avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 349 soluții astăzi
Acasă Subiect: relatia cu ANAF si MF
Subiect: relatia cu ANAF si MF
ACCES PREMIUM

Contestații fiscale: Implicarea ANAF în soluționare poate duce la un conflict de interese și e neclar ce se întâmplă dacă MF și ANAF au opinii divergente

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Octombrie 2023 | 0 | 1283 | Timp de citire: 2 min.

Chiar dacă activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale s-a mutat din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) în cea a Ministerului Finanțelor (MF), Fiscul încă este implicat în mod activ în procesul de soluționare, aspect ce poate duce la apariția unui conflict de interese, spun specialiștii. În plus, este neclar cum procedează autoritățile atunci când ANAF și MF au opinii divergente. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Practica ANAF de a monitoriza declarațiile SAF-T și a notifica firmele despre problemele din aceste formulare va continua pe termen lung

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Octombrie 2023 | 0 | 7663 | Timp de citire: 2 min.

În prezent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) monitorizează activ fișierele SAF-T trimise de contribuabili și, dacă sunt găsite greșeli sau date lipsă, transmit notificări pentru semnalarea problemelor ce trebuie rezolvate. Important de știut este că această practică a ANAF nu este una temporară, ci va continua pe termen lung. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Exclusiv ANAF se pregătește de actualizarea listelor contribuabililor, care trebuie făcută până pe 10 decembrie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Septembrie 2023 | 1 | 11527 | Timp de citire: 2 min.

Actualizarea listelor contribuabililor trebuie făcută anual până la începutul lunii decembrie, conform regulilor în vigoare. În acest sens, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne-au spus că, în prezent, fac pregătiri pentru actualizarea așteptată peste aproximativ două luni și un pic. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Efectele așteptate după mutarea soluționării contestațiilor fiscale la MF întârzie să apară. Ce problemă majoră există în practică

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Septembrie 2023 | 0 | 1350 | Timp de citire: 4 min.

Din primăvara anului 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale ale contribuabililor a trecut de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF). Deși măsura a fost lăudată în spațiul public, pentru că va aduce, cu adevărat, obiectivitate în relația autorităților fiscale cu firmele și persoanele fizice, specialiștii de la Taxhouse ne-au spus că efectele dorite încă se lasă așteptate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

În ce condiții pot face inspectorii fiscali constatări la fața locului, în relația cu contribuabilii

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
22 Septembrie 2023 | 0 | 1130 | Timp de citire: 2 min.

Expunem astăzi o serie de aspecte procedural-fiscale privind activitatea de constatare la fața locului desfășurată de organele fiscale. Putem considera că activitatea de constatare la faţa locului este un procedeu pe baza căruia se pot verifica sau confirma anumite elemente definitorii ale stării de fapt fiscale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Mărfuri de import: Modificările la procedura de amânare a determinării definitive a valorii în vamă, oficializate. Ce trebuie să știe importatorii

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
20 Septembrie 2023 | 0 | 2726 | Timp de citire: 4 min.

Importatorii de mărfuri sunt vizați de o serie de modificări ale procedurii de amânare a determinării definitive a valorii în vamă, conform unei hotărâri oficializate miercuri de Executiv. Există situații în care determinarea valorii nu se poate face imediat, astfel că importatorii pot ridica mărfurile, dar este necesară intrarea în procedura specială pentru determinarea definitivă ulterioară a valorii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

e-Factura: La ce dificultăți ar trebui să se aștepte contribuabilii în lunile ce vin (și nu numai), în contextul implementării facturării electronice

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Septembrie 2023 | 1 | 9118 | Timp de citire: 3 min.

Trecerea, în relația B2B, la obligația generalizată de facturare electronică, ce este așteptată în 2024, va veni la pachet cu o serie de dificultăți majore pentru afacerile din România, sunt de părere specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Însă lucrurile s-ar putea dovedi complicate, în contextul folosirii sistemului e-Factura, atât în relația dintre contribuabili și stat, cât și în relațiile cu clienții sau partenerii de afaceri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Intrarea în grevă generală a anumitor angajați din ANAF și MF, estimată pentru 25 septembrie

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
12 Septembrie 2023 | 0 | 4841 | Timp de citire: 3 min.

Intrarea în grevă generală a bugetarilor finanțiști din Federația Sindicatelor din Administrația Fiscală „Solidaritatea” (FSAFS) este estimată pentru 25 septembrie 2023, așa cum reiese din declarațiile recente ale președintelui organizației. Inițial, se dorea o intrare coordonată în grevă generală a tuturor organizațiilor finanțiștilor, însă până la urmă doar FSAFS anunță că este decisă să ducă demersul până la capăt. În paralel, protestele spontane deja afectează o parte a contribuabililor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interviu Mutarea online a relaționării contribuabililor cu ANAF a adus avantaje, dar și dezavantaje. Ce aspecte necesită îmbunătățiri

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Septembrie 2023 | 0 | 6372 | Timp de citire: 2 min.

După un an și jumătate de la instituirea obligativității de a avea cont în Spațiul Privat Virtual (SPV), pentru a putea relaționa cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii au identificat în practică atât avantaje, cât și dezavantaje. Cert este, însă, că sunt necesare, în continuare, îmbunătățiri. Iată ce am aflat de la Alexandru Tabacu, Senior Tax Partner la Voicu & Filipescu Tax Advisers. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știe firmele dacă vor să împuternicească terțe persoane să le reprezinte în relația cu Fiscul

Orlando Surugiu-Pânzaru în Contabil și fiscal
Funcționar public cu experiență în administrația publică centrală - domeniul fiscal,
7 Septembrie 2023 | 0 | 4962 | Timp de citire: 2 min.

Ca o regulă generală, ținând cont de prevederile art. 18 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, contribuabilii pot fi reprezentați printr-un împuternicit în relația cu organul fiscal. Astfel, conţinutul şi limitele reprezentării sunt cele cuprinse în împuternicire sau stabilite de lege. Citește articolul