Acele documente sau mesaje, pe suport hârtie sau în format electronic, care îndeplinesc anumite condiții și cuprind informații expres prevăzute în Codul fiscal sunt facturile, documentele financiar-contabile cele mai întâlnite în activitatea firmelor și persoanelor fizice autorizate (PFA). Chiar dacă regulile pentru întocmirea facturilor nu au cunoscut, în principiu, modificări majore, vi le reamintim astăzi, pentru a ne asigura că le întocmiți corect și în 2018. Asta mai ales în contextul apariției sistemului split TVA și a posibilității de a face afaceri cu firme ce aplică mecanismul plății defalcate a TVA. Citește articolul
În cursul anului 2017, autoritățile, fie că vorbim de Guvern și de instituțiile sale subordonate, fie că vorbim de Parlament, au introdus în legislația autohtonă șase obligații pe care firmele nu le aveau până acum. Din acest motiv, vă informăm astăzi care sunt noutățile legale apărute pentru companiile din România în 2017 și de când trebuie puse ele efectiv în aplicare. De exemplu, vorbim de introducerea sistemului de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată (TVA), colectarea separată a deșeurilor de către firmele ce le produc sau dețin sau depunerea online obligatorie a unor declarații fiscale. Citește articolul
Proprietarii de autovehicule au scăpat, la începutul anului 2017, de obligația de a plăti timbrul de mediu. Firmele private au fost scutite, în cursul anului trecut, de obligația de a înregistra datoriile și creanțele în mod distinct, pentru fiecare partener de afaceri. De asemenea, firmele nu vor mai depune o serie de formulare fiscale, însă această înlesnire a fost acordată doar pentru o perioadă determinată de timp. Citește articolul
Anul 2017 a adus pentru firme și persoanele fizice autorizate (PFA) mai multe schimbări importante: un nou cod de identificare la Registrul Comerțului, eliminarea obligației de a ștampila contractele cu autoritățile publice, responsabilități suplimentare pentru dezvoltatorii imobiliari care acordă credite, dar și reguli noi pentru recepția construcțiilor. Citește articolul
Guvernul a aprobat unele modificări și completări ale legislației achizițiilor publice cu scopul de a reduce termenele în procesul de atribuire a contractelor publice. Astfel, procedurile de atribuire reglementate de Legea achizițiilor publice vor fi aplicate de la un nou prag, iar achizițiile directe mici nu vor mai fi publicate în SEAP. De asemenea, criteriul prețului cel mai scăzut nu va fi aplicat pentru contracte de proiectare și execuție, pentru a grăbi, în acest fel, derularea unor contracte importante pentru activitatea autorităților contractante. Modificările au fost deja publicate vineri în Monitorul Oficial, astfel că ele sunt deja în vigoare în acest moment. Citește articolul
În cursul anului 2017, autoritățile au intervenit cu unele modificări la legislația controalelor desfășurate la firme. În principal, este vorba de inspecțiile fiscale, însă au apărut ceva schimbări și în cazul transportatorilor rutieri. Citește articolul
Mai multe schimbări legislative importante pentru persoanele fizice autorizate (PFA) au fost adoptate în cursul anului 2017, iar dintre acestea amintim eliminarea taxelor de înmatriculare pentru firme, ceea ce a condus, așa cum era de așteptat, la o creștere a numărului de PFA-uri și microîntreprinderi înregistrate. Mai mult PFA-urile se pot înscrie și ele, începând din acest an, în Spațiul Privat Virtual, astfel că relația dintre contribuabil și Fisc a fost îmbunătățită semnificativ. O altă schimbare importantă se referă la eliminarea obligației PFA-urilor de a ștampila contractele încheiate în relația cu statul. Citește articolul
Anul acesta, salariații se vor bucura, în perioada Crăciunului, de o minivacanță de patru zile, astfel că, în perioada 23-26 decembrie 2017, se vor înregistra creșteri în vânzările de bunuri și servicii. Din acest motiv, inspectorii de stat își vor intensifica, cel puțin teoretic, verificările la firme. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a fost pusă să rezolve "criza de identitate" a serviciului Uber și să aprecieze dacă, având în vedere modul cum funcționează, poate fi considerat sau nu un serviciu de transport. În răspunsul dat astăzi publicității, Curtea subliniază că Uber este un serviciu de transport, iar intermedierea e doar o componentă a acestui serviciu global. Iar statele membre ale Uniunii sunt cele care pot să reglementeze modul cum funcționează Uber. Citește articolul
În baza unei decizii recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), serviciul Uber ar putea fi obligat de autoritățile din România să obțină autorizațiile solicitate oricărui transportator autorizat, ceea ce ar însemna anumite obligații de îndeplinit și pentru șoferii parteneri. Raportându-ne la legislația națională, arătăm astăzi care este procedura de autorizare, dar și ce trebuie să facă șoferii de taxi, acolo unde ar urma să fie încadrați și cei ce lucrează pentru platforma Uber. Citește articolul