Guvernul a stabilit recent, prin OUG, că Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) nu mai poate să ceară contribuabililor informații pe care deja le are, atunci când adună date pentru determinarea situației fiscale reale. Practic, autoritățile încep să dea măsuri concrete prin care să simplifice interacțiunile cu firmele și persoanele fizice datorită proiectelor de digitalizare pe care le implementează treptat. Citește articolul
Trei proiecte majore pentru digitalizarea relației contribuabililor cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) vor trece în 2023 printr-o etapă nouă de implementare. Ne referim la raportarea fișierului SAF-T și la sistemele e-Transport și e-Factura. Citește articolul
Autoritățile europene au lansat recent în dezbatere un pachet de proiecte prin care se dorește modificarea semnificativă a sistemului de TVA al Uniunii. În principal, se propune ca, pentru vânzările către consumatori, să fie necesară o singură înregistrare de TVA pentru toate statele UE, iar obligațiile declarative să fie gestionate printr-un portal unic. Totodată, se mai dorește introducerea facturării electronice pentru tranzacțiile transfrontaliere. Citește articolul
Companiile care activează în industria auto din România sunt preocupate, în această perioadă, de numeroase aspecte care țin de activitatea de bază, de tendințele din piața europeană și globală, de planurile autorităților din întreaga lume cu privire la reducerea emisiilor poluante, dar și de cerințele de raportare fiscală tot mai complexe la care trebuie să se conformeze în perioada următoare. Din aceste considerente, jucătorii din acest domeniu trebuie să intre în 2023 pregătiți pentru a face față în primul rând provocărilor pe termen scurt, reprezentate de implementarea noilor sisteme de raportare, precum SAF-T, RO e-Factura sau RO e-Transport, astfel încât să economisească resurse pentru transformările necesare pe termen lung, pentru a ține pasul cu evoluțiile din piață. Citește articolul
Nomenclatura combinată (NC) a UE va fi actualizată la data de 1 ianuarie 2023 printr-un regulament european recent oficializat. Din moment ce NC stă la baza mai multor operațiuni fiscale, specialiștii spun că firmele ar trebui să analizeze dacă sunt efecte pentru activitatea lor. Citește articolul
Pentru a extinde obligația de a raporta facturi electronice, în sistemul e-Factura, la toate operațiunile derulate în relația business to business, este nevoie de o derogare de la Comisia Europeană. Deși planul autorităților este, teoretic, ca această obligație să fie extinsă din ianuarie 2023, specialiștii spun că sunt șanse mici să vedem așa ceva, pentru că România încă n-a obținut derogarea de care are nevoie. Citește articolul
O clarificare foarte importantă legată de e-Factura este că acei contribuabili care se înscriu în registrul special al sistemului nu mai pot să iasă ulterior din el, informație confirmată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Automat, asta înseamnă că respectivii contribuabili sunt obligați să transmită în e-Factura toate facturile pe care le emit între ei, indiferent că sunt pentru bunuri riscante sau neriscante ori pentru servicii. Citește articolul
Ne apropiem cu pași repezi de finalul lui 2022, un an care a adus o multitudine de schimbări fiscale majore pentru companii. În acest context, contribuabilii ar trebui să înceapă urgent (dacă n-au făcut-o deja) o amplă analiză a propriilor afaceri, pentru a vedea dacă și cum se pot adapta, până la finalul anului, la regulile actualizate din 2023 ale sistemului fiscal autohton. Iată principalele repere de avut în vedere la această analiză: Citește articolul
De la 1 iulie 2022, contribuabilii care vând în România, în relația B2B, produse cu risc fiscal ridicat trebuie să transmită în sistemul e-Factura facturile electronice emise. Într-o serie de răspunsuri date recent, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) arată că această obligație intervine chiar dacă vorbim de livrări intracomunitare și exporturi, doar că acest lucru nu este posibil în prezent, din punct de vedere tehnic. Dar sistemul va fi ajustat curând pentru a primi și aceste facturi. Citește articolul
Comunicarea între firme a facturilor pentru vânzarea de produse riscante trebuie să se facă în funcție de cine este înregistrat sau nu în sistemul e-Factura, așa cum reiese dintr-un ghid publicat recent de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul