Neluarea și nerespectarea măsurilor de securitate și sănătate în muncă sunt pedepsite inclusiv la nivelul Codului penal și fie că vorbim de fapte intenționate sau din culpă. De cele mai multe ori, ne indică practica, dosarele penale se deschid doar după ce s-a și întâmplat un accident de muncă, deși infracțiunile pe care le avem în discuție sunt unele de pericol, iar nu de rezultat. Inspecția Muncii ne-a spus că în 2022 au fost înaintate 45 de astfel de sesizări organelor de urmărire penală și că, de fapt, inspectorii au oricum posibilitatea să sisteze activitățile sau să oprească funcționarea echipamentelor de muncă în situații ce vizează nerespectarea legislației SSM. Citește articolul
Angajatorii nu trebuie să neglijeze obligațiile de SSM (sănătate și securitate în muncă) nici în privința accidentelor ușoare suferite de angajați, pe care trebuie să le țină într-o evidență separată și pentru care trebuie să facă dosarul de cercetare. Adică inclusiv pentru accidente urmate de o scurtă perioadă de incapacitate de muncă, chiar mai puțin de o zi. Altfel, se pot aplica amenzi de câteva mii de lei. Citește articolul
Pentru asigurarea securității și sănătății în muncă a lucrătorilor este nevoie de un efort comun din partea instituțiilor cu atribuții în domeniu, a angajatorilor, dar și din partea salariaților, aceștia având obligația de a respecta toate dispozițiile legale, cu caracter general, însă și regulile concrete stabilite de angajator, în funcție de domeniul de activitate și/sau specificul activității/funcției/ocupației. Citește articolul
Chiar dacă a dispărut obligația impusă la nivel legislativ, de Executiv, privind purtarea măștii la interior și exterior, nu înseamnă că angajatorii nu ar mai putea impune salariaților să poarte masca la locul de muncă. Legislația privind sănătatea și securitatea în muncă (SSM) îi îndrituiește să facă acest lucru, dacă în urma evaluării riscurilor de la respectivul loc de muncă se ajunge la concluzia că masca ar trebui să fie parte din echipamentul angajaților. Citește articolul
Chiar dacă Legea securității și sănătății în muncă (SSM) prevede că instruirea trebuie să se realizeze în timpul programului de lucru, în situațiile în care oprirea activității lucrătorilor ar genera probleme financiare angajatorului, această instruire poate fi făcută și în afara programului de lucru, cu condiția compensării orelor suplimentare prestate de angajați, potrivit unui răspuns dat de Dantes Nicolae Bratu, inspector general de stat al Inspecției Muncii, într-o conferință online. Citește articolul
Când ai angajați care lucrează de acasă sau împărțiți în diverse localități, digitalizarea proceselor de SSM (sănătate și securitate în muncă) poate însemna timp câștigat și multă maculatură scutită. Folosirea semnăturii electronice în raport cu angajații pe partea de SSM poate însemna instruirea de la distanță și mult mai facilă a tuturor acestora, semnarea de la distanță a fișelor de instruire și nu numai. Legea SSM permite folosirea a trei tipuri de semnătură electronică atunci când e vorba de semnarea fișelor de instruire, dar recomandabil ar fi ca angajatorii să nu aleagă chiar pe oricare dintre acestea trei, fără să știe dinainte care sunt avantajele și dezavantajele fiecăreia. Citește articolul
Măsurile de securitate și sănătate în muncă (SSM) au fost modificate și actualizate recent, printr-un ordin comun al Ministerului Sănătății (MS) și al Ministerului Afacerilor Interne (MAI), schimbări printre care se numără și obligativitatea purtării măștii la birou, indiferent de numărul de vaccinați, precum și efectuarea triajului epidemiologic la locul de muncă. Controalele efectuate de inspectorii teritoriali de muncă (ITM) de la oficializarea respectivului ordin indică faptul că au fost deja aplicate amenzi pentru nerespectarea acestor obligații. Citește articolul
Legea ce privește securitatea și sănătatea salariaților nu face referire doar la obligația angajatorilor de a-și ține lucrătorii în siguranță și departe de pericole, ci și să îi protejeze de afecțiunile ce pot fi provocate de munca în sine, cum ar fi cele musculoscheletice. Citește articolul
Angajatorului îi revin obligații privind prevenirea accidentelor de muncă în orice situație. Faptul că un angajat se afla la locul de muncă în afara orelor de lucru sau că lucra peste program din proprie inițiativă ori că victima era un terț față de companie nu-l exonerează pe angajator de obligațiile sale din sfera sănătății și securității în muncă (SSM). Citește articolul
Chiar şi firmele care lucrează cu furnizori de servicii în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă (SSM) trebuie să prevadă în regulamentul lor intern regulile din acest domeniu care trebuie respectate de salariaţi, au afirmat specialiştii într-o conferinţă recentă avocatnet.ro. Citește articolul