La folosirea caselor de marcat, mai ales în situațiile în care există probleme de funcționare, anumite chestiuni trebuie neapărat făcute de firmele care le folosesc, fiind prevăzute prin lege. Deși unele pot părea mai puțin importante, încălcarea acestor obligații poate atrage sancțiuni de câteva mii de lei pentru firmele controlate. Citește articolul
Companiile care intenționează să-și închidă un punct de lucru în care au o casă de marcat pot scăpa de obligația de a o conecta la sistemul de monitorizare al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), reiese dintr-o clarificare recentă a instituției. În acest sens, firmele trebuie să scoată memoria fiscală din aparat. Conform autorităților, aceasta ar fi singura situație în care se poate refuza conectarea. Citește articolul
În condițiile în care sistemul național de facturare electronică, denumit e-Factura, a devenit funcțional recent în relația firmelor cu statul (domeniul achizițiilor publice - B2G), urmând să fie funcțional, în perioada următoare, și în relația dintre firme (B2B), asta înseamnă că inclusiv firmele străine îl vor putea folosi. Astfel, potrivit unui ordin oficializat miercuri de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), acest lucru va fi posibil în baza unei proceduri speciale. Citește articolul
Pragurile în funcție de care se stabilește cine e obligat să depună declarația intrastat în 2022 au fost publicate marți în Monitorul Oficial. Concret, pragurile valorice pentru introducerile și expedierile intracomunitare de bunuri vor rămâne la nivelul din 2021. Citește articolul
Deciziile Comisiei Fiscale Centrale (CFC), hotărârile Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) și deciziile Înaltei Curți de Casație și Justiție (ICCJ) pot reprezenta temei de solicitare a reexaminării deciziei de soluționare a contestației, astfel că specialiștii recomandă ca aceste decizii și hotărâri să fie urmărite în mod constant pentru ca firmele să nu rateze ceva ce ar putea să le avantajeze. Citește articolul
În ceea ce privește noutățile legislative pe care anul 2021 le-a adus în materia procedurii fiscale, una dintre acestea o reprezintă modificarea privind penalitatea de nedeclarare pe care contribuabilii o datorează pentru obligațiile fiscale principale, care ar trebui redusă de către autorități cu 75% din oficiu, și nu la cererea expresă a contribuabililor. Totuși, în practică încă se menționează în deciziile și în rapoartele de inspecție fiscală că această reducere se face doar la cerere, însă, dacă nu există nicio astfel de mențiune în raportul de inspecție, o eventuală decizie de impunere poate fi contestată, ea fiind nulă, spun specialiștii. Citește articolul
Când vine vorba despre inspecțiile fiscale, specialiștii au identificat, în ultima perioadă, că, în practică, inspectorii fiscali verifică, în mod recurent, anumite aspecte printre care se numără tichetele cadou, dosarul prețurilor de transfer, plățile fragmentate de dividende, dar și conectarea caselor de marcat la sistemul Fiscului. Astfel, trecem în continuare în revistă ce anume verifică Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) în cadrul inspecțiilor efectuate în ultima vreme, dar și modul în care autoritățile fac analiza de risc fiscal pentru întocmirea unei liste de contribuabili care ar trebui verificați, precum și care ar fi recomandările practice ce se pot dovedi utile în cadrul pregătirii unei inspecții fiscale de către companii. Citește articolul
Numărul de raportări obligatorii către stat (în special către Fisc), pe care trebuie să le rezolve firmele, este într-o creștere constantă, așa cum reiese din schimbările legislative din ultimii ani. Vestea bună este că, odată cu digitalizarea activității Fiscului, firmele pot spera în viitor la eliminarea mai multor raportări clasice. Însă rămâne de văzut cât de repede va fi posibil acest lucru și cât de extinsă va fi debirocratizarea, spun specialiștii. Citește articolul
Firmelor care trec de la 1 ianuarie 2022 în categoria marilor contribuabili li se vor aplica unele reguli noi ce țin de organul fiscal cale le administrează, derularea inspecțiilor fiscale și gestionarea contestațiilor fiscale. Citește articolul
Sistemul național de facturare electronică este funcțional, în relația firmelor cu statul (domeniul achizițiilor publice - B2G), începând din 11 noiembrie 2021, conform unui anunț de acum puțin timp al Ministerului Finanțelor. Acesta va fi funcțional în perioada următoare și în relația dintre firme (B2B), iar până în 2023 urmează să devină obligatoriu pentru toată lumea. Inițial se stabilise prin OUG că sistemul e-Factura urma să fie operaționalizat până pe 6 noiembrie 2021, însă termenul a fost ratat de autorități. Citește articolul