avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 937 soluții astăzi

Joi, 20 martie, are loc evenimentul: Impozitul minim global de 15%: Cadrul de implementare a Directivei Pillar 2 în România. Participă →

Contabil și fiscal

Contabil și fiscal

ACCES PREMIUM

Din 2022, Fiscul va ignora documentele tipărite. Dacă digitalizarea nu se face cum trebuie, firmele pot avea de suferit, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Septembrie 2021 | 6883 | Timp de citire: 4 min.

Din martie 2022, relația firmelor și persoanelor fizice cu Fiscul se va derula exclusiv online, prin intermediul contului obligatoriu în Spațiul Privat Virtual (SPV), conform unor modificări recente la Codul de procedură fiscală. În același timp, documentele tipărite nu vor mai fi primite de autorități, legislația stabilind clar că „nu vor fi luate în considerare”. În acest context, specialiștii avertizează că, dacă digitalizarea relației cu Fiscul nu se va face cum trebuie, contribuabilii pot avea de suferit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Trei schimbări fiscale importante pentru firme ce se vor aplica de la 1 octombrie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Septembrie 2021 | 3577 | Timp de citire: 2 min.

Prima zi a lunii octombrie 2021 va veni cu câteva chestiuni fiscale importante pentru mediul de afaceri. Mai precis, avem trecerea activității de soluționare a contestațiilor fiscale la Ministerul Finanțelor, intrarea în vigoare a mecanismului permanent de eșalonare simplificată la plată și modificarea tratamentului fiscal al avantajelor primite de salariați de la terți. Iată ce trebuie să știi. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Ultimele zile în care firmele mai pot depune cereri pentru eșalonarea datoriilor acumulate în pandemie. Ce condiții trebuie îndeplinite?

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Septembrie 2021 | 9974 | Timp de citire: 5 min.

Companiile care vor să beneficieze de mecanismul simplificat de eșalonare la plată, pentru datoriile acumulate în timpul crizei coronavirusului, mai au timp numai până pe 30 septembrie 2021 să depună cererile la Fisc. Pentru a accesa mecanismul, aceste companii trebuie, printre altele, să nu se afle în faliment sau dizolvare, să nu fi înregistrat datorii la stat la data declarării stării de urgență (martie 2021), și să-și fi depus toate declarațiile fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghid ANAF: Ce obligații au firmele și PFA-urile atunci când își reiau activitatea după o întrerupere sau suspendare temporară

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
20 Septembrie 2021 | 5328 | Timp de citire: 3 min.

Firmele, PFA-urile, dar și alte forme de organizare care au, conform legii, posibilitatea de a-și întrerupe sau suspenda temporar activitatea trebuie să îndeplinească anumite obligații în vederea reactivării, potrivit unui ghid publicat recent pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Printre altele, acestea nu trebuie să aibă datorii la stat, trebuie să-și fi îndeplinit obligațiile declarative impuse de lege, dar și să nu se afle în vreuna dintre situațiile în care legea le interzice reactivarea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ce riști dacă îți expiră contractul de sediu social?

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
17 Septembrie 2021 | 8765 | Timp de citire: 3 min.

Expirarea contractului privind sediul social poate conduce, potrivit legii, fie la declararea inactivității firmei de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, dacă contribuabilul nu se conformează în termen de 30 de zile de la primirea unei notificări în acest sens de la organele fiscale, fie chiar la dizolvarea societății de către instanță, la cererea Oficiului Național al Registrului Comerțului (ONRC) sau a oricărei persoane interesate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Beneficiari reali: Formularul 6 e pentru declararea la ghișeu sau prin poștă, iar formularul 6A e pentru declararea online

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
17 Septembrie 2021 | 22517 | Timp de citire: 2 min.

În condițiile în care, mai nou, firmele folosesc, în relația cu registrul comerțului, noi modele pentru declarația privind beneficiarii reali, reamintim că formularul nr. 6 se folosește pentru depunerea la ghișeu sau prin poștă, iar formularul nr. 6A este destinat depunerii online, cu semnătură electronică. Declarațiile anuale aferente lui 2021 au termen de depunere până pe 1 octombrie 2021. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Examenele pentru cei care vor să devină contabili sau consultanți fiscali vor avea loc în octombrie și noiembrie

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
16 Septembrie 2021 | 2326 | Timp de citire: 2 min.

Examenul de admitere la stagiu în vederea obţinerii calităţii de expert contabil sau de contabil autorizat se va organiza în zilele de 1 și 3 octombrie 2021, potrivit informațiilor publicate recent de Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR). Pe de altă parte, examenul de atribuire a calității de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent va avea loc pe 6 noiembrie 2021, în sistem online, după cum apare într-o hotărâre a Camerei Consultanților Fiscali (CCF) publicată miercuri în Monitorul Oficial. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE TVA la comerț online: Principalele informații de știut, inclusiv noutățile apărute după 1 iulie

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
15 Septembrie 2021 | 6930 | Timp de citire: 4 min.

Codul fiscal s-a modificat la 1 iulie 2021 pentru a acomoda regulile de TVA pentru comerț electronic la noutățile stabilite de autoritățile europene pentru toate statele membre UE. Este vorba de schimbări aduse prin OUG 59/2021, dar autoritățile de la noi au mai venit și cu alte noutăți legislative relaționate în august și în septembrie, ocazie cu care sintetizăm principalele informații ce trebuie reținute de comercianții online. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Reactivarea Comisiei fiscale centrale, oficializată. Activitatea sa e importantă pentru firme, deși există unele neajunsuri

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
15 Septembrie 2021 | 2362 | Timp de citire: 6 min.

Comisia fiscală centrală, ce este responsabilă de interpretarea unitară a legislației fiscale, a fost reactivată de Ministerul Finanțelor (MF) printr-un ordin publicat marți în Monitorul Oficial, care se aplică deja. În contextul în care deciziile comisiei pot fi foarte importante pentru firme, în lumina unor modificări de procedură fiscală de anul trecut, specialiștii văd cu ochi buni această reactivare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE e-Facturare: Documentația tehnică a fost publicată de MF și au început testele în relația firmelor cu statul

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Septembrie 2021 | 4691 | Timp de citire: 3 min.

De astăzi au început testele pentru programul-pilot privind facturarea electronică, după ce Ministerul Finanțelor (MF) a publicat aseară documentația tehnică necesară, urmând ca acesta să devină funcțional de la 1 octombrie 2021. În această primă fază, facturarea electronică este folosită numai în relația companiilor cu autoritățile și instituțiile publice (pentru achiziții publice), urmând ca sistemul să fie extins ulterior și la relația dintre operatorii economici. Citește articolul