Chiar dacă activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale s-a mutat din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) în cea a Ministerului Finanțelor (MF), Fiscul încă este implicat în mod activ în procesul de soluționare, aspect ce poate duce la apariția unui conflict de interese, spun specialiștii. În plus, este neclar cum procedează autoritățile atunci când ANAF și MF au opinii divergente. Citește articolul
În prezent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) monitorizează activ fișierele SAF-T trimise de contribuabili și, dacă sunt găsite greșeli sau date lipsă, transmit notificări pentru semnalarea problemelor ce trebuie rezolvate. Important de știut este că această practică a ANAF nu este una temporară, ci va continua pe termen lung. Citește articolul
Actualizarea listelor contribuabililor trebuie făcută anual până la începutul lunii decembrie, conform regulilor în vigoare. În acest sens, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne-au spus că, în prezent, fac pregătiri pentru actualizarea așteptată peste aproximativ două luni și un pic. Citește articolul
Din primăvara anului 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale ale contribuabililor a trecut de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF). Deși măsura a fost lăudată în spațiul public, pentru că va aduce, cu adevărat, obiectivitate în relația autorităților fiscale cu firmele și persoanele fizice, specialiștii de la Taxhouse ne-au spus că efectele dorite încă se lasă așteptate. Citește articolul
Expunem astăzi o serie de aspecte procedural-fiscale privind activitatea de constatare la fața locului desfășurată de organele fiscale. Putem considera că activitatea de constatare la faţa locului este un procedeu pe baza căruia se pot verifica sau confirma anumite elemente definitorii ale stării de fapt fiscale. Citește articolul
Importatorii de mărfuri sunt vizați de o serie de modificări ale procedurii de amânare a determinării definitive a valorii în vamă, conform unei hotărâri oficializate miercuri de Executiv. Există situații în care determinarea valorii nu se poate face imediat, astfel că importatorii pot ridica mărfurile, dar este necesară intrarea în procedura specială pentru determinarea definitivă ulterioară a valorii. Citește articolul
Trecerea, în relația B2B, la obligația generalizată de facturare electronică, ce este așteptată în 2024, va veni la pachet cu o serie de dificultăți majore pentru afacerile din România, sunt de părere specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Însă lucrurile s-ar putea dovedi complicate, în contextul folosirii sistemului e-Factura, atât în relația dintre contribuabili și stat, cât și în relațiile cu clienții sau partenerii de afaceri. Citește articolul
Intrarea în grevă generală a bugetarilor finanțiști din Federația Sindicatelor din Administrația Fiscală „Solidaritatea” (FSAFS) este estimată pentru 25 septembrie 2023, așa cum reiese din declarațiile recente ale președintelui organizației. Inițial, se dorea o intrare coordonată în grevă generală a tuturor organizațiilor finanțiștilor, însă până la urmă doar FSAFS anunță că este decisă să ducă demersul până la capăt. În paralel, protestele spontane deja afectează o parte a contribuabililor. Citește articolul
După un an și jumătate de la instituirea obligativității de a avea cont în Spațiul Privat Virtual (SPV), pentru a putea relaționa cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), specialiștii au identificat în practică atât avantaje, cât și dezavantaje. Cert este, însă, că sunt necesare, în continuare, îmbunătățiri. Iată ce am aflat de la Alexandru Tabacu, Senior Tax Partner la Voicu & Filipescu Tax Advisers. Citește articolul
Ca o regulă generală, ținând cont de prevederile art. 18 alin. (1) din Codul de procedură fiscală, contribuabilii pot fi reprezentați printr-un împuternicit în relația cu organul fiscal. Astfel, conţinutul şi limitele reprezentării sunt cele cuprinse în împuternicire sau stabilite de lege. Citește articolul