avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 919 soluții astăzi

Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →

Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM

Facilități fiscale pentru activități de cercetare-dezvoltare: Ce prevede legislația? Ce se întâmplă în practică? Exemple

PwC România în Contabil și fiscal
11 Noiembrie 2021 | 936 | Timp de citire: 5 min.

Facilitățile fiscale pentru cercetare-dezvoltare sunt oferite de mai multe țări și pot constitui un avantaj competitiv în atragerea de investiții în proiecte ce implică activități de cercetare-dezvoltare și în dezvoltarea accelerată a societăților care întreprind astfel de activități. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE SAF-T: Firmele cu activitate economică mare vor trebui să transmită declarația 406 în mai multe „tranșe”

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2021 | 2447 | Timp de citire: 3 min.

Companiile care au o activitate economică mare, adică au foarte multe înregistrări contabile și informații de transmis prin fișierul standard de control fiscal (SAF-T), vor trebui să depună mai multe declarații 406 pentru aceeași perioadă (lună sau trimestru). Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Fișierul SAF-T va trebui depus de firme de tip SA, SRL, SCA și nu numai

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
11 Noiembrie 2021 | 5713 | Timp de citire: 3 min.

În condițiile în care normele privind fișierul standard de control fiscal (SAF-T - declarația 406) au fost oficializate marți printr-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), stabilindu-se astfel cum și când va fi acesta implementat în funcție de diferitele categorii de contribuabili, vă prezentăm, în continuare, ce tipuri de firme vor trebui să depună, concret, fișierul SAF-T. De asemenea, trecem în revistă și principalele provocări de care se vor lovi aceste firme în procesul de implementare a raportării, potrivit specialiștilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Normele SAF-T, oficializate

UPDATE Firmele vor avea o perioadă de grație la primele raportări SAF-T, astfel că nu vor risca amendarea pentru întârzieri

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2021 | 2 | 4520 | Timp de citire: 3 min.

Companiile obligate să transmită, prin declarația 406, fișierul standard de control fiscal (SAF-T) vor beneficia de o perioadă de grație pentru primele raportări, conform ordinului prin care Fiscul a stabilit normele procedurale în domeniu. În acest fel, cei care depun formularul cu întârziere nu vor risca să fie amendați cu până la 5.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Normele SAF-T, oficializate: Firmele mari vor folosi D406 din ianuarie sau iulie, cele mijlocii - din 2023 și cele mici - din 2025

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2021 | 6914 | Timp de citire: 4 min.

Normele procedurale pentru fișierul standard de control fiscal (SAF-T - declarația 406) au fost publicate aseară în Monitorul Oficial de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Din ordinul ce le include reiese că marile firme vor fi obligate să transmită formularul din ianuarie 2022 (dacă au fost încadrate la această categorie și în 2021) sau din iulie 2022 (dacă devin mari contribuabili la 1 ianuarie 2022), în timp ce firmele mijlocii o vor face din ianuarie 2023 și firmele mici o vor face din ianuarie 2025. În rest, Fiscul mai prevede ce informații vor trebui raportate, cum și la ce termene. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Ce soluții au firmele pentru a face față numărului tot mai mare de raportări obligatorii către stat

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Noiembrie 2021 | 1798 | Timp de citire: 7 min.

Așa cum scriam zilele trecute, în ultimii ani sesizăm o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Pentru a se conforma, companiile trebuie să aloce resurse financiare și umane adecvate. Însă ce se poate face efectiv? În esență, specialiștii indică trei mari soluții - fie dezvoltarea unui departament intern specializat, fie automatizarea, fie externalizarea (sau o versiune hibridă). Fiecare opțiune vine cu propriile avantaje și dezavantaje și trebuie luate în calcul mai multe aspecte pentru a lua decizia potrivită. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În 2022, firmele mari vor avea timp să întocmească dosarul prețurilor de transfer până pe 25 iunie

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
9 Noiembrie 2021 | 1874 | Timp de citire: 1 min.

Firmele mari trebuie să întocmească dosarul prețurilor de transfer până la termenul legal pentru declararea anuală a impozitului pe profit, potrivit unui ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). În contextul în care în 2022 acest termen de declarare va fi mutat provizoriu pe 25 iunie, rezultă că marile firme vor avea, automat, mai mult timp să întocmească dosarul prețurilor de transfer. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Procedura de acordare a eșalonării simplificate permanente, oficializată

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
9 Noiembrie 2021 | 3239 | Timp de citire: 5 min.

În condițiile în care eșalonarea simplificată la plată a devenit, începând cu data de 1 octombrie 2021, o opțiune permanentă pentru datornicii la Fisc, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a stabilit procedura pentru aplicarea acesteia printr-un ordin publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Totodată, prin acest ordin s-au stabilit, printre altele, și modelele formularelor care se pot folosi în procedură. Citește articolul

ACCES PREMIUM
e-Factura

UPDATE Oficial: Facturarea electronică va fi disponibilă pentru companii prin SPV. Cum va funcționa sistemul

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Noiembrie 2021 | 4422 | Timp de citire: 3 min.

Persoanele fizice și juridice care vor opta pentru folosirea sistemului de facturare electronică al statului (e-Factura) vor trebui să aibă cont în Spațiul Privat Virtual (SPV) pentru a-l accesa efectiv, conform unui ordin publicat aseară în Monitorul Oficial de Ministerul Finanțelor. e-Factura va avea două mari componente, facturile emise în relația cu statul (B2G) și cele emise în relația cu partenerii de afaceri (B2B), însă momentan numai prima va fi operațională. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Firmele au din ce în ce mai multe raportări de făcut către autorități, ceea ce duce la creșterea costurilor curente

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Noiembrie 2021 | 2102 | Timp de citire: 7 min.

În ultimii ani a început să se contureze tot mai mult o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Astfel, firmele trebuie să gestioneze un volum din ce în ce mai mare de declarații care trebuie să ajungă la diverse instituții ale statului, fapt ce duce la o creștere a costurilor de conformare. Citește articolul