Situațiile financiare anuale, cele care se depun în prima parte a anului pentru anul precedent, sunt obligatorii pentru toate companiile, dar și pentru asociații, fundații și alte entități fără personalitate juridică. Mai departe, raportările contabile la 30 iunie, ale căror reguli și termene se stabilesc anual de Finanțe sunt obligatorii numai pentru anumite entități. Iar, în fine, bilanțurile interimare sunt obligatorii pentru toate companiile unde se dorește împărțirea de dividende interimar, adică mai mult de o dată pe an. Citește articolul
Dincolo de registrele contabile obligatorii, legislația în vigoare mai prevede că există și alte registre ce trebuie ținute de către companii. În esență, ne referim la registre referitoare la evidența fiscală, evidența salariaților și a zilierilor și evidența controalelor desfășurate de autorități. Citește articolul
În data de 21.01.2020, pe site-ul Curții Constituționale a României (CCR) s-a publicat motivarea Deciziei nr. 51/2019, soluție prin care s-a decis declararea neconstituționalității art. 213 alin. 8 din Codul de procedură fiscală, atât în forma anterioară modificării survenite prin Ordonanța Guvernului nr. 30/2017, cât și în forma sa ulterioară, astfel cum acest articol fusese modificat prin același act normativ. Citește articolul
Medierea fiscală a intrat în legislație de un an de zile, iar procedura adoptată a făcut posibilă aplicarea ei în practică de vara trecută. Mecanismul a venit ca o noutate în relația cu Fiscul, permițând o suspendare a executării silite și câștigarea de timp pentru înlesnirea la plată. Nu are multe în comun cu medierea obișnuită, ca procedură în afara instanței, dar poate fi utilă pentru contribuabil nu doar pentru motivele enumerate, ci și pentru că îl aduce față în față cu Fiscul pentru discutarea situației datoriilor sale, cu toate "cărțile" pe masă. Citește articolul
Depunerea declarațiilor fiscale se poate face online, dar și fizic, la ghișeu, atunci când legislația fiscală nu impune depunerea exclusiv electronică. Aceeași legislație sancționează depunerea cu întârziere a declarațiilor cu amenzi destul de ridicate uneori. Citește articolul
Erorile constatate după depunerea declarațiilor fiscale pot fi corectate adesea prin folosirea acelorași declarații depuse anterior, însă nu întotdeauna formularul de bază include și funcția de rectificare - e necesar un document distinct sau îndreptarea erorilor nu se face deloc pe principiul rectificării declarației. Citește articolul
Documentele financiar-contabile trebuie să fie lipsite de modificări sau ștersături, conform legislației în vigoare. În plus, nu este permisă nici lăsarea unor spații libere între operațiunile din actele contabile sau lăsarea unor file lipsă. Asta înseamnă că, atunci când au corecturi de făcut, contribuabilii trebuie să respecte anumite reguli stricte. Citește articolul
Pentru a încuraja recurgerea la abonamente medicale private și contribuția la fonduri de pensii facultative (Pilonul III), legiuitorul a prevăzut demult în Codul fiscal deductibilitatea sumelor plătite pentru acestea, limitat, desigur, dar indiferent dacă sunt plătite din buzunarul angajatului sau din acela al angajatorului. Iar, de anul acesta, angajatorii care au posibilități financiare ar putea să se gândească să participe la scheme de pensii ocupaționale - un motiv în plus de a atrage angajați de top. Citește articolul
Declararea TVA-ului se face prin două formulare diferite - decontul pentru firmele care au cod de TVA și decontul special pentru firmele care n-au cod de TVA. Iar plata efectivă a taxei se face până la termenele-limită pentru depunerea deconturilor de TVA. Totuși, mai există și alte formulare importante pentru plătitorii de TVA, iar companiile trebuie să aibă în vedere și sancțiunile de mii de lei pentru nedepunerea declarațiilor fiscale. Citește articolul
Doar salariatului care pleacă din firmă și are zile de concediu neluate i se pot compensa aceste "restanțe" printr-o sumă de bani. Altfel, legislația muncii nu permite compensarea pecuniară a dreptului la concediul de odihnă. Contabil și fiscal, chestiunea e mai mult decât a acorda sau nu un drept salariatului: dacă rămân zile neluate într-un an, ele trebuie evidențiate contabil într-un anume fel. Un specialist ne-a explicat care ar fi modul mai avantajos pentru a proceda în astfel de cazuri și ce avem de făcut. Citește articolul