Cei care solicită de la stat decontarea procentului din salariu pentru angajații reactivați din șomaj tehnic depun luna asta documentele pentru luna iunie. Pentru a veni în ajutorul firmelor și contabililor, o agenție de muncă din țară vine cu câteva clarificări cu privire la documentele justificative ce trebuie depuse în cazul plății în avans a obligațiilor fiscale și în cazul în care firma are compensări ale taxei pe valoarea adăugată (TVA) de făcut cu statul. Citește articolul
Are angajatorul dreptul să își oblige angajații să facă teste pentru depistarea COVID-19? Deși este responsabil de asigurarea condițiilor de sănătate la locul de muncă, angajatorul nu decide de unul singur aspectele particulare ce țin de acest domeniu. În primul rând, în schemă este esențială expertiza medicului de medicina muncii. Dar chiar și așa, testarea impusă de angajator este mai mult decât un exces de zel. Citește articolul
După o întârziere de câteva zile bune, pe platforma aici.gov.ro a apărut și procedura ce permite solicitarea decontării parțiale a salariilor din luna iunie 2020 pentru anumiți șomeri angajați de companii. În mod normal, procedura trebuia să fie accesibilă din prima zi a lunii curente, însă actualizarea platformei aici.gov.ro a întârziat destul de mult. Astfel, angajatorii pot transmite documentația începând de astăzi. Citește articolul
Firmele pot cere în iulie, în continuare, suportarea indemnizațiilor de șomaj tehnic pentru acei angajați care nu se pot încă întoarce la muncă, precum și decontarea acelui procent din salariu pentru cei întorși din șomaj tehnic. Platforma online pe care se pot depune documentele a fost actualizată și, de azi, se pot depune cererile pentru decontările pentru cei întorși din șomaj tehnic (luna iunie). Citește articolul
Despre situația celor care au fost în șomaj tehnic și care s-au trezit fără asigurare la sănătate (nu toți angajații însă), pe care am prezentat-o și noi săptămâna trecută, s-a vorbit deja destul de mult în rândul firmelor, în special, pentru că instituțiile statului, așa cum ne-au obișnuit, nu par să vină cu soluții reale și asumate la problemele pe care legiuitorul le creează adesea. Am întrebat recent câțiva specialiști din domeniul fiscal-contabil cum văd toată această situație și ce ar trebui să se întâmple cu cei care, fără vina lor, s-au trezit fără servicii medicale de la stat. Citește articolul
În ultimele luni, munca la distanță a devenit o necesitate pentru o bună parte a angajatorilor, pentru a-și putea continua activitatea în condiții mai sigure pentru salariații proprii. Cele două variante legale pe care le au la dispoziție angajatorii în timpul crizei epidemiei de coronavirus sunt telemunca și munca la domiciliu. Citește articolul
Autoritățile din domeniul muncii au reînceput de ceva vreme controalele la angajatori, verificările fiind inclusiv pentru a vedea dacă firmele se adaptează cum trebuie la criza epidemiei de coronavirus. În urma unor verificări din primele zile ale lunii curente, reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) din Harghita au atras atenția asupra principalelor neconformități întâlnite de ei pe partea de sănătate și securitate în muncă (SSM). Citește articolul
Situația angajaților care au fost în șomaj tehnic și s-au trezit fără asigurare la sănătate a făcut înconjurul presei în ultimele zile. Deși pentru indemnizațiile de șomaj tehnic s-au plătit teoretic contribuții la sănătate (CASS), unii dintre beneficiari "au scăpat" din sistem. Casele de sănătate din teritoriu au sfătuit angajatorii să rectifice declarațiile 112 și, printr-un artificiu considerat de unii nelegal, să-i introducă în sistem prin modificarea datei angajării. Ieri, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a subliniat că, de fapt, de vină pentru situația aceasta e completarea greșită a formularelor 112 și situația se remediază doar prin rectificative. Azi, vine și poziția celor de la Finanțe: aceștia promit să cerceteze problema, dar insinuează că acolo unde s-au făcut erori de către firme ele trebuie corectate tot de ele. Citește articolul
Regulamentul intern este un document obligatoriu pentru toți angajatorii și acesta a căpătat o importanță sporită în contextul epidemiei de coronavirus. De ce? Pentru că fiecare angajator trebuie să-și adapteze regulamentul intern la regulile de protecție sanitară stabilite recent prin legislație. Citește articolul
Facilitatea introdusă pentru angajatori ce le permite decontarea parțială, timp de trei luni, a salariilor lucrătorilor reveniți din șomaj tehnic poate fi accesată chiar și în cazul în care vorbim de o reducere a programului de lucru. Cu alte cuvinte, facilitatea nu-i legată în niciun fel de norma de muncă (fie ea întreagă sau parțială) a salariaților reveniți la serviciu. Citește articolul