avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 953 soluții astăzi

Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →

Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM

Reminder Folosirea caselor de marcat cu jurnal electronic: Câteva aspecte fiscale privind defectarea aparatelor

Simona Voiculescu în Contabil și fiscal
Director Editorial, avocatnet.ro
24 Noiembrie 2021 | 2923 | Timp de citire: 2 min.

Problemele de funcționare ale caselor de marcat cu jurnal electronic pot face necesară trimiterea lor în service, caz în care utilizatorul casei trebuie să notifice distribuitorul sau unitatea de service și să trimită aparatul defect. Mai departe, aceștia au la rândul lor alte obligații impuse de legislația fiscală. În ce măsură utilizatorul trebuie să se asigure, de pildă, că aceștia au notificat Fiscul că aparatul e defect? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Problema sediilor fixe, încă prezentă în controalele ANAF, poate aduce companiilor sume uriașe de plată către stat

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
23 Noiembrie 2021 | 2847 | Timp de citire: 3 min.

Printre tendințele pe care specialiștii PwC România estimează că le vor vedea și în perioada următoare în controalele fiscale se numără problema sediilor fixe. Deși nu vorbim de o tendință generalizată, aceasta este de interes din cauza sumelor suplimentare considerabile ce pot fi stabilite în urma unui control al inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prețuri de transfer: Cei care devin mari contribuabili la 1 ianuarie ar trebui să pregătească dosarul până la 25 iunie, recomandă specialiștii

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
23 Noiembrie 2021 | 2128 | Timp de citire: 3 min.

Având în vedere că din legislație nu reiese clar dacă firmele care devin mari contribuabili de la 1 ianuarie 2022 trebuie să aibă (sau nu) pregătit dosarul prețurilor de transfer până la termenul legal pentru declararea anuală a impozitului pe profit (adică până pe 25 iunie), am întrebat niște specialiști cum ar trebui procedat mai exact. Recomandarea acestora este aceea ca firmele vizate să întocmească totuși dosarul prețurilor de transfer până la 25 iunie 2022. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid ONPCSB: Cum își pot da seama firmele sau specialiștii dacă un client prezintă riscuri de spălare a banilor

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
23 Noiembrie 2021 | 2742 | Timp de citire: 6 min.

Un ghid cu sfaturi și indicii pe care firmele și profesioniștii le pot urma în activitatea lor curentă, pentru a identifica cu precizie riscurile de spălare a banilor, a fost pus la dispoziție de către Oficiul Național pentru Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor (ONPCSB). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele care își deduc TVA mai vechi de 3 ani trebuie să notifice Fiscul, să înscrie suma în decont și să fie pregătite de o eventuală inspecție fiscală, spun specialiștii

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
22 Noiembrie 2021 | 8357 | Timp de citire: 5 min.

În cazul firmelor care aleg să deducă TVA-ul aferent unor facturi emise în urmă cu peste 3 ani, acestea au obligația de a notifica, în acest sens, Fiscul și de a înscrie suma respectivă în decontul de TVA, potrivit specialiștilor. De asemenea, firmele aflate într-o astfel de situație trebuie să fie pregătite și pentru o eventuală inspecție fiscală. În plus, situația specială a furnizorilor cu codul de TVA anulat, care aleg să se reînregistreze în scopuri de TVA, ar putea fi supusă, în egală măsură, obligației de notificare a Fiscului privind dreptul de deducere după mai bine de 3 ani. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Mai nou, MF are libertate sporită când decide ce informații despre firme să publice online

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
22 Noiembrie 2021 | 2234 | Timp de citire: 1 min.

Ministerul Finanțelor (MF) are o libertate mai mare la alegerea informațiilor despre companii pe care să le publice online, conform unui ordin oficializat astăzi. Până acum, exista o listă precisă de informații care pot fi publicate online, însă aceasta a fost înlocuită cu o prevedere nedetaliată - se pot extrage informații din bilanțurile depuse de firme. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Chat-ul ANAF funcționează de azi. Prin acesta se poate cere ajutor pentru folosirea serviciilor online ale Fiscului

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Noiembrie 2021 | 1 | 5616 | Timp de citire: 1 min.

Începând din 22 noiembrie 2021, contribuabilii pot folosi serviciul de chat al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), după cum a declarat zilele trecute Mirela Călugăreanu, președintele entității. Chat-ul, care e funcțional deja, este disponibil pe site-ul ANAF și prin acesta contribuabilii pot fi ajutați să acceseze serviciile online ale agenției. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Practică abuzivă

O impunere făcută de ANAF, care se baza pe aspecte de formă și ignora probele firmei, a fost anulată recent în instanță. Decizia, validată de ICCJ

PwC România în Contabil și fiscal
22 Noiembrie 2021 | 3962 | Timp de citire: 4 min.

Unul dintre cele mai mari grupuri multinaționale din industria auto a obținut recent o soluție favorabilă, pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), care a respins recursul formulat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Astfel, ICCJ a validat soluția instanței de fond care, într-o cauză complexă care a implicat 15 spețe și în urma administrării unui amplu probatoriu cuprinzând înscrisuri și un raport de expertiză în specialitatea fiscalitate întocmit de o comisie de trei experți, a cenzurat impunerea realizată de organele fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Folosirea caselor de marcat cu jurnal electronic: Zece lucruri pe care să le faci pentru a nu fi amendat

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
22 Noiembrie 2021 | 1 | 4931 | Timp de citire: 2 min.

La folosirea caselor de marcat, mai ales în situațiile în care există probleme de funcționare, anumite chestiuni trebuie neapărat făcute de firmele care le folosesc, fiind prevăzute prin lege. Deși unele pot părea mai puțin importante, încălcarea acestor obligații poate atrage sancțiuni de câteva mii de lei pentru firmele controlate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Clarificare: Singura situație în care o firmă poate refuza conectarea casei de marcat la sistemul ANAF

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Noiembrie 2021 | 3923 | Timp de citire: 3 min.

Companiile care intenționează să-și închidă un punct de lucru în care au o casă de marcat pot scăpa de obligația de a o conecta la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), reiese dintr-o clarificare recentă a instituției. În acest sens, firmele trebuie să scoată memoria fiscală din aparat. Conform autorităților, aceasta ar fi singura situație în care se poate refuza conectarea. Citește articolul