea simplificată numai pe regulile din Codul de procedură fiscală, regulile din Ordonanța de urgență a Guvernului 181/2020 urmând să-și piardă aplicabilitatea (pentru cererile noi, nu și pentru cele deja depuse până la 30 septembrie). În acest sens, autoritățile au stabilit unele reguli tranzitorii importante pentru cei care au accesat mecanismul până acum sau care urmează să-l acceseze în viitor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
O nouă amânare prin OUG

UPDATE Soluționarea contestațiilor fiscale: Mutarea activității de la ANAF la MF, amânată oficial până la 31 martie 2022

Lucia Tozaru în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
1 Octombrie 2021 | 1 | 6307 | Timp de citire: 2 min.

Trecerea, de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanţelor (MF), a activității de soluţionare a contestaţiilor făcute de firme și de persoanele fizice autorizate, în legătură cu creanțele și actele fiscale, a fost amânată din nou prin OUG - de data asta până în martie 2022. Teoretic, această activitate ar fi trebuit mutată din 21 iunie 2021, însă Guvernul a lăsat-o pentru 1 octombrie 2021, iar joi s-a oficializat o a doua amânare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Noile reguli europene de comerț electronic

Clarificare MF: În 2021, pentru stabilirea plafonului privind TVA-ul se ia în calcul și valoarea vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță începând cu 1 iulie

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
30 Septembrie 2021 | 2567 | Timp de citire: 2 min.

În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic, la stabilirea plafonului de 10.000 de euro, care este valabil pentru aplicarea cotei de TVA din Romania, se iau în calcul, pentru anul 2021, atât valoarea serviciilor de telecomunicații, de radiodifuziune și de televiziune și cele furnizate pe cale electronică, prestate către persoane neimpozabile în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2021, cât și valoarea vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță efectuate în perioada 1 iulie – 31 decembrie 2021, potrivit unei circulare publicate recent pe site-ul Ministerului Finanțelor (MF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clarificare: Pentru datoriile plătite greșit la un organ fiscal diferit, cererea de corectare erori se depune la instituția la care ai plătit inițial

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
28 Septembrie 2021 | 1979 | Timp de citire: 2 min.

În contextul modificărilor legislației procedural-fiscale, care se aplică de la începutul lunii septembrie, datoriile fiscale plătite greșit sunt valabile și dacă banii se cuveneau altei autorități sau altui buget. Pentru respectivele datorii, dacă creanţa este administrată de un organ fiscal diferit, cererea de corectare a erorilor se depune, de către contribuabilul interesat, la organul fiscal la care a plătit inițial acea datorie, conform unei clarificări recente publicate de către Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Ploieşti pe site-ul instituției. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Trecerea la SAF-T în doar câteva luni e problematică pentru firme

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2021 | 2104 | Timp de citire: 2 min.

Prima etapă de implementare a sistemului fișierului standard de control fiscal (SAF-T), adică cea care vizează marii contribuabili, este una destul de problematică, atrag atenția specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Având în vedere termenul scurt de conformare, de doar câteva luni, sunt prea multe probleme de rezolvat atât la nivelul firmelor, cât și la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fiscul n-a făcut încă reclasificarea firmelor anunțată pentru 2021, deși aceasta va influența bugetele implementării SAF-T

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2021 | 5826 | Timp de citire: 3 min.

Astă-primăvară, autoritățile au anunțat că în 2021 vom vedea o reclasificare a contribuabililor în funcție de dimensiune, dar de-atunci nu s-au făcut pași vizibili în acest sens. Chestiunea este destul de importantă din moment ce în funcție de dimensiunea la care se află încadrate companiile la finele anului curent se vor stabili termenele de la care intervine obligația raportării fișierului standard de control fiscal (SAF-T) prin declarația 406. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid ANAF: Ce obligații au cei care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
27 Septembrie 2021 | 5021 | Timp de citire: 2 min.

Cei care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală din România au obligaţia, conform legii, să declare veniturile respective şi să plătească impozit pe venit, taxe și contribuţii la stat, potrivit unui ghid publicat vineri de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM
Regulă schimbată prin OG

UPDATE Pentru dividendele interimare distribuite, dar neplătite până la finalul anului, impozitul se achită până la 25 ianuarie, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2021 | 4718 | Timp de citire: 4 min.

În cazul în care distribuie dividende interimare în cursul exercițiului financiar, dar nu le plătesc efectiv până la sfârșitul exercițiului financiar, firmele au obligația de a achita impozitul aferent de 5% până la data de 25 ianuarie a anului următor distribuirii, reiese dintr-o opinie obținută de redacția noastră de la specialiștii Schoenherr și Asociații. Clarificarea vine în contextul modificării recente a regulilor de impozitare a dividendelor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Care sunt beneficiile recuperării TVA aferente creanțelor neîncasate și de ce nu accesează firmele mai des această opțiune

Deloitte România în Contabil și fiscal
23 Septembrie 2021 | 1495 | Timp de citire: 4 min.

Reglementările legate de recuperarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) aferentă creanțelor neîncasate au fost modificate, în ultimii ani, în România, în favoarea contribuabililor afectați de problemele financiare ale clienților lor. De la 1 ianuarie 2021 a fost simplificată și procedura de recuperare a TVA pentru facturile emise către persoane fizice și neîncasate timp de un an. Cu toate acestea, procesul rămâne destul de meticulos, neclar pe alocuri, astfel încât puține societăți iau în considerare această oportunitate, deși reprezintă o modalitate de îmbunătățire a fluxului financiar. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Consolidarea fiscală

Principalele neajunsuri de care se vor lovi firmele care intră în grupuri de impozit pe profit

EY Romania în Contabil și fiscal
23 Septembrie 2021 | 1438 | Timp de citire: 4 min.

Începând cu anul viitor, grupurile de companii vor putea compensa profiturile cu pierderile fiscale înregistrate de diversele societăți din grup și obține, în acest fel, reducerea costurilor fiscale. Dar, pentru a beneficia de această facilitate, societățile interesate trebuie să notifice Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în avans, termenul-limită fiind sfârșitul lunii octombrie 2021, dacă se intenționează aplicarea de la 1 ianuarie 2022. Înainte însă, grupul trebuie să analizeze cu atenție avantajele și dezavantajele unei astfel de decizii, mai ales în condițiile în care încă există detalii legislative neclare. Citește articolul