Raportarea în sistemul SAF-T (Standard Audit File for Taxation - Fișierul Standard de Audit pentru Taxe) devine certitudine. Companiile interesate pot începe testarea noului sistem, care, potrivit autorităților, va fi obligatoriu de anul viitor pentru marii contribuabili. Parcurgerea acestui exercițiu este importantă pentru orice societate comercială, indiferent în ce etapă va fi obligată să se conformeze noii proceduri, având în vedere că este vorba de un sistem complet nou, de o complexitate ridicată și cu care trebuie să se familiarizeze până în momentul în care devine obligatoriu. Citește articolul
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Ministerul Finanțelor (MF) au primit recent competențe de control în domeniul farmaceutic (privind declararea și plata taxei clawback), dar avem și noutăți în acest sens la redevențele miniere și petroliere. Având în vedere aceste schimbări, specialiștii Deloitte România estimează că vom vedea o intensificare a controalelor fiscale, generată de dublarea competențelor de verificare. Citește articolul
Zilele acestea aduc termene și obligații de raportare importante pentru companii, pe partea fiscală. Există mai multe aspecte cărora firmele ar trebui să le acorde atenție: de la modificările în domeniul TVA-ului pentru comerț electronic la o nouă etapă de măsuri de relaxare pentru afaceri, începerea demersurilor pentru împărțirea dividendelor interimare aferente trimestrului al doilea din 2021 și altele. Citește articolul
Pentru stabilirea rezidenței fiscale, firmele străine folosesc, alături de prevederile Codului fiscal, un nou chestionar cuprins într-un ordin al Ministerului Finanțelor (MF), ce a fost publicat la mijlocul lunii mai în Monitorul Oficial. Prin acest document, care trebuie depus până pe 30 iunie 2021, se are în vedere implementarea standardelor de transparență stabilite la nivel global și obţinerea anumitor informații despre firmele străine care solicită rezidenţă fiscală în România, potrivit locului conducerii efective. Citește articolul
Trei proceduri și o declarație electronică, ce sunt importante pentru companii în prezent, n-au fost emise la timp de către autorități. Acestea țin atât de relația contribuabililor cu Fiscul, cât și de anumite obligații legale. Citește articolul
Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că dreptul de deducere a TVA-ului se păstrează chiar și în situația în care o firmă intră în procedura falimentului. Astfel, conform specialiștilor, necesitatea modificării legislației fiscale iese complet din discuție, pentru că regulile oricum nu susțineau practica inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Firmele care au primit decizii de impunere de la Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF), în urma unei verificări documentare, ar trebui să facă o contestație și, ulterior, dacă aceasta e respinsă, să se adreseze instanțelor de contencios administrativ-fiscal, conform recomandărilor specialiștilor. Citește articolul
Deși acum câteva luni se vorbea despre implementarea efectivă în 2021 a administrării contribuabililor în funcție de riscul fiscal asociat, măsura a fost inclusă acum printre obiectivele majore ale Guvernului din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cu termen de finalizare august 2026. Din explicațiile autorităților reiese că această reformă în relația Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu firmele și persoanele fizice este mai complexă decât poate părea la prima vedere. Citește articolul
Unul dintre obiectivele majore ale Guvernului pe zona fiscală, din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), este reducerea interacțiunii în persoană a contribuabililor cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Acest lucru se va face prin creșterea interacțiunii la distanță, odată cu digitalizarea ANAF. Practic, Guvernul va primi bani de la autoritățile europene pentru îndeplinirea obiectivelor din PNRR, astfel că măsurile depind în mică măsură de bugetul României și, teoretic, pot fi implementate mai ușor. Citește articolul
Dubla-impunere, în special în materia prețurilor de transfer, reprezintă una dintre cele mai frecvente și spinoase probleme cu care se confruntă societățile multinaționale cu prezență în România, în special din cauza ineficienței practice a soluțiilor pentru eliminarea acesteia post factum. Citește articolul