Recent au fost oficializate două proceduri prin care Fiscul poate să stabilească din oficiu taxe pe veniturile persoanelor fizice autorizate (PFA), însă acestea vizează persoanele care încearcă să evite plata dărilor către stat. Deoarece și PFA-uri de bună credință, care nu mai activează, ar putea intra astfel în vizorul autorităților, acestea pot evita eventualele neplăceri prin suspendarea sau închiderea oficială a activității. Citește articolul
Chiar dacă din 2018 s-a trecut la un regim de autoimpunere, atunci când vine vorba de veniturile persoanelor fizice autorizate (PFA), Fiscul nu vrea să scape situația de sub control. Astfel, recent au fost oficializate două proceduri, bazate pe anumite seturi de informații, cu ajutorul cărora autoritățile pot identifica de-acum PFA-urile care nu-și declară veniturile sau care le declară, dar vor să evite plata contribuțiilor sociale. Citește articolul
În cazul persoanelor fizice autorizate (PFA) care nu depun declarația unică sau care o depun fără a lua în considerare contribuțiile sociale, Fiscul poate de-acum să le stabilească din oficiu taxe pe venituri. Însă autoritățile dau șansa PFA-urilor să își explice situația sau să-și declare corect veniturile. Este vorba de așa-zisul drept la audiere, despre care amintim azi după oficializarea recentă a unor proceduri fiscale. Citește articolul
Reprezentanții Fiscului pot să identifice, în baza informațiilor pe care le au, persoanele fizice autorizate (PFA) care n-au depus declarația unică și care datorează, totuși, impozit pe venit la stat, conform unui act normativ aplicabil de azi. Practic, autoritățile procedează la fel ca în cazul celor care declară că nu datorează contribuții sociale, dar care sunt contraziși de veniturile obținute. Citește articolul
În cazul persoanelor fizice autorizate (PFA) care au declarat că nu vor datora contribuția la pensii (CAS) și contribuția la sănătate (CASS), Fiscul va verifica de-acum din oficiu dacă această estimare a fost corectă sau nu, o procedură de urmat în aceste cazuri fiind oficializată miercuri. Astfel, dacă se descoperă că datorează, totuși, CAS și CASS, Fiscul va stabili sumele de plată și va înștiința PFA-urile. Citește articolul
În viitorul mai mult sau mai puțin îndepărtat, autoritățile fiscale vor să reducă, pe cât posibil, numărul declarațiilor pe care trebuie să le depună companiile, dar și frecvența depunerii celor rămase. Totodată, se va încerca simplificarea declarației unice pe care o folosesc persoanele fizice. Aceste intenții fac parte dintr-un plan de măsuri publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), al cărui scop este eficientizarea colectării veniturilor la bugetul statului. Citește articolul
Depunerea declarației unice nu se va mai face exclusiv online, după ce Guvernul a publicat joi în Monitorul Oficial o ordonanță de urgență în acest sens. Declarația unică pentru persoanele fizice a fost introdusă anul trecut și s-a depus atât online, cât și în format tipărit, dar anul acesta s-a trecut la depunerea exclusiv online. Citește articolul
Termenul general al declarației unice -- 15 martie -- nu este relevant pentru cei care abia își încep activitatea, cu acte în regulă, prin înființarea la Registrul Comerțului, în cursul unui an fiscal. Altfel spus, persoanele fizice autorizate (PFA) și întreprinderile individuale (II) trebuie să depună declarația destul de repede după ce se înființează legal, nu să aștepte termenul general ca să o completeze prima dată. Concret, anul acesta, nu trebuie așteptat termenul prelungit al declarației - 31 iulie. Citește articolul
Începând din 18 martie 2019, persoanele fizice autorizate (PFA) și întreprinderile individuale (II) cu mai multe coduri de activități economice (CAEN) decât prevede legea (schimbată din 2017) au fost radiate de la Registrul Comerțului. Pentru entitățile vizate care nu au aflat de pericolul radierii înainte, ci ulterior, asta a însemnat blocarea temporară a activității. Singura variantă pentru cei radiați este reînregistrarea la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), însă problemele nu se rezolvă doar prin asta. Citește articolul
Semnătura electronică poate fi folosită în mai multe feluri de către firmele și antreprenorii independenți, nu doar pentru semnarea declarațiilor transmise Fiscului. Concret, semnătura electronică poate fi un instrument foarte util în domeniul resurselor umane, în relația cu partenerii de afaceri sau în activitatea unei persoane fizice autorizate (PFA) sau a unei întreprinderi individuale ori familiale.
Citește articolul