Expunem astăzi o serie de aspecte procedural-fiscale privind activitatea de constatare la fața locului desfășurată de organele fiscale. Putem considera că activitatea de constatare la faţa locului este un procedeu pe baza căruia se pot verifica sau confirma anumite elemente definitorii ale stării de fapt fiscale. Citește articolul
Importatorii de mărfuri sunt vizați de o serie de modificări ale procedurii de amânare a determinării definitive a valorii în vamă, conform unei hotărâri oficializate miercuri de Executiv. Există situații în care determinarea valorii nu se poate face imediat, astfel că importatorii pot ridica mărfurile, dar este necesară intrarea în procedura specială pentru determinarea definitivă ulterioară a valorii. Citește articolul
Trecerea, în relația B2B, la obligația generalizată de facturare electronică, ce este așteptată în 2024, va veni la pachet cu o serie de dificultăți majore pentru afacerile din România, sunt de părere specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Însă lucrurile s-ar putea dovedi complicate, în contextul folosirii sistemului e-Factura, atât în relația dintre contribuabili și stat, cât și în relațiile cu clienții sau partenerii de afaceri. Citește articolul
Intrarea în grevă generală a bugetarilor finanțiști din Federația Sindicatelor din Administrația Fiscală „Solidaritatea” (FSAFS) este estimată pentru 25 septembrie 2023, așa cum reiese din declarațiile recente ale președintelui organizației. Inițial, se dorea o intrare coordonată în grevă generală a tuturor organizațiilor finanțiștilor, însă până la urmă doar FSAFS anunță că este decisă să ducă demersul până la capăt. În paralel, protestele spontane deja afectează o parte a contribuabililor. Citește articolul
După un an și jumătate de la instituirea obligativității de a avea cont în Spațiul Privat Virtual (SPV), pentru a putea relaționa cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii au identificat în practică atât avantaje, cât și dezavantaje. Cert este, însă, că sunt necesare, în continuare, îmbunătățiri. Iată ce am aflat de la Alexandru Tabacu, Senior Tax Partner la Voicu & Filipescu Tax Advisers. Citește articolul
Ca o regulă generală, ținând cont de prevederile art. 18 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, contribuabilii pot fi reprezentați printr-un împuternicit în relația cu organul fiscal. Astfel, conţinutul şi limitele reprezentării sunt cele cuprinse în împuternicire sau stabilite de lege. Citește articolul
Persoanele fizice cu averi mari și rudele lor apropiate vor fi monitorizate separat de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), în conformitate cu un ordin oficializat recent. Însă care sunt efectele practice ale noii reglementări și cât de utilă se va dovedi aceasta în creșterea conformării voluntare printre persoanele cu averi mari? Ne explică avocatul Gabriel Biriș, unul dintre cei mai reputați experți în fiscalitate din România. Citește articolul
După ce sistemul e-Factura va deveni obligatoriu pentru toate tranzacțiile în relația B2B, autoritățile fiscale spun că vor să treacă la modificări legate de declarațiile de TVA. Un exemplu în acest sens este cel al decontului de TVA (formularul 300), care va putea fi precompletat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), astfel încât firmele doar să-l verifice și corecteze înainte de depunere. Citește articolul
Trecerea la o obligație generalizată de a folosi sistemul e-Factura în relația B2B, de la 1 ianuarie 2024, încă este în discuții la nivelul Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), au declarat reprezentanții acestora la un webinar de marți. Deși sunt luate în calcul mai multe variante, cert este că implementarea va începe, într-o formă sau alta, din ianuarie. Totodată, cert mai este că va fi nevoie și de modificări la Codul fiscal, nu doar de un simplu ordin al ANAF cu un calendar. Citește articolul
În aproximativ două săptămâni vom intra, cel puțin calendaristic, în toamnă. Dincolo de multiplele măsuri fiscale majore pregătite de autorități, dar încă neasumate public, companiile și PFA-urile ar trebui să fie atente și la alte chestiuni importante. Iată ce e de știut în momentul de față: Citește articolul