De astăzi au început testele pentru programul-pilot privind facturarea electronică, după ce Ministerul Finanțelor (MF) a publicat aseară documentația tehnică necesară, urmând ca acesta să devină funcțional de la 1 octombrie 2021. În această primă fază, facturarea electronică este folosită numai în relația companiilor cu autoritățile și instituțiile publice (pentru achiziții publice), urmând ca sistemul să fie extins ulterior și la relația dintre operatorii economici. Citește articolul
În contextul noilor reguli de TVA pentru comerțul electronic, care au intrat recent în vigoare, au fost modificate și normele metodologice pentru aplicarea Codului fiscal, pentru a le adapta prevederilor europene recent transpuse în legislația internă, potrivit unui HG publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
Eliminarea din legislația caselor de marcat a cărții de intervenții și a contractului de service ar afecta serios activitatea firmelor și poate chiar a autorităților, avertizează reprezentanții Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România (PCSCMR). Măsura a fost propusă recent de Ministerul Economiei printr-un amplu document referitor la debirocratizarea activității mediului de afaceri. Citește articolul
Obligația de a declara beneficiarii reali revine persoanelor juridice care trebuie să se înregistreze în Registrul Comerțului. Astfel, cooperativele agricole au această obligație, în timp ce societățile agricole n-o au, chestiunea fiind stabilită indirect de regimul lor legal. Venim cu această clarificare în contextul în care se apropie termenul depunerii declarației anuale privind beneficiarii reali ai firmelor. Citește articolul
Obligația de a depune declarația anuală privind beneficiarii reali are termenul stabilit, ca regulă generală, în funcție de depunerea situațiilor financiare. Anul acesta, termenul a fost amânat și ne apropiem cu pași repezi de acesta - 1 octombrie. Chiar dacă e stabilit prin raportare la situațiile financiare, ca regulă, și firmele care nu au avut deloc activitate trebuie să o depună - pentru că nu există nicio exceptare care să-i vizeze direct. Citește articolul
Normele de restructurare financiară a datoriilor la stat au fost modificate pentru adaptarea acestora la modificările succesive din domeniu, intervenite pe final de 2020 și la începutul anului 2021, potrivit unui ordin al Ministerului Finanțelor (MF) publicat astăzi în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
Deși, în practică, Fiscul are tendința de a nu permite deducerea TVA la construcții ridicate fără autorizație de construire, anularea recentă, în totalitate, obținută de specialiști chiar în faza de contestație, a unei decizii de impunere emise de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), vizând TVA la construcții fără autorizație respinsă la rambursare, vine ca o confirmare a faptului că dreptul de deducere a TVA nu poate fi limitat într-o astfel de situație. Citește articolul
Chiar dacă au casele de marcat conectate la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), firmele tot rămân obligate să transmită, prin declarația F4109, dacă au avut luna trecută aparate nefolosite. În perioada asta ne aflăm în plin proces de conectare a aparatelor la sistemul Fiscului, astfel că în spațiul public apar tot felul de dileme ca aceasta. Citește articolul
În contextul în care firmele care-și cresc capitalul propriu în perioada 2021 - 2025 au posibilitatea, potrivit unui OUG oficializat în a doua parte a anului trecut, de a beneficia de reduceri ale impozitului pe afacere, vă prezentăm în continuare procedura legală de majorare a capitalului social. Citește articolul
Obligația de a depune declarația anuală privind beneficiarii reali se aplică firmelor abia din al doilea an de existență, din moment ce aceasta este strâns legată de aprobarea situațiilor financiare pe anul precedent. Prin urmare, în anul înființării, o firmă depune declarația de beneficiar real, de principiu, numai la momentul înființării. Citește articolul