Așa cum scriam zilele trecute, în ultimii ani sesizăm o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Pentru a se conforma, companiile trebuie să aloce resurse financiare și umane adecvate. Însă ce se poate face efectiv? În esență, specialiștii indică trei mari soluții - fie dezvoltarea unui departament intern specializat, fie automatizarea, fie externalizarea (sau o versiune hibridă). Fiecare opțiune vine cu propriile avantaje și dezavantaje și trebuie luate în calcul mai multe aspecte pentru a lua decizia potrivită. Citește articolul
În ultimii ani a început să se contureze tot mai mult o tendință a autorităților de a impune treptat noi raportări obligatorii pentru mediul de afaceri. Astfel, firmele trebuie să gestioneze un volum din ce în ce mai mare de declarații care trebuie să ajungă la diverse instituții ale statului, fapt ce duce la o creștere a costurilor de conformare. Citește articolul
Persoanele fizice autorizate (PFA) care desfășoară activități economice în mod independent, persoanele fizice care exercită profesii liberale, asocierile și alte entități fără personalitate juridică și persoanele fizice trebuie să prezinte, la momentul solicitării a diverse documente precum cazierul fiscal, certificatul de atestare fiscală, certificatul de stabilire a rezidenței fiscale, ori la momentul înregistrării în scopuri de TVA, o serie de acte care trebuie completate, depuse sau prezentate autorităților, potrivit unui ghid publicat astăzi de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Vă prezentăm, în continuare, care este documentația aferentă principalelor documente de interes pentru PFA-uri și pentru celelalte categorii de contribuabili amintite mai sus, în conformitate cu ultimele actualizări intervenite în anul 2021. Citește articolul
Reclasificarea companiilor din România a fost rezolvată joi parțial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), după ce s-a stabilit prin ordin lista marilor contribuabili ce se aplică de la 1 ianuarie 2022. Documentul apare în contextul în care regulile încadrării la categoria marilor contribuabili au fost ajustate miercuri. De ce parțial? Pentru că, potrivit autorităților, ar trebui să ne așteptăm la schimbări și în cazul listei contribuabililor mijlocii. Citește articolul
Autoritățile au oficializat azi un prim ordin care va sta la baza reclasificării contribuabililor, acesta vizând marile firme. Reclasificarea a fost anunțată în primăvară de reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă până la începutul lunii octombrie nu fuseseră făcuți pași publici în această direcție, în condițiile în care operațiunea va influența implementarea fișierului standard de control fiscal (SAF-T). Citește articolul
Fiscul a publicat recent online lista datornicilor din trimestrul al treilea al anului 2021, conform legislației în vigoare. Citește articolul
Asistența fiscală telefonică este asigurată, de puțin timp, exclusiv de către Call center-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prin preluarea acestei activități de la administrațiile județene ale finanțelor publice, reiese dintr-un raport publicat marți de instituție. Totodată, capacitatea de primire a apelurilor prin Call center a fost crescută. Dezvoltarea Call center-ului era unul dintre dezideratele ANAF încă de acum doi ani. Citește articolul
În contextul în care, de luni, persoanele fără certificat verde privind COVID-19 pot relaționa numai la distanță cu personalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Call center-ul instituției a cedat în această dimineață. În aceste condiții, iată ce alte variante au la dispoziție persoanele nevaccinate, netestate sau nevindecate pentru a relaționa cu Fiscul. Citește articolul
Deși, de la 31 martie 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale ar urma să se mute de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF), până atunci, structurile din cadrul ANAF se ocupă de contestațiile fiscale, potrivit legislației în vigoare. În acest sens, aceste structuri pot emite decizii de impunere, decizii de modificare sau de nemodificare a bazei de impunere, precum și dispoziții de măsuri (pe care contribuabilul trebuie să le implementeze). Totuși, spun specialiștii, deși practica organelor fiscale o reprezintă, conform reprezentanților Fiscului, soluționarea contestațiilor exact în ordinea amintită anterior, lucrurile nu se întâmplă întotdeauna astfel. În plus, cum competența de soluționare a contestației împotriva dispoziției de măsuri este diferită de cea privind soluționarea contestațiilor împotriva celorlalte decizii și nu există sancțiuni în acest sens, se poate ajunge la soluții diferite și, prin urmare, la situații în care același contribuabil să formuleze două acțiuni în justiție pentru aceeași situație de fapt și aceeași perioadă verificată. Citește articolul
Acțiunile asumate de România în domeniul fiscal pentru următorii ani, inclusiv cele cuprinse în strategia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) până la finalul anului 2024, ridică o serie de întrebări cu privire la impactul pe care implementarea lor îl va avea asupra mediului de afaceri. Doar modificările fiscale adoptate anul acesta indică iminența unor schimbări și în privința inspecțiilor fiscale, mai exact în frecvența acestora, eficiența și modul lor de desfășurare. Citește articolul