La patru ani și jumătate de la semnarea ei la Paris, România ratifică și ea Convenția multilaterală pentru implementarea în cadrul tratatelor fiscale a măsurilor legate de prevenirea erodării bazei impozabile și a transferului profiturilor. Documentul acționează ca un protocol ce vizează modificarea mai multor tratate fiscale, încercându-se, astfel, crearea unui mecanism general și eficace prin care să poată fi evitate renegocierile bilaterale ale tratatelor de evitare a dublei impuneri. Dar, total inexplicabil, România a ales să nu aplice prevederile convenției referitoare la arbitraj, cele la care contribuabilii pot apela atunci când consideră că au fost impozitați contrar prevederilor unui tratat de către jurisdicțiile contractante, iar autoritățile fiscale statale nu reușesc să ajungă la un acord amiabil în acest sens. Însă ce efecte ar putea avea această implementare incompletă asupra companiilor? Citește articolul
Românii care se mută pentru a lucra în Spania nu vor fi expuși riscului de a-și plăti impozitele de două ori, potrivit Convenției de evitare a dublei impuneri între România și Spania, care a intrat în vigoare la începutul acestui an și care se aplică deja, potrivit unei informări publicate astăzi de niște specialiști din domeniul muncii. Odată cu intrarea în vigoare a acestei convenții, s-a creat un cadru legal actualizat care reglementează plata impozitului pe veniturile salariale ale românilor care lucrează în Spania. În esență, aceștia au de plătit impozit pentru veniturile obținute doar într-un singur stat. Convenția anterioară a fost încheiată pe vremea lui Nicolae Ceaușescu și era necesar să fie înnoită. Citește articolul
În cazul în care angajatul desfășoară activitate din alt stat decât cel în care lucra în mod obișnuit, din cauza restricțiilor impuse în contextul COVID-19, tratamentul fiscal aplicabil se poate modifica? Unde se datorează impozit pentru ajutoarele date de guverne în ultima vreme angajaților? Și în ce măsură s-ar putea confrunta firmele cu impuneri fiscale suplimentare dacă angajații sau cei din conducerea firmelor sunt nevoiți să lucreze din alte state? Acestea au fost principalele probleme, în contextul taxării internaționale, care au decurs din restricțiile impuse mobilității lucrătorilor. Iată ce lămuriri oficiale au primit: Citește articolul
Mai nou, o serie de documente care țin de rezidența fiscală se pot depune și primi inclusiv în format electronic, în baza formularului de contact din Spațiul Privat Virtual (SPV), se arată într-un ordin al Ministerului Finanțelor Publice (MFP), publicat vineri în Monitorul Oficial. Citește articolul
Numărul foarte mic de persoane din străinătate înregistrate online, în vederea organizării alegerilor prezidențiale de anul acesta, ar putea crea probleme cu numărul secțiilor de votare organizate, este menționat într-un comunicat al Autorității Electorale Permanente (AEP). Practic, informațiile obținute de autorități, în urma înregistrării, le ajută să aibă o imagine clară despre câte secții de votare trebuie să fie stabilite și unde. Numărul scăzut de persoane înregistrate, însă, ar duce la situația în care un număr foarte mic de secții se va organiza în baza informațiilor furnizate, majoritatea secțiilor fiind organizate pe baza unor date care ar putea fi inexacte. Citește articolul
De teamă că Fiscul român va ajunge în posesia unor date personale care să permită impozitarea veniturilor obținute în afara țării, românii din străinătate evită înscrierea pentru votul prin corespondență la alegerile din toamnă. Dubla impozitare nu poate avea loc atâta timp cât există înțelegeri între state pentru evitarea acesteia (și România are astfel de convenții), însă tot există o obligație de a declara noua rezidență fiscală din celălalt stat. În acest context, inclusiv Regulamentul european pentru protecția datelor (GDPR) atârnă destul de mult pentru a convinge pe cei care se tem de folosirea ilegală a datelor lor. Citește articolul
De curând, a fost semnată o nouă convenție de evitare a dublei impuneri între România și Spania. Legea de ratificare a fost publicată recent în Monitorul Oficial, însă convenția nu se aplică, momentan. Odată ce această convenție va intra în vigoare, va exista un cadru legal actualizat care să reglementeze plata impozitului pe veniturile obținute de români prin exploatarea proprietăților imobiliare din Spania. În esență, aceștia vor avea de plătit impozit pentru veniturile obținute astfel doar în Spania. Citește articolul
Persoanele fizice care obțin venituri, indiferent că acestea sunt obținute în țară și/sau în străinătate, sunt obligate să le declare autorităților fiscale din țara noastră. Din acest an, Fiscul din România nu va mai trimite contribuabililor decizii de impunere, ci îi va lăsa pe aceștia să-și calculeze singuri obligațiile fiscale pe care le au de plată. Iar termenul până la care trebuie depusă declarația anul acesta se apropie cu pași repezi. Citește articolul
Mai multe arii de interes major din fiscalitatea autohtonă vor fi modificate în perioada următoare, ca urmare a faptului că România devine de azi membru asociat în Proiectul BEPS (Erodarea bazei de impozitare și transferul profiturilor) - un program comun pentru zeci de state, prin care se încearcă, la nivel global, limitarea practicilor fiscale dăunătoare. Schimbările de reglementare vizează companiile cu activitate pe teritoriul mai multor țări și au scopul de a elimina situațiile în care mutinaționalele profită de lipsurile din legislație pentru a transfera profitul către state cu un nivel de impozitare mai scăzut sau inexistent. Odată cu aderarea României la acest forum internațional, în legislația noastră vor apărea modificări în ceea ce privește prețurile de transfer, convențiile de evitare a dublei impuneri sau schimbul de informații între autoritățile fiscale. Citește articolul
Termenul-limită pentru depunerea formularelor 201 de către cei care au obținut venituri din străinătate se apropie cu pași repezi. Până joi, mai exact, anumite categorii de rezidenți și nerezidenți trebuie să declare Fiscului veniturile obținute din afara României, altfel riscând să fie amendați. Impozitarea acestor venituri de către statul român s-ar putea să fie însă dublată și de o eventuală impozitare în statul din care provin banii respectivi. Cum se rezolvă problema dublei impuneri, vă prezentăm, pe scurt, în cele ce urmează. Citește articolul