Printr-o ordonanță recentă, Guvernul a operat modificări însemnate la regulile verificării documentare (supranumită desk audit). Însă specialiștii atrag atenția că unele dintre problemele semnalate în spațiul public, vizavi de acest tip de control, rămân în continuare nerezolvate. Citește articolul
De câteva săptămâni, regulile de procedură pentru inspecția fiscală au fost modificate semnificativ, una dintre ele fiind că acest tip de control trebuie să se deruleze în principal la sediul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Practic, numai în anumite situații justificate se mai poate derula inspecția la sediul firmei vizate, dar, cel puțin în prezent, nu se știe ce motive pot fi invocate pentru un asemenea demers. Citește articolul
Cu toate că Guvernul a operat recent, prin OUG, o modificare majoră la inspecțiile fiscale, specialiștii se așteaptă la o tranziție lentă de la inspecții fiscale derulate în principal la sediile companiilor la inspecții derulate în principal la sediile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Noile reglementări aduc pentru angajatori, de cele mai multe ori, obligații și, odată cu acestea, amenzi pe care le pot „încasa” dacă nu respectă aceste obligații. O scurtă trecere în revistă a celor mai noi sancțiuni stabilite de legiuitor pentru angajatori, în materialul de azi: Citește articolul
Anul 2023 este unul de tranziție, în care autoritățile accelerează digitalizarea controalelor fiscale. De ce? Pentru că, mai nou, inspecțiile fiscale trebuie să se desfășoare de obicei în birourile Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), nu în birourile firmelor verificate. În aceste condiții, specialiștii avertizează că schimbarea de paradigmă va aduce probleme însemnate pentru contribuabili. Citește articolul
În conformitate cu prevederile articolului 7 din Codul de procedură fiscală, procedurile de administrare fiscală se realizează în funcție de clasa/subclasa de risc fiscal în care sunt încadrați contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal. Citește articolul
Din ianuarie 2023, restaurantele și barurile sunt obligate să treacă bacșișurile pe bonul fiscal, să le impoziteze și apoi să distribuie sumele nete către salariați. În acest context, localurile care ignoră aceste prevederi riscă să atragă atenția inspectorilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
O măsură de debirocratizare oficializată recent prin lege poate să aducă mai degrabă probleme firmelor, consideră specialiștii consultați de redacția noastră. Este vorba de reducerea perioadei de arhivare pentru registrele obligatorii de contabilitate și documentele justificative în baza cărora se fac înregistrările în contabilitate. Deși actele contabile pot fi arhivate de-acum numai cinci ani, firmele ar trebui să analizeze cu atenție, de la caz la caz, dacă nu cumva ar trebui să le păstreze peste acest termen. Citește articolul
După ce autoritățile fiscale au sesizat anumite probleme la comunicarea cu firmele exclusiv prin Spațiul Privat Virtual (SPV), Guvernul a introdus prin OUG noi modalități de transmitere a cererilor și documentelor, însă numai atunci când vine vorba de controale fiscale sau contestații fiscale. Astfel, firmele și PFA-urile pot comunica cu autoritățile, în acele situații, atât prin SPV, cât și prin poșta electronică, poșta clasică sau depunerea la registratură. Citește articolul
Regulile pentru emiterea deciziilor provizorii de impunere și transformarea lor în titluri executorii au fost modificate recent prin ordonanță de urgență și sunt valabile inclusiv pentru inspecțiile fiscale aflate deja în derulare. Citește articolul