Anul în care se aprobă situațiile financiare nu mai are relevanță atunci când trebuie plătit impozitul pe dividende de 5%. Concret, pentru dividendele distribuite, dar neplătite în anul distribuirii, impozitul se va plăti până la data de 25 ianuarie a anului următor distribuirii, conform unei ordonanțe oficializate aseară. Clarificarea vine în ajutorul celor care distribuie dividendele în alt an decât cel în care aprobă situațiile financiare, pentru că aleg să reporteze profitul. Citește articolul
Comunicarea persoanelor juridice, persoanelor fizice autorizate (PFA) sau a altor entități fără personalitate juridică cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se va face, din 1 martie 2022, exclusiv online, ceea ce înseamnă că, până la acea dată, toți contribuabilii care au o relație cu Fiscul vor trebui să se înregistreze în Spațiul Privat Virtual (SPV), potrivit unei OG oficializate marți, care modifică Codul de procedură fiscală. Citește articolul
Deși este un subiect despre care autoritățile vorbeau încă de la finalul anului 2019, rambursarea TVA-ului cu control ulterior, ca regulă generală, a fost transformată aseară într-o măsură permanentă, prin modificarea Codului de procedură fiscală prin ordonanță a Guvernului. Măsura se va aplica efectiv din 1 februarie 2022, pentru că până la 31 ianuarie 2022 se aplică oricum mecanismul temporar dat prin OUG 48/2020. Citește articolul
După aproape doi de la implementarea sistemului de trasabilitate a produselor din tutun, conceput de Uniunea Europeană (UE) în vederea combaterii evaziunii fiscale, este de așteptat să se intensifice controalele în acest domeniu, autoritățile având ca punct de plecare informațiile introduse în sistem. Citește articolul
Chiar dacă n-au costuri cu obținerea vaccinurilor în sine (pentru că statul le dă gratuit), angajatorii care asigură la propriul sediu vaccinarea salariaților au alte cheltuieli de acoperit. Într-o asemenea situație, specialiștii NNDKP apreciază că aceste cheltuieli „auxiliare” intră pe o facilitate fiscală introdusă în ianuarie 2021, fiind scutite de impozit pe venit și contribuții pentru pensii și sănătate. Citește articolul
În cazul firmelor plătitoare de TVA care își mută sediul, prin închirierea sau achiziționarea unui spațiu într-o clădire, modernizarea respectivului spațiu reprezintă, de cele mai multe ori, o decizie firească de business, în scopul amenajării noului sediu potrivit nevoilor companiei. Cu toate acestea, este important de reținut că, în cazul în care valoarea amenajărilor depășește 20% din valoarea spațiului închiriat sau cumpărat, potrivit legislației fiscale, se consideră că acea amenajare se asimilează bunurilor de capital, care trebuie utilizate 20 de ani. În cazul în care spațiul modernizat este folosit pentru o durată mai mică, pentru intervalul de timp rămas până la perioada minimă de utilizare de 20 de ani prevăzută de lege trebuie făcută, spun specialiștii, ajustare de TVA, sumă care nu mai poate fi recuperată de la stat. Citește articolul
În prezent, firmele de contabilitate trebuie să fie deținute și administrate (majoritar) de către contabili pentru a putea funcționa legal. În acest context, Consiliul Concurenței (CC) a făcut un studiu (publicat miercuri) din care reiese că aceste restricții legale afectează concurența de pe piață și, prin urmare, propune modificarea legislației. Răspunsul Corpului Experților Contabili și al Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a fost prompt: reprezentanții contabililor spun că sunt împotriva propunerii CC, considerând că nu vorbim de o concurență afectată de restricțiile legale. Citește articolul
Prin intermediul contingentelor tarifare, companiile pot obține reducerea sau exceptarea de taxele vamale pentru importul anumitor mărfuri în România, regulile fiscale în acest sens fiind înnoite marți prin ordin al Fiscului. Aceste contingente tarifare sunt stabilite de autoritățile europene și sunt valabile temporar, iar importatorii pot afla despre ele folosind două aplicații online. Citește articolul
Autoritățile au făcut noi demersuri pentru digitalizarea sistemului vamal pentru transportatorii de marfă, astfel că anumite documente, precum cererea pentru autorizația de plasare a mărfurilor, în mod regulat, sub un regim vamal ori unele informări se vor putea transmite, mai nou, online, și nu tipărite sau prin fax, cum se întâmpla până acum. Măsura se regăsește într-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat luni în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
În contextul multiplelor modificări ale Codului fiscal, inclusiv privind dispozițiile ce reglementează competența autorizării operatorilor de produse supuse accizelor armonizate precum antrepozitarii autorizați, destinatarii înregistrați, expeditorii înregistrați și importatorii autorizați, s-a stabilit o procedură unitară de soluționare a contestațiilor operatorilor menționați, de către direcția de specialitate aferentă, potrivit unui ordin al Ministerului Finanțelor (MF) publicat vineri în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul