Media Intră în comunitate
avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 9319 soluții astăzi
Relații de muncă & Asigurări sociale

Relații de muncă & Asigurări sociale

ACCES PREMIUM

Comisioanele din vânzări și alte sume încasate pe lângă salariul fix: Ce ar trebui să știi despre acestea

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier Juridic,
26 Februarie 2021 | 0 | 970

Pentru numeroși angajați, pe lângă salariul fix convenit în contractul de muncă, veniturile se pot completa lunar cu sume de bani sub forma unor comisioane din vânzări, bonusuri, prime ș.a.m.d., în funcție de specificul muncii. Angajații trebuie să știe însă că sumele respective contează în egală măsură la pensie, de exemplu, iar atunci când pleacă de la un angajator la altul ar trebui ca ele să fie reflectate și în adeverințele primite de la angajator. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Refuzul de a efectua muncă suplimentară nu constituie abatere disciplinară, iar salariatul nu poate fi dat afară

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier Juridic,
25 Februarie 2021 | 0 | 25740

Știm deja că timpul de muncă și cel de odihnă reprezintă elemente esențiale ale contractului individual de muncă, alături de salariu, durata contractului, condițiile de muncă, locul și felul muncii. Cu excepția contractelor de muncă part-time, la solicitarea angajatorului, salariații își pot exprima acordul și pot presta muncă suplimentară, aceasta urmând a fi remunerată corespunzător, conform dispozițiilor legale. Dacă salariatul se opune să lucreze peste program, cu atât mai mult cu cât nu are orizontul cert că va fi remunerat corespunzător, atunci nu poate fi sancționat și dat afară din această cauză. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dacă lucrezi cu salariați temporari, ai grijă să le asiguri aceleași drepturi ca și celorlalți angajați ai tăi

Egalitatea de tratament între salariații temporari și salariații proprii ai utilizatorului este impusă de legislație în cazul leasingului de personal. Practic, utilizatorul nu-i poate trata inferior propriilor salariați, doar pentru că cei temporari nu sunt, de fapt, ai săi, propriu-zis, ci ai agentului de muncă temporară, care i-a pus la dispoziție pentru o misiune, o perioadă de timp limitată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știi despre programul de lucru inegal și individualizat

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier Juridic,
24 Februarie 2021 | 0 | 1691

Salariații și angajatorii pot stabili atât programul de muncă, cât și modul de repartizare al acestuia, respectând toate limitările impuse de legislația muncii privind timpul de muncă și perioadele de repaus. E necesar însă acordul părților, angajatului neputându-i fi impuse organizări alte timpului de lucru contra voinței sale.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Leasingul de personal: Cum ar trebui să procedăm cu fiecare misiune a angajatului temporar?

Leasingul de personal este o soluție preferabilă uneori pentru cei care au nevoi temporare de muncă în anumite locații sau perioade din an. Agentul de muncă oferă prin contract unei alte entități, persoană fizică sau juridică, unul sau mai mulți angajați ai săi care să lucreze sub supravegherea și îndrumarea acelei entități. Practic, vorbim de un sistem triunghiular. Ca raporturi directe, înțelegeri contractuale se încheie între utilizator și agent și între agent și salariatul pus la dispoziție. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce riscă un angajator când sunt depășite condițiile contractelor pe perioadă determinată și ce variante are pentru a continua relația de muncă cu același angajat

Contractul de muncă pe perioadă determinată este o excepție în cadrul legislației muncii, pentru că regula este că relațiile de muncă se încheie pe perioadă nedeterminată. Tocmai pentru a nu se ajunge la situații de evitare a încheierii unor contracte pe perioadă nedeterminată, legiuitorul a decis să impună anumite limite firmelor în privința încheierii mai multor contracte pe perioadă determinată cu aceeași persoană. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii care ies din insolvență trebuie să restituie banii folosiți din Fondul special al statului pentru plata salariilor

Având în vedere că a fost, în sfârșit, finalizată o schimbare importantă cu privire la accesarea Fondului special de garantare a creanțelor salariale (în esență, o simplificare a procedurii), atunci când angajatorul intră în insolvență, s-ar putea ca, pe viitor, mai mulți bani să fie extrași din acest cont de către acei angajați ai căror angajatori au intrat în insolvență. E important, în acest caz, să reamintim, în primul rând, că angajatorii care se redresează și ies din procedura insolvenței sunt obligați să restituie banii folosiți din Fondul special de garantare de către salariați. De asemenea, discutăm și despre principalii parametri ai acestui fond special. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Specialistul răspunde

Se pot face renegocieri în perioada cât raportul de muncă e suspendat? Situația șomerilor tehnici plătiți cu salariul minim, majorat luna trecută

Dan Nastase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier Juridic,
22 Februarie 2021 | 0 | 487

În contextul discuțiilor actuale referitoare la aplicarea salariului minim majorat, din ianuarie, celor aflați în șomaj tehnic, ne uităm la dispozițiile legale la care angajatorii a trebuit să se raporteze în acest context, astfel încât angajații acestora să beneficieze de drepturile recunoscute de lege. Majorarea salariului minim, făcându-se în mijlocul lunii ianuarie, a pus în dificultate firmele cu privire la operarea concretă a majorărilor la nivelul contractelor, iar situația șomerilor tehnici a complicat și mai mult întrebările. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Unele firme au probleme la decontarea șomajului tehnic pentru cei cu salariile modificate de la 1 ianuarie

În practică, unele firme se confruntă cu refuzuri din partea autorităților în ceea ce privește decontarea indemnizațiilor pentru șomerii tehnici cărora li s-au modificat salariile minime de la începutul lui ianuarie. Un alt exemplu, în fapt, de răspuns neunitar al autorităților la nivel național, chestiunea trebuie lămurită pentru că discutăm de un dezavantaj pentru firmele care au acordat indemnizații ușor mărite șomerilor tehnici și care acum solicită banii de la stat. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE În caz de insolvență, plata salariaților din fondul special se face printr-o procedură simplificată. Modificările se aplică deja

Ordonanța de urgență prin care are loc simplificarea procedurii prin care salariații al căror angajator a intrat în insolvență vor putea obține plata salariilor din Fondul special de garantare a fost oficializată vineri seară. Schimbarea vizează eliminarea unui document ce trebuie depus de salariați pentru a putea fi plătiți din acel Fond. Citește articolul