avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 567 soluții astăzi
Acasă Subiect: coronavirusul si afacerile
Subiect: coronavirusul si afacerile
ACCES PREMIUM
Ghid CECCAR:

Bilanțurile firmelor pot fi afectate de criza Covid-19. Cum se modifică raportările financiare din cauza pandemiei

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
30 Aprilie 2020 | 1 | 6967 | Timp de citire: 4 min.

Criza generată de epidemia coronavirusului la nivel mondial și inclusiv la nivelul țării noastre are efecte directe asupra raportărilor contabile pe care trebuie să le întocmează și transmită firmele autorităților. Din acest motiv, reprezentanții Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) au pus la dispoziție un ghid cu efectele epidemiei asupra diferitelor tipuri de bilanțuri. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Activitatea angajatorilor, afectată serios pentru că școlile rămân închise. Câte zile libere plătite își mai pot lua salariații părinți

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Aprilie 2020 | 4 | 10191 | Timp de citire: 3 min.

Deoarece autoritățile au decis că școlile vor rămâne închise până în septembrie 2020, activitatea angajatorilor va fi afectată serios, dacă au salariați părinți care primesc libere plătite pentru a sta acasă cu copiii mici. Legea 19/2020 este cea care permite salariaților să ceară angajatorului libere plătite, aceasta aplicându-se în practică din 21 martie 2020. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Lista situațiilor în care poți folosi certificatul de stare de urgență a fost extinsă. La ce poți folosi concret documentul?

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
24 Aprilie 2020 | 1 | 2755 | Timp de citire: 3 min.

Obținerea certificatului pentru situații de urgență ajută firmele - în special întreprinderile mici și mijlocii (IMM) - afectate economic, din cauza situației generate de criza coronavirus. Mai exact, prin intermediul acestui document, aceste firme au acces la anumite facilități concrete, acordate de stat. De pildă, cea mai recentă schimbare vizează posibilitatea de a scădea din perioada de calcul a impozitului specific cea de inactivitate din timpul stării de urgență. De asemenea, firmele pot folosi certificatele pentru situații de urgență în relațiile cu partenerii contractuali, pentru a justifica întârzieri sau chiar neexecutări (însă acest lucru nu înseamnă că acei parteneri vor și accepta justificările).  Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Amânarea plății chiriei este o soluție temporară care poate avea efecte negative în lanț

Deloitte România în Aspecte juridice
24 Aprilie 2020 | 1 | 2032 | Timp de citire: 3 min.

Amânarea la plată a chiriei de către IMM-uri în baza certificatului de situație de urgență nu echivalează cu scutirea sau cu suspendarea obligației, între cei trei termeni existând diferențe atât din punct de vedere juridic, cât mai ales fiscal. Conform unei ordonanțe emise la începutul stării de urgenţă, IMM-urile pot, în anumite condiții, să obțină de la Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri un certificat de situație de urgență, în baza căruia pot solicita amânarea plății chiriei şi a utilităţilor pe perioada stării de urgență. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Și cluburile sportive pot obține amânarea plății chiriilor și a utilităților pe durata stării de urgență. Ce condiții trebuie îndeplinite

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
23 Aprilie 2020 | 0 | 1077 | Timp de citire: 1 min.

Printre entitățile care beneficiază de facilitățile acordate de stat pentru a putea face față mai ușor efectelor negative generate de criza coronavirus se numără și cluburile și federațiile sportive. În esență, ele pot obține amânarea plății chiriilor pentru sediile sociale și secundare și amânarea plății pentru serviciile de utilități, pe durata stării de urgență, dacă îndeplinesc anumite condiții, pe care le voi prezenta mai jos. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE ONRC confirmă: La înființare, firmele trebuie să depună declarația cu beneficiarii reali, chiar și pe perioada stării de urgență

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
22 Aprilie 2020 | 0 | 2518 | Timp de citire: 2 min.

Una din schimbările aduse de ultimele modificări legislative pentru afaceri este și prelungirea termenului de depunere a declarației privind beneficiarul real, pe care trebuie să o depună, din iulie 2019, și firmele (din cauza efectelor coronavirus). Însă această prelungire vizează doar firmele care trebuie să depună anual sau când apar modificări ale datelor de identificare a beneficiarilor reali acea declarație. La înființare, conform unei opinii a celor de la Mușat și Asociații, confirmată pentru avocatnet.ro și de către Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), firmele sunt, chiar și pe perioada stării de urgență, obligate să depună declarația privind beneficiarul real.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Adaptarea contractelor de închiriere la măsurile de combatere a coronavirusului: Provocări și opțiuni în instanță pentru firme

Biriș Goran în Aspecte juridice
21 Aprilie 2020 | 0 | 3707 | Timp de citire: 13 min.

Dezechilibrul economic provocat în România de pandemia COVID-19 și de măsurile luate ca urmare a instituirii stării de urgență afectează în mod semnificativ şi sectorul de real estate din România. Vom aborda aici raporturile juridice derivând din contractele de închiriere, precum şi provocările cu care se confruntă atât chiriașii, cât și proprietarii, întrucât opţiunile manifestate astăzi pot avea consecinţe serioase în viitor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

UPDATE OUG publicată: Bilanțurile se amână, TVA se rambursează cu control ulterior, impozitul specific se reduce și alte măsuri

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
17 Aprilie 2020 | 1 | 10399 | Timp de citire: 2 min.

În contextul crizei provocate de epidemia de coronavirus, Guvernul a adoptat noi măsuri pentru a ajuta companiile, cuprinse în OUG 48/2020, ce a fost publicată joi seară în Monitorul Oficial. Aceasta prevede amânarea termenului anual de depunere a situațiilor financiare, rambursarea TVA-ului cu control ulterior ca regulă generală și reducerea impozitului specific pentru anul 2020. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Informarea clienților cu privire la modificarea programelor sau evenimentelor, în timpul epidemiei, este permisă, dar în anumite limite

Alexandros Bakos în GDPR & Protecția datelor personale
Redactor, avocatnet.ro
17 Aprilie 2020 | 0 | 1615 | Timp de citire: 1 min.

Multe firme ar putea să fie interesate să își informeze clienții cu privire la felul în care li se va desfășura programul în perioada următoare sau cum vor fi afectate anumite evenimente, din cauza efectelor crizei coronavirus și a măsurilor luate de autorități, ca răspuns. Trebuie spus, din start, că acest lucru este considerat legal, în baza Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR), însă firmele trebuie să aibă grijă să nu transforme aceste comunicări în comunicări comerciale, prin includerea de oferte. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Firmele pot verifica online dacă partenerii lor contractuali dețin certificate valide de stare de urgență

Alexandros Bakos în Aspecte juridice
Redactor, avocatnet.ro
17 Aprilie 2020 | 0 | 1797 | Timp de citire: 1 min.

Firmele ar putea să fie interesate dacă partenerii sau potențialii parteneri contractuali dețin certificate pentru situații de urgență, care reflectă situația economică instabilă în care se află cei din urmă. Având acces la astfel de informații, primele ar putea să știe dacă se pot aștepta la întârzieri în executare sau la neexecutarea obligațiilor contractuale, din partea partenerilor de afaceri. Citește articolul