Un proiect de lege prin care se urmărește reglementarea judecății online în procesul civil (numită, în propunere, participarea la ședința de judecată prin videoconferință) a fost adoptat tacit de Senat, la finalul lunii octombrie. În esență, propunerea va stabili două aspecte importante ale desfășurării procesului civil online: cum poate fi solicitat acest lucru și necesitatea respectării solemnității ședinței de judecată, inclusiv de o persoană care participă online (în caz contrar, pot fi aplicate amenzi judiciare). Citește articolul
O importantă decizie dată în iunie de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) și care lămurește instanțele din România cu privire la obiectul apelului sau recursului incident în procesul civil a devenit obligatorie de astăzi, după ce a apărut în Monitorul Oficial. În esență, obiectul apelului sau recursului incident poate viza și alte chestiuni din hotărâre, nu doar dispozițiile hotărârii atacate prin apelul/recursul principal. Citește articolul
Avocații care vor să transmită prin e-mail, către instanțe, cereri de chemare în judecată, cereri de apel, contestații sau alte acte trebuie să folosească semnătura electronică. Practic, e necesar ca avocații să folosească un instrument care le leagă, fără urmă de îndoială, identitatea reală de identitatea electronică, aspect subliniat inclusiv de judecătorii Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ), într-o decizie dată în acest an. Citește articolul
Persoanele care vor să ceară anularea unui act administrativ (și, eventual, despăgubiri) trebuie să știe că nu pot ataca direct în instanță un astfel de act pe care îl consideră vătămător. Mai întâi, ei trebuie să se adreseze entității sau persoanei care e amis actul administrativ respectiv, pentru a fi revocat de către aceasta. Doar dacă administrația refuză sau ignoră solicitarea persoanei care se consideră vătămată de actul administrativ în cauză, poate aceasta să se adreseze unei instanțe. Citește articolul
Cei ce au credite în franci elvețieni și au în desfășurare un proces ce vizează înghețarea cursului de schimb la valoarea de la momentul acordării împrumutului se pot adresa avocaților ce-i reprezintă în proces pentru a cere suspendarea procesului. Acest lucru este posibil deoarece judecătorii Curții de Apel Cluj au cerut lămuriri, într-un astfel de proces, de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), reluarea proceselor având această temă făcându-se numai după ce CJUE dă o decizie în acest sens. Citește articolul
Există anumite situații când o persoană vrea să evite o anumită pagubă (dacă o persoană consideră că altcineva ar construi ilegal pe terenul ei, de exemplu) sau dorește luarea anumitor măsuri, dar care trebuie luate de urgență. Din cauza aceasta, există posibilitatea ca un proces obișnuit în instanță, chiar și finalizat cu o hotărâre în favoarea reclamantului, să nu fie suficient, soluția venind prea târziu. Pentru evitarea unor astfel de situații, persoanele care au nevoie urgentă de o măsură pot apela la procedura ordonanței președințiale. Citește articolul
Procedura referitoare la cererile de valoare redusă poate fi folosită atunci când o persoană are o pretenție civilă, a cărei valoare nu depășește zece mii de lei, la momentul sesizării instanței. Avantajul unei astfel de proceduri este dată de caracterul ei care, de regulă, este scris. Din această cauză, soluția pronunțată de instanță va fi data mai repede decât ar fi dată o soluție într-o procedură civilă obișnuită. Citește articolul
Orice persoană care are o pretenție cu caracter civil, în justiție, trebuie să depună o cerere de chemare în judecată, ca regulă. Astfel de cereri sunt necesare pentru a stabili cadrul procesual, adică pentru a stabili pretențiile reclamantului și celălalte părți din proces. Mai jos, vom descrie, pe larg, cum trebuie să arate o asemenea cerere, precum și alte elemente obligatorii de care trebuie să țină cont persoanele care vor să ceară ceva, în fața instanței. Astăzi demarăm o amplă campanie de informare a justițiabililor privind acțiunile civile și administrative. Citește articolul
La comunicarea electronică a citațiilor, instanțele trebuie să folosească fiecare o semnătură electronică extinsă în locul ștampilei instanței și semnăturii grefierului, iar comunicarea e considerată îndeplinită la data când sistemul folosit va confirma trimiterea la destinatar, potrivit unei legi de modificare a Codului de procedură civilă care a intrat azi în vigoare. Citește articolul
Dovada depunerii în termen a actelor trimise prin e-mail sau fax, noi situații în care cauzele pot fi suspendate, detalieri la desfășurarea procesului fără prezența publicului și repunerea în termen la exercitarea căilor de atac atunci când instanța indică termene greșite sunt câteva dintre modificările importante aduse azi Codului de procedură civilă. Citește articolul