În cazul faptelor pentru care se poate face confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate, în contextul e-Transport, autoritățile au stabilit o aplicare graduală a acestei sancțiuni complementare, potrivit unui act normativ recent oficializat. Totodată, se mai prevede suspendarea temporară a amenzii pentru nemonitorizarea prin GPS a vehiculelor cu care se fac transporturi rutiere raportate în sistem, dar și posibilitatea (aparent riscantă) de a face modificări la datele transporturilor ulterior expirării codului UIT. Citește articolul
De câteva luni, autoritățile au stabilit că sancțiunea complementară a confiscării nu se mai aplică la contribuabilii care, în lipsa codului UIT din e-Transport, înregistrează bunurile în documente justificative și în contabilitate. Totuși, asta nu înseamnă că se poate ignora complet raportarea în e-Transport, pentru că altfel există riscul aplicării unei sancțiuni contravenționale. Citește articolul
Într-o situație în care beneficiarul a obținut un cod UIT în e-Transport pentru toată marfa, dar furnizorul trimite jumătate din bunuri printr-un transport și jumătate printr-un alt transport, cum trebuie procedat? În esență, trebuie obținut și un al doilea cod UIT, iar beneficiarul trebuie să facă unele comentarii în aplicația e-Transport din Spațiul Privat Virtual (SPV). Citește articolul
Contribuabilii care apelează la procedura de vămuire la domiciliu, în cazul importurilor, scapă de obligația raportării transportului în e-Transport și a obținerii codului UIT, punctează specialiștii. Totuși, vorbim de puține cazuri în care este posibil acest lucru. Citește articolul
În privința operațiunilor internaționale ce implică transporturi pe teritoriul României, specialiștii Deloitte România atrag atenția că autoritățile folosesc camere video pentru verificarea existenței codului UIT, în contextul folosirii sistemului e-Transport. Prin urmare, chiar dacă un camion „scapă” de control la trecerea prin vamă, verificările pot interveni oricum. Citește articolul
Avem în discuție un import care implică o cantitate mare de bunuri fără risc fiscal. Societatea vrea să folosească mașina proprie pentru a le duce de la punctul vamal la sediu, dar asta înseamnă că trebuie făcute două drumuri. În această situație, specialiștii spun că trebuie obținute două coduri UIT diferite în e-Transport, dar că se poate folosi aceeași factură pentru ambele drumuri. Citește articolul
Contribuabilii care au de a face cu sistemul e-Transport ar trebui să păstreze o evidență internă a raportărilor făcute în aplicația Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), sunt de părere specialiștii de la Deloitte România. Această practică este deosebit de utilă în cazurile în care, ulterior desfășurării transporturilor raportate, autoritățile vin în control. Citește articolul
Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate în timp real prin dispozitive GPS. Deși, în mod normal, transportatorii care nu respectă această obligație urmau să fie amendați de la 1 iulie 2024, termenul a fost amânat de două ori - cel mai recent pentru 1 ianuarie 2025. De precizat că vorbim de amânări nestabilite prin acte normative, ci numai la nivel declarativ (prin comunicate de presă). Citește articolul
Cu toate că avem deja în funcțiune, de câțiva ani, sistemul e-Transport, autoritățile de la noi s-au gândit că este nevoie și de sistemul (teoretic) complementar e-Sigiliu. Practic, vorbim de două sisteme prin care se pot monitoriza transporturile rutiere de bunuri suspectate de activități evazioniste, dar felul în care se face monitorizarea diferă. Deoarece se apropie momentul operaționalizării sistemului e-Sigiliu, prezentăm astăzi o scurtă comparație a acestuia cu sistemul e-Transport, pentru a înțelege mai bine asemănările și diferențele lor. Citește articolul
1 septembrie 2024 este o nouă dată importantă pentru calendarul îndelungat pentru digitalizarea relației dintre Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și contribuabili, cel puțin în teorie. Până în această zi ar trebui să fie operaționalizat un modul special pentru analiza informațiilor care ajung de la contribuabili, prin sistemul e-Transport, la ANAF. Citește articolul