Pentru a asigura aplicarea adecvată în România a unui regulament european valabil de anul trecut, Guvernul a venit vineri cu OUG 23/2021. Prin acest act normativ s-a stabilit, în esență, ce autoritate de la noi se ocupă de supravegherea activității platformelor digitale (așa-zisele marketplace-uri prin care comercianții își pot vinde produsele) și de aplicarea amenzilor și măsurilor corective. Deși vizați sunt operatorii de asemenea marketplace-uri, noile prevederi au fost gândite în avantajul comercianților care se folosesc de serviciile lor. Citește articolul
Guvernul a stabilit, printr-o ordonanță aplicabilă din 12 aprilie 2021, o amendă de până la 1% din cifra de afaceri ce poate fi aplicată companiilor care au marketplace-uri, dacă acestea abuzează de poziția lor pentru a se autopromova (într-un mod netransparent) în detrimentul comercianților utilizatori ai platformelor respective. Măsura vine în contextul în care, din 2020, există reguli speciale care se aplică relațiilor dintre marketplace-uri și comercianții care își promovează produsele pe asemenea platforme (este vorba de un regulament european). În condițiile în care aceste platforme dețin o poziție privilegiată în ceea ce privește comerțul electronic, noile reguli urmăresc apărarea comercianților de posibilele comportamente abuzive ale platformelor online. Citește articolul
Încă de anul trecut, în țara noastră se aplică, în mod direct, un regulament european referitor la relația dintre comercianți și platformele de comerț online (așa-zisele marketplace-uri). În acest sens, Guvernul a oficializat azi o ordonanță prin care desemneză Consiliul Concurenței (CC) să se ocupe de investigarea problemelor dintre cele două părți și aplicarea amenzilor de până la 1% din cifra de afaceri. Citește articolul
Obligația introdusă joi pentru firme, de a vinde consumatorilor produse alimentare cu un conținut de acizi grași trans industriali de cel mult 2g la 100g de grăsime din conținut, vizează inclusiv magazinele care comercializează asemenea produse. Astfel, nu doar producătorii și restaurantele pot fi controlate, ci și orice magazin care pune la vânzare produse ce conțin acizi grași trans industriali. Citește articolul
De la 1 iulie se aplică noi reguli privind TVA-ul în materia comerțului electronic intracomunitar, reguli ce vizează toate firmele din România, din alte state membre UE și chiar și din afara UE care vând online bunuri și servicii către persoanele fizice din UE (consumatori finali). Pentru a veni în ajutorul celor vizați de noile reglementări, Comisia Europeană (CE) a publicat recent un set de îndrumări de aplicare a acestora. Citește articolul
Controalele la comercianții online reprezintă una dintre prioritățile care figurează în strategia pe care Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) o pregătește pentru perioada 2021 - 2024. În acest sens, am vorbit cu specialiștii de la NNDKP despre chestiunile la care ar trebui să fie atente companiile din comerțul online pentru a evita problemele în verificările derulate de ANPC. Citește articolul
În continuarea unor măsuri fiscale adoptate la nivel european și aplicabile din 2019, jumătatea acestui an aduce alte noutăți pentru cei care vând online bunuri și furnizează servicii către persoanele fizice din Uniunea Europeană (UE). În mare, vorbim de măsuri menite să simplifice situația furnizorilor în materia colectării și declarării TVA, prin extinderea aplicării ghișeului unic (despre care ANAF ne-a anunțat recent că e în stadiu avansat de implementare) și aplicarea unor regimuri fiscale speciale. Citește articolul
Controalele fiscale la comercianții online se vor intensifica în anul 2021, conform unui document publicat recent de autorități, astfel încât avem o confirmare a faptului că operațiunea „Mercur” (începută în 2020) continuă în noul an. Mai exact, în cadrul Direcției Generale Antifraudă Fiscală a Fiscului funcționează o direcție specializată în verificări la comercianții online, care se ocupă de acest domeniu. Citește articolul
Unii comercianți s-ar putea să fie chemați în judecată dacă publică mesaje denigratoare la adresa concurenților lor și s-ar putea să ajungă să le plătească acestora despăgubiri, pentru că vorbim de posibile acte de concurență neloială. Chiar acum se află pe rolul instanțelor un litigiu privitor la publicarea de mesaje denigratoare la adresa unui mare retailer online, care au fost publicate inclusiv în contextul Black Friday. Deși litigiul nu e, cel mai probabil, finalizat (din informațiile pe care le avem), e de remarcat existența unei ordonanțe președințiale prin care tribunalul sesizat cu o asemenea cerere a obligat părțile care publicau mesajele ce vizau acel retailer să înceteze această practică. Citește articolul
Din 12 iulie, un nou Regulament al Uniunii Europene (UE) se aplică (direct) în ceea ce privește relațiile stabilite între platformele de comerț online (cunoscute ca „marketplace-uri”) și comercianții care își vând produsele pe acele platforme. Regulamentul reglementează destul de în detaliu această relație și, de aceea, am făcut o listă de întrebări și răspunsuri relevante pentru orice comerciant interesat să își vândă produsele pe asemenea platforme. Citește articolul