Responsabilitatea declarării în sistemul e-Transport a datelor bunurilor cu risc fiscal ridicat, ce sunt transportate în România pe căile rutiere, este stabilită în funcție de traseul transportului. Conform ordonanței care reglementează e-Transport, sistemul o să devină opțional curând, iar apoi obligatoriu de la 1 iulie 2022. Citește articolul
Sistemul e-Transport (sau „Radarul mărfurilor”, cum mai este numit) urmează să devină operațional opțional în curând, pentru bunurile riscante transportate pe căile rutiere, și apoi obligatoriu de la 1 iulie 2022, conform unei ordonanțe oficializate aseară. În caz contrar, companiile vor risca amenzi de până la 100.000 de lei. Totuși, momentan este nevoie și de norme de implementare. Citește articolul
Anul 2022 are toate șansele să fie unul ”istoric” pentru taxele indirecte, cu precădere în sfera taxei pe valoarea adăugată (TVA). Astfel, anul acesta pare să fie unul în care Guvernele și autoritățile fiscale își propun să recupereze timpul pierdut și să implementeze cele mai bune practici privind îmbunătățirea nivelului de colectare a TVA. Cel mai recent exemplu: Comisia Europeană a lansat un proces de consultare publică, ce este așteptat să se concretizeze cu un proiect de propunere legislativă în legătură cu inițiativa sa ”TVA în era digitală”. Acesta ar urma, pe de o parte, să crească transparența în raportarea digitală - prin facturarea electronică, dar și să extindă înregistrarea unică în scop de TVA. Până la urmă, importanța impozitelor indirecte pentru guverne continuă să crească, ritmul digitalizării prinde viteză, deficitele accelerează și la fel trebuie să se întâmple și cu colectarea. La ce să fie atente companiile în 2022 în privința TVA? Citește articolul
În ultimii ani s-a vorbit destul de mult despre marile proiecte pentru digitalizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Dacă până acum lucrurile erau neclare, în anul 2021 au început, în sfârșit, să se așeze piesele puzzle-ului, astfel că avem termene concrete de implementare. Astfel, la început de 2022, a fost introdusă obligativitatea sistemului SAF-T, după ce, pe final de 2021, sistemul e-Facturare a fost operaționalizat și calendarul conectării efective a caselor de marcat la sistemul național de monitorizare a fost încheiat. Totodată, avem un termen concret până la care interacțiunea cu Fiscul va trece aproape cu totul în online, iar pe lista autorităților a apărut și sistemul e-Transporturi. Citește articolul
Administrația fiscală și-a propus, pentru 2022, creșterea ponderii veniturilor din taxe și impozite în produsul intern brut prin eficientizarea colectării, care are la bază atât stimularea conformării voluntare, cât și o serie de măsuri de combatere a evaziunii fiscale. Planurile anunțate pentru acest an indică faptul că autoritățile au ajuns la concluzia că reforma și digitalizarea administrației fiscale reprezintă combinația optimă pentru atingerea acestui scop. Prin urmare, anul ce tocmai a început se va baza pe acești doi piloni, cu beneficii estimate atât pentru stat, cât și pentru contribuabili, dar și cu eforturi substanțiale de implementare pentru ambele părți. O parte dintre măsurile adoptate de autorități, bazate pe soluții digitale de relaționare cu contribuabilii, au intrat deja în vigoare și produc efecte, iar altele sunt la nivel de angajament. Citește articolul
Sistemul e-Transport, prin care Fiscul va urmări transporturile de bunuri pe teritoriul României, se află momentan în lucru la nivelul autorităților, iar implementarea sa se va face numai după consultarea mediului de afaceri. În același timp, autoritățile vor ca trecerea la folosirea generalizată a sistemului e-Factura, în relația business to business (B2B), să înceapă la 1 ianuarie 2023. Citește articolul
Guvernul a stabilit prin OUG că Ministerul Finanțelor va pune la punct, în viitorul apropiat, sistemul e-Transport, prin care autoritățile fiscale vor monitoriza transporturile de bunuri din România. Totuși, sistemul necesită norme de aplicare, iar ministerul a ratat termenul până la care trebuia să le emită prin ordin. Citește articolul
Fiscul va monitoriza toate transporturile de bunuri de pe teritoriul României printr-un nou sistem electronic național de monitorizare, denumit e-Transport, potrivit unui OUG publicat sâmbătă în Monitorul Oficial. Pentru ca această măsură să se poată aplica, ministrul finanțelor va trebui să emită, în acest sens, până pe 17 ianuarie 2022, un ordin privind procedura de aplicare a sistemului e-Transport. Citește articolul