Autoritățile au stabilit anul trecut, pentru 2024, noi etape în calendarul mai amplu de implementare a facturării electronice obligatorii pentru activitățile economice. Din acest motiv, am reunit în articolul de astăzi principalele schimbări legate de e-Factura de care trebuie să știe contribuabilii după apariția Legii 296/2023, OUG 115/2023 și OUG 116/2023. Citește articolul
Guvernul pregătește terenul pentru o digitalizare accelerată a activității Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) - din 2024 începe analizarea automată a datelor colectate de la contribuabili prin mai multe sisteme pentru a preveni și combate evaziunea și fraudele. În același timp, se introduce o facilitate majoră pentru contribuabili - precompletarea deconturilor de TVA. Măsurile sunt incluse într-o ordonanță de urgență oficializată recent. Citește articolul
Zilele trecute, Guvernul a aprobat un memorandum pentru dezvoltarea unui modul de analiză de risc pentru informațiile colectate de Fisc de la casele de marcat și de detectare a anomaliilor. În acest context, Ministerul Finanțelor (MF) spune că autoritățile vor compara datele venite de la aparatele de marcat cu cele din declarațiile fiscale ale contribuabililor. Citește articolul
Guvernul a oficializat marți o ordonanță de urgență ce vizează consolidarea capacităților tehnice ale sistemului informatic al Ministerului Finanțelor (MF), un pilon critic în administrarea finanțelor din România. Citește articolul
Digitalizarea relației dintre contribuabili și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) va continua în 2024 cu trei etape majore, conform legislației în vigoare în momentul de față. Dincolo de extinderea obligativității de a folosi e-Factura, ne mai referim la noul sistem e-Sigiliu și la raportările SAF-T. Citește articolul
După ce Guvernul a bătut în cuie calendarul pentru trecerea la folosirea sistemului e-Factura pentru toate tranzacțiile din relația B2B, companiile trebuie să înceapă cât mai repede implementarea internă a facturării electronice. În acest sens, specialiștii spun că sunt patru mari faze ce trebuie bifate în procesul de implementare. Citește articolul
Autoritățile locale sunt obligate să facă un schimb periodic de date, referitor la bunurile deținute de contribuabili, cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Doar că până acum nu existau termene concrete pentru această activitate, chestiunea fiind rezolvată printr-o lege recent oficializată. Totodată, sunt introduse și amenzi pentru autoritățile locale necooperante. Citește articolul
Dincolo de sistemul e-Transport, care deja funcționează, autoritățile vor introduce curând și sistemul e-Sigiliu, prin acesta urmărindu-se trasabilitatea transporturilor rutiere de bunuri, potrivit unei legi recent apărute în Monitorul Oficial. Instrumentul va fi folosit pentru a preveni evaziunea fiscală. Citește articolul
1 ianuarie 2024 este următorul termen major din calendarul implementării facturării electronice în România, din moment ce obligația de raportare a facturilor în sistemul e-Factura va fi extinsă pentru toate tranzacțiile din relația B2B. În aceste condiții, am adunat laolaltă principalele avantaje și dezavantaje ale măsurii, așa cum reies ele din declarațiile fiscaliștilor și ale autorităților fiscale. Citește articolul
În pregătirea pentru trecerea la facturarea electronică generalizată în relația business to business, ce este programată pentru anul 2024, companiile ar trebui să-și concentreze eforturile în special pe automatizări și pe instruirea salariaților, sunt de părere specialiștii de la Țuca Zbârcea & Asociații Tax. Evident, investițiile pentru adaptarea la sistemul e-Factura vor fi direct proporționale cu complexitatea activității companiilor. Citește articolul