Recenta modificare a Codului muncii, respectiv definirea și incriminarea muncii subdeclarate și modificarea perioadei în care angajatorul trebuie să compenseze munca suplimentară prin ore libere plătite de la 60 de zile la 90 de zile, poate da naștere unor confuzii atunci când ne raportăm la anumite situații. În ce măsură prestarea muncii peste program e sancționată drept muncă subdeclarată, de pildă, este una dintre întrebările pe care le vedem deja ridicate în practică. De aceea, o comparație a regimurilor muncii nedeclarate, subdeclarate și muncii suplimentare este utilă: Citește articolul
Codul muncii prevede nu mai puțin de 25 de amenzi pentru angajatori, ce pot fi aplicate de către inspectorii teritoriali de muncă. Valoarea amenzilor variază de la 500 lei până la 200.000 lei. Citește articolul
Dacă vorbim strict de amenzi, chiar dacă nu vom găsi imediat o sancțiune directă pentru nerespectarea obligațiilor privind asigurarea formării profesionale, salariatul îi poate trage de mânecă pe inspectorii de muncă și aceștia pot obliga angajatorul să remedieze situația. În ipoteza în care nu o face, în timpul oferit de inspectori, poate fi amendat cu câteva mii de lei. Dacă ne ducem mai departe de sancțiuni însă, adevăratul dezavantaj al ignorării formării profesionale a angajaților este altul. Citește articolul
Firmele mari au fost obligate de Guvern să recurgă în următoarea perioadă la telemuncă sau, dacă asta nu se poate, să recurgă la programele decalate pentru ca angajații să vină în ture la muncă și orarele acestora să nu se mai suprapună total. Angajatorul a cărui activitate ar putea fi făcută și în regim telemuncă poate să refuze, totuși, să o facă, dacă i se pare că este dezavantajoasă pentru acesta? În teorie, acesta are dreptul să își organizeze activitatea cum consideră. Iată câteva considerații pe acest subiect. Citește articolul