De la finalul anului trecut, autoritățile au stabilit că toate transporturile internaționale trebuie raportate în e-Transport, nu doar cele cu bunuri riscante. Totuși, era neclar dacă vorbim sau nu de absolut toate transporturile, fără să conteze greutatea vehiculelor și greutatea sau valoarea bunurilor. În acest context, reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) ne-au confirmat că sunt vizate numai vehiculele de cel puțin 2,5 tone, dacă sunt încărcate cu bunuri care cântăresc peste 500 kg sau care au o valoare de peste 10.000 lei. Citește articolul
Transporturile rutiere de bunuri vizate de sistemul e-Transport trebuie monitorizate, mai nou, în timp real prin dispozitive GPS. Totuși, transportatorii care nu respectă această obligație vor risca amendarea abia din iulie 2024. Citește articolul
Printre contribuabili circulă o idee eronată conform căreia transportatorii rutieri sunt cei obligați să raporteze în e-Transport. Ba mai mult, există contribuabili care riscă amendarea tocmai pentru că presupun că altcineva, nu ei, trebuie să raporteze transporturile vizate de sistem. Citește articolul
De puțin timp, în e-Transport trebuie raportate toate transporturile rutiere internaționale, nu doar cele ce implică bunuri cu risc fiscal ridicat. Totuși, dacă nu raportează transporturile de bunuri fără risc, contribuabilii riscă amendarea abia din iulie 2024, ceea ce înseamnă că au timp să se adapteze la noua obligație. Citește articolul
Guvernul pregătește terenul pentru o digitalizare accelerată a activității Ministerului Finanțelor (MF) și Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) - din 2024 începe analizarea automată a datelor colectate de la contribuabili prin mai multe sisteme pentru a preveni și combate evaziunea și fraudele. În același timp, se introduce o facilitate majoră pentru contribuabili - precompletarea deconturilor de TVA. Măsurile sunt incluse într-o ordonanță de urgență oficializată recent. Citește articolul
Nomenclatura combinată (NC) a UE se actualizează la data de 1 ianuarie 2024, conform unui regulament european recent oficializat. Deoarece NC stă la baza mai multor operațiuni fiscale, specialiștii atrag atenția că firmele ar trebui să analizeze dacă sunt efecte pentru activitatea lor. Citește articolul
Dincolo de sistemul e-Transport, care deja funcționează, autoritățile vor introduce curând și sistemul e-Sigiliu, prin acesta urmărindu-se trasabilitatea transporturilor rutiere de bunuri, potrivit unei legi recent apărute în Monitorul Oficial. Instrumentul va fi folosit pentru a preveni evaziunea fiscală. Citește articolul
Inclusiv magazinele care transportă bunuri riscante cu vehiculele proprii (cele de dimensiuni mai mari) trebuie să dețină codul special (codul UIT) obținut în urma raportării în sistemul e-Transport, nu doar transportatorii rutieri. Măsura este prevăzută într-o lege oficializată joi. Citește articolul
Un mare avantaj al sistemului e-Transport este că permite simplificarea semnificativă a formalităților de trecere a frontierei pentru operațiunile intracomunitare, reiese din niște informații furnizate de Ministerul Finanțelor (MF). Însă această simplificare este făcută în două etape. Momentan, vorbim doar de raportarea în avans a transporturilor de bunuri riscante. Însă lucrurile se vor îmbunătăți mai ales din octombrie 2023, când verificările se vor face folosind camere video, cântare și analiza de risc, conform unor clarificări obținute de redacția noastră de la MF. Citește articolul
Prin sistemul e-Transport, autoritățile fiscale monitorizează, în prezent, numai transporturile rutiere de bunuri riscante, însă planul autorităților este de a extinde treptat raportarea în viitor (planul pare să fie conturat în prezent numai în linii mari). Totuși, având în vedere problemele de care s-a lovit Ungaria cu un sistem similar, specialiștii apreciază că România ar putea avea probleme dacă s-ar ajunge în final la extinderea obligației de raportare către toate transporturile rutiere. Citește articolul