Începând de anul trecut, codul de TVA se acordă automat, fără analiză de risc, aceasta urmând a se face după acordare. Există însă și situații în care Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) îți poate anula codul de TVA din oficiu, uneori imediat după înregistrarea în scopuri de TVA. Citește articolul
Obținerea codului de TVA se face în baza unei proceduri noi, conform unui ordin oficializat aseară de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Concret, această procedură regândită complet vine, în esență, în urma unei modificări de anul trecut prin care s-a stabilit că analiza de risc nu se mai face la solicitarea codului de TVA. Deși acordarea codului de TVA trebuie aprobată automat, vor fi cazuri în care codul va fi anulat imediat după ce se acordă. Citește articolul
În primele zile ale noului an, companiile trebuie să verifice dacă e nevoie de schimbarea perioadei fiscale la TVA, conform legislației în vigoare. Astfel, în funcție de situația fiecărui contribuabil, poate fi necesară depunerea unor declarații fiscale la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) - 092, 094 sau 700. Citește articolul
Atât agențiile de turism, cât și vânzătorii de bunuri la mâna a doua trebuie să verifice dacă se mai încadrează la scutirea de TVA, după ce regulile au fost modificate recent de către Guvern. În esență, s-a modificat felul în care se calculează, pentru acești contribuabili, încadrarea în plafonul ce permite scutirea de TVA, ceea ce înseamnă că unii pot fi obligați să devină plătitori de TVA. Concret, se iau în calcul, mai nou, prețurile de vânzare, nu marjele de profit. Citește articolul
În ultimele luni, în zona TVA-ului au apărut mai multe decizii interesante ale Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), de care ar trebui să țină cont companiile plătitoare de TVA. De la rambursări și deduceri până la inspecții fiscale și sume pentru care se datorează TVA, vorbim de cinci clarificări legale care pot fi folosite de firme în litigiile din instanțe. Citește articolul
Toate cererile de acordare a codului de TVA (inclusiv cele care erau nesoluționate la data de 14 mai 2020) primesc de-acum automat codul de TVA, fără să mai fie supuse analizei de risc, conform unei noi ordonanțe de urgență. Analiza de risc se face după acordarea codului de TVA. Citește articolul
Specialiștii au identificat o practică ce poate aduce un control antifraudă la firmele care solicită codul de TVA în regim simplificat. Mai precis, este vorba de companiile care au atât împuterniciți, cât și delegați pe conturile bancare ale firmei, situație în care Fiscul consideră că unele informații din solicitarea pentru codul de TVA sunt false. Această interpretare duce automat la încadrarea firmei la risc fiscal ridicat și la declanșarea unui control antifraudă. Citește articolul
De principiu, companiile care vând produse sau prestează servicii în România sunt obligate să se înregistreze în scopuri de TVA și să obțină un cod de TVA. Totuși, există și situații în care înregistrarea este opțională. În orice caz, bine de știut este că Fiscul dă codurile de TVA numai în baza unei analize de risc, pentru a evita potențialele tentative de fraudare. Față de anul trecut, 2020 începe și cu o serie de noutăți la procedura de înregistrare. Citește articolul
Firmele care vor să obțină prin opțiune codul de TVA îl pot căpăta în aceeași zi, după ce procedura în scopuri de TVA a fost simplificată luna asta. Totuși, un specialist de la PwC România atrage atenția că facilitatea este disponibilă exclusiv firmelor deja înființate la momentul intrării în vigoare a noii reguli. Citește articolul
Recent, legislația a fost modificată pentru a permite contribuabililor să obțină codul de TVA în ziua în care depun cererea, dacă este vorba de aplicarea opțională a regimului normal de TVA. Totuși, această facilitate este valabilă numai pentru firme, nu și pentru persoanele fizice autorizate (PFA), atrage atenția un specialist. Citește articolul