Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →
Terminarea lunii septembrie și începerea lunii octombrie 2021 aduc o trecere de la mecanismul temporar de eșalonare simplificată la plată la mecanismul permanent. Pe scurt, datornicii la Fisc vor putea cere eșalonarea simplificată numai pe regulile din Codul de procedură fiscală, regulile din Ordonanța de urgență a Guvernului 181/2020 urmând să-și piardă aplicabilitatea (pentru cererile noi, nu și pentru cele deja depuse până la 30 septembrie). În acest sens, autoritățile au stabilit unele reguli tranzitorii importante pentru cei care au accesat mecanismul până acum sau care urmează să-l acceseze în viitor. Citește articolul
Trecerea, de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanţelor (MF), a activității de soluţionare a contestaţiilor făcute de firme și de persoanele fizice autorizate, în legătură cu creanțele și actele fiscale, a fost amânată din nou prin OUG - de data asta până în martie 2022. Teoretic, această activitate ar fi trebuit mutată din 21 iunie 2021, însă Guvernul a lăsat-o pentru 1 octombrie 2021, iar joi s-a oficializat o a doua amânare. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA privind comerțul electronic, la stabilirea plafonului de 10.000 de euro, care este valabil pentru aplicarea cotei de TVA din Romania, se iau în calcul, pentru anul 2021, atât valoarea serviciilor de telecomunicații, de radiodifuziune și de televiziune și cele furnizate pe cale electronică, prestate către persoane neimpozabile în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2021, cât și valoarea vânzărilor intracomunitare de bunuri la distanță efectuate în perioada 1 iulie – 31 decembrie 2021, potrivit unei circulare publicate recent pe site-ul Ministerului Finanțelor (MF). Citește articolul
În contextul modificărilor legislației procedural-fiscale, care se aplică de la începutul lunii septembrie, datoriile fiscale plătite greșit sunt valabile și dacă banii se cuveneau altei autorități sau altui buget. Pentru respectivele datorii, dacă creanţa este administrată de un organ fiscal diferit, cererea de corectare a erorilor se depune, de către contribuabilul interesat, la organul fiscal la care a plătit inițial acea datorie, conform unei clarificări recente publicate de către Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice Ploieşti pe site-ul instituției. Citește articolul
Prima etapă de implementare a sistemului fișierului standard de control fiscal (SAF-T), adică cea care vizează marii contribuabili, este una destul de problematică, atrag atenția specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Având în vedere termenul scurt de conformare, de doar câteva luni, sunt prea multe probleme de rezolvat atât la nivelul firmelor, cât și la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Astă-primăvară, autoritățile au anunțat că în 2021 vom vedea o reclasificare a contribuabililor în funcție de dimensiune, dar de-atunci nu s-au făcut pași vizibili în acest sens. Chestiunea este destul de importantă din moment ce în funcție de dimensiunea la care se află încadrate companiile la finele anului curent se vor stabili termenele de la care intervine obligația raportării fișierului standard de control fiscal (SAF-T) prin declarația 406. Citește articolul
Cei care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală din România au obligaţia, conform legii, să declare veniturile respective şi să plătească impozit pe venit, taxe și contribuţii la stat, potrivit unui ghid publicat vineri de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
În cazul în care distribuie dividende interimare în cursul exercițiului financiar, dar nu le plătesc efectiv până la sfârșitul exercițiului financiar, firmele au obligația de a achita impozitul aferent de 5% până la data de 25 ianuarie a anului următor distribuirii, reiese dintr-o opinie obținută de redacția noastră de la specialiștii Schoenherr și Asociații. Clarificarea vine în contextul modificării recente a regulilor de impozitare a dividendelor. Citește articolul
Reglementările legate de recuperarea taxei pe valoarea adăugată (TVA) aferentă creanțelor neîncasate au fost modificate, în ultimii ani, în România, în favoarea contribuabililor afectați de problemele financiare ale clienților lor. De la 1 ianuarie 2021 a fost simplificată și procedura de recuperare a TVA pentru facturile emise către persoane fizice și neîncasate timp de un an. Cu toate acestea, procesul rămâne destul de meticulos, neclar pe alocuri, astfel încât puține societăți iau în considerare această oportunitate, deși reprezintă o modalitate de îmbunătățire a fluxului financiar. Citește articolul
Începând cu anul viitor, grupurile de companii vor putea compensa profiturile cu pierderile fiscale înregistrate de diversele societăți din grup și obține, în acest fel, reducerea costurilor fiscale. Dar, pentru a beneficia de această facilitate, societățile interesate trebuie să notifice Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în avans, termenul-limită fiind sfârșitul lunii octombrie 2021, dacă se intenționează aplicarea de la 1 ianuarie 2022. Înainte însă, grupul trebuie să analizeze cu atenție avantajele și dezavantajele unei astfel de decizii, mai ales în condițiile în care încă există detalii legislative neclare. Citește articolul