Deoarece Guvernul a stabilit să nu o mai prelungească, starea de alertă a fost ridicată începând din 9 martie. În acest context, Comitetul Național pentru Situații de Urgență (CNSU) a stabilit, printr-o hotărâre oficializată pe 8 martie, ultima zi în care s-a aplicat starea de alertă, abrogarea actului normativ ce stabilea regulile de intrare în țară și ale carantinei. Apoi, vineri s-a stabilit și renunțarea la formularul de localizare a pasagerului (PLF). Citește articolul
Terminarea stării de alertă înseamnă și întoarcerea la munca de birou pentru cei care au fost obligați să lucreze de acasă în contextul regulilor impuse temporar de pandemie. Desigur, continuarea muncii de acasă e posibilă, dar angajații ar trebui să fie atenți că de acum lucrurile trebuie să fie mai aproape de reglementarea telemuncii și mai puțin „de avarie”. Citește articolul
Deși statul nu mai impune firmelor cum să-și organizeze munca, programele de lucru și prezența angajaților simultan în același spațiu, firmele se mai pot confrunta în continuare cu riscul îmbolnăvirii de COVID-19 a angajaților. Gestionarea acestui risc poate înseamna și luarea în calcul a unor programe flexibile de muncă, în condițiile din Codul muncii. Un program flexibil pot avea și angajații ce lucrează o parte din timp acasă și o parte la birou. Citește articolul
Terminarea stării de alertă înseamnă că ne întoarcem la principiul telemuncii cu acordul ambelor părți ale raportului de muncă. Dacă, angajatorul ar avea o nevoie temporară de a trimite unii angajați acasă, lipsa acestui acord (formalizat) nu îi permite să o facă. De pildă, în cazul în care la locul de muncă ar apărea unul sau două cazuri de COVID-19 și firma ar decide să trimită acasă o săptămână toți salariații, din motive medicale. Citește articolul
Odată cu eliminarea stării de alertă, de miercuri, restricțiile și măsurile speciale aplicate în ultima perioadă în contextul pandemiei de COVID-19 au dispărut și ele. Astfel, ca efect al eliminării stării de alertă, printre altele, de-acum se pot organiza evenimente private, precum nunți, botezuri, mese festive ori altele similare, fără restricții privind numărul celor care participă la eveniment sau legate de ora la care trebuie încheiat acesta. Citește articolul
După eliminarea stării de alertă, restricțiile ce au venit odată cu ea au fost eliminate. Printre altele, au dispărut restricțiile privind organizarea și desfășurarea de mitinguri, demonstrații, procesiuni, spectacole, cursuri de instruire, conferințe sau alte tipuri de întruniri, ceea ce înseamnă că se poate relua și organizarea ședințelor de bloc. Citește articolul
Unul dintre tipurile de sprijin oferite de Executiv pe perioada stării de alertă și, înainte de asta, pe perioada stării de urgență, a fost o indemnizație de sprijin (impozabilă, fiind acordată ca valoarea brută) care să acopere scăderea de venituri a profesioniștilor (lucrători independenți, profesii liberale etc.). Dată prin mai multe acte normative în ultimii doi ani, în condiții diferite și în cuantumuri diferite, doar un tip de indemnizație se mai acordă încă trei luni de la terminarea stării de alertă. Citește articolul
Odată cu ridicarea stării de alertă, restricțiile stabilite anterior pentru accesul în clădirile instituțiilor ori autorităților publice au fost eliminate. Astfel, cei care le trec pragul acum nu mai sunt obligați să poarte mască de protecție, să prezinte certificatul verde sau să treacă printr-un triaj epidemiologic. Totuși, e de amintit aici că unele dintre instituții vor păstra, cel puțin o perioadă, interacțiunea la distanță, în timp ce altele cer programare online. Citește articolul
Chiar dacă a dispărut obligația impusă la nivel legislativ, de Executiv, privind purtarea măștii la interior și exterior, nu înseamnă că angajatorii nu ar mai putea impune salariaților să poarte masca la locul de muncă. Legislația privind sănătatea și securitatea în muncă (SSM) îi îndrituiește să facă acest lucru, dacă în urma evaluării riscurilor de la respectivul loc de muncă se ajunge la concluzia că masca ar trebui să fie parte din echipamentul angajaților. Citește articolul
Unitățile de învățământ preuniversitar revin la regulile și condițiile de predare de dinainte de pandemie, după ce un ordin al Ministerului Educației și al Ministerului Sănătății care a stat la baza regulilor de predare în anul școlar 2021-2022 a fost abrogat marți, în ultima zi a stării de alertă. Totodată, zilele libere plătite acordate părinților când școlile erau închise din cauza îmbolnăvirilor de COVID-19 nu mai pot fi acordate pentru că la oferirea lor stă exact ordinul comun care a fost anulat. Citește articolul