Un „capitol” important al legii care a modificat, de curând, Codul muncii îl reprezintă modificările pe conținutul clauzelor ce trebuie să se regăsească în contractele de muncă. În urma discuțiilor pe care le-am avut cu specialiști, am sintetizat, mai jos, principalele aspecte de avut în vedere la fiecare dintre aceste modificări. Citește articolul
Noile elemente pe care recenta Lege 283 le introduce în Codul muncii ca fiind obligatorii în cuprinsul contractelor de muncă nu implică necesitatea de a încheia acum acte adiționale la toate contractele de muncă din țară, a confirmat Inspecția Muncii pentru avocatnet.ro. Atenție, însă, asta nu înseamnă că noile condiții aplicabile raportului de muncă nu li se aplică celor care aveau deja contracte încheiate la 22 octombrie 2022 - la cerere, angajatorii vor trebui să le furnizeze informații privind noile condiții inclusiv angajaților existenți. Pentru că, de la publicarea acestui articol prima oară (în 2 noiembrie), mai multe companii ne-au scris cu rugămintea să le trimitem răspunsul integral al Inspecției Muncii primit de redacția noastră, pentru că se confruntau cu controale unde inspectorii de muncă voiau să îi amendeze pentru lipsa noilor informații din CIM-urile în derulare, am decis să îl facem public, atașându-l acestui articol, în cazul în care mai sunt și alți angajatori care au nevoie de el. Citește articolul
Mențiunile privind folosirea semnăturii electronice în relațiile de muncă și indicarea contractului colectiv de muncă aplicabil nu vor mai trebui să se regăsească în cuprinsul contractelor de muncă. Vorbim însă de eliminarea unor mențiuni, iar nu de diminuarea importanței acestor aspecte în relațiile de muncă ori de nerespectarea unor obligații de către angajatori. Citește articolul
Modelul contractului de muncă este stabilit la nivel normativ printr-un ordin de ministru. Plecând de la modelul-cadru, cu toate elementele obligatorii care trebuie să se regăsească în toate contractele de muncă, cei care le întocmesc trebuie să acorde atenție fiecărei prevederi în parte pentru a pune la punct un contract în mod corect și cu respectarea întocmai a Codului muncii, dar și care să redea în mod corect intențiile părților, rezultatul negocierii lor ș.a.m.d.. Citește articolul
Locul și felul muncii sunt elemente esențiale ale contractului de muncă - fără ele, contractul de muncă nu este corect întocmit, mai exact. Îndeosebi în privința locului muncii, angajatorii sunt uneori tentați să apeleze la formulări mai puțin precise și să spună că munca se desfășoară „la sediu” - iată însă de ce este incomplet: Citește articolul
Regimul fiscal al diurnelor acordate de angajatori salariaților proprii va fi ajustat începând cu veniturile aferente lunii mai 2022, conform unei legi noi. Din acest motiv, fiscaliștii recomandă angajatorilor care acordă asemenea sume să se ocupe, în perioada următoare, de o analiză a documentației interne și de o actualizare a clauzelor contractuale cu salariații și partenerii de afaceri. Citește articolul
Tocmai pentru că perioada de probă e timpul în care angajatul și angajatorul își dau seama dacă raportul de muncă se va desfășura așa cum și l-a prefigurat fiecare, includerea încă de la bun început a unor clauze precum e cea de neconcurență nu doar că e nerecomandată de specialiști, dar dacă privim strict din perspectiva angajatului e destul de dezavantajoasă. Citește articolul
Simpla semnare a unei clauze atașate contractului individual de muncă (CIM) de către ambele părți nu înseamnă că prevederile ei sunt, în mod automat, legale, indiferent că vorbim despre clauze opționale deja reglementate de Codul muncii sau nu. De aceea, am adunat laolaltă cele mai importante lecții legate de clauzele ce pot fi semnate cu angajații pe care le-am învățăt în acest an. Citește articolul
Clauza de neconcurență este o clauză facultativă care poate fi inclusă în contractul individual de muncă sau într-un act adițional al acestuia, dacă angajatorul consideră că, în cazul în care pleacă, salariatul va putea folosi abilitățile și competențele pe care le-a dobândit în timpul activității sale pentru a-i face competiție directă și astfel să îi aducă prejudicii fostului angajator. Prezentăm cele mai importante aspecte ce trebuie cunoscute de angajatori despre această clauză pe baza legislației muncii și din practica instanțelor. Citește articolul
Încheierea unei clauze de neconcurență are rolul de a preveni ca salariatul să folosească cunoștințele sau aptitudinile pe care le-a acumulat la fostul angajator pentru a-i face concurență directă celui din urmă la un alt loc de muncă. Deși condiția sine qua non a clauzei de neconcurență o reprezintă indemnizația acordată fostului salariat pe o anumită perioadă de timp după ce pleacă din companie, fără ea neputând fi vorba de o asemenea clauză, ea nu este suficientă pentru ca, în cazul apariției unui conflict de muncă, să treacă de testul instanțelor de judecată. Citește articolul