Recenta metodologie privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă nu este ultimul act normativ important pe care o să-l vedem pe acest subiect o vreme de acum încolo. Aderarea la Convenția privind eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii va aduce cu sine și alte modificări legislative în materie în viitorul apropiat. Citește articolul
Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă impune angajatorilor să desemneze o persoană responsabilă sau să constituie o comisie responsabilă pentru primirea și soluționarea sesizărilor de hărțuire. Procedura prin care sunt analizate și soluționate sesizările poate fi atât informală, prin discuții cu superiorii ierarhici sau reprezentanții sindicali care să împiedice repetarea faptelor în viitor, cât și formală, prin înregistrarea sesizărilor și analizarea lor de către responsabilii desemnați, printr-o anchetă ce nu poate să se lungească prea mult în timp și ce presupune întocmirea cel puțin a trei documente cerute de lege. Citește articolul
Lipsa transparenței și a coerenței în ceea ce privește evaluările, precum și stabilirea unor obiective nerealizabile sau necorelate cu fișa postului sunt frecvent contestate de lucrători, însă pe lista nemulțumirilor angajaților se numără și manifestări ale angajatorilor ce nu reprezintă altceva decât exercitarea prerogativelor pe care legea însăși le oferă acestora. Citește articolul
Recenta metodologie privind hărțuirea morală și pe criteriul de sex la locul de muncă stabilește lista orientativă a comportamentelor considerate hărțuire la locul de muncă și oferă exemple de comportamente care nu reprezintă hărțuire. Textul subliniază că nu toate comportamentele neplăcute sau neprofesionale sunt considerate hărțuire și prezintă exemple precum feedback-ul constructiv, supravegherea activității angajaților, stabilirea obiectivelor de performanță și aplicarea de măsuri disciplinare rezonabile. Este important ca angajații să evalueze contextul și să distingă între interacțiunile obișnuite, ceea ce este legitim într-un raport de muncă (ce este, până la urmă, unul de subordonare) și hărțuire. Citește articolul
Recenta metodologie privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex și hărțuirii morale la locul de muncă se aplică atât în sectorul public, cât și în cel privat și impune obligații angajatorilor pentru a crea un mediu de lucru sigur și respectuos. Aceasta prevede numirea unei persoane responsabile sau a unei comisii pentru primirea și soluționarea plângerilor/sesizărilor, dar nu se oferă precizări cu privire la numărul exact de angajați sau funcționari pentru a decide între un responsabil unic sau o comisie. Citește articolul
Legislația muncii, dar și alte tipuri de norme ce vizează și obligații ale angajatorilor, printre altele, prevăd diverse tipuri de instruiri pe care trebuie să le primească lucrătorii periodic. Dincolo de cele ce țin de sănătatea și securitatea în muncă, care sunt cele mai cunoscute, de instruirile legate de prelucrarea datelor personale sau de cele legate de actualizarea sistemelor de lucru, angajatorii mai au acum un nou tip de instruire pe care trebuie să-l facă periodic - mai exact, în fiecare an. Citește articolul
Hărțuirea la locul de muncă este o problemă gravă care poate avea un impact profund asupra angajaților și poate afecta atmosfera de lucru și performanțele angajaților. În acest articol, vom discuta despre modul în care hărțuirea se poate manifesta și cum poate fi recunoscută și abordată de către angajatori, pornind, desigur, de la ghidul recent oficializat în această materie. Citește articolul
Vestea că profesioniștii din domeniul relațiilor de muncă vor avea încă un „teanc” de hârtii de întocmit și/sau de actualizat ulterior este una care, la prima vedere, nu poate fi deloc fericită, ci dimpotrivă, însă astfel de momente evidențiază modul superficial în care alegem să privim actele normative și faptul că ne-am îndepărtat deja de scopul lor. Citește articolul
Este una dintre întrebările pe care le-am văzut de când a fost adoptată și oficializată noua metodologie ce vizează relațiile de muncă - mai exact, cea pentru prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă. Răspunsul la întrebare diferă pentru că nu toți angajatorii s-au interesat în mod similar de acest subiect până acum, mai exact, nu toți angajatorii și-au bifat obligațiile prevăzute de ceva vreme de două acte normative importante în domeniul relațiilor de muncă. Citește articolul
Încă de când a fost pusă în dezbatere metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, acum circa un an, au apărut discuții legate de obligativitatea acesteia pentru angajatorii mici, mai exact, care au sub 50 de angajați. Recent publicată, metodologia, care vine cu linii de orientare deosebit de utile pentru angajatori în materia situațiilor de hărțuire, dar și cu obligații legate de formare profesională anuală, elaborarea unui ghid și completarea regulamentului intern, este obligatorie pentru absolut toți angajatorii, indiferent de dimensiunea personalului. Citește articolul