avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 318 soluții astăzi
Acasă Subiect: relatia cu ANAF si MF
Subiect: relatia cu ANAF si MF
ACCES PREMIUM

Opt recomandări de la ANAF privind contestațiile fiscale

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
12 Octombrie 2021 | 0 | 2087 | Timp de citire: 5 min.

În contextul în care, de la 31 martie 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale se va muta de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF), acest demers va facilita o abordare unitară a legislației fiscale, dar și un timp mai scurt de soluționare a contestațiilor, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF. Totuși, până atunci mai pot apărea soluții neunitare în acest sens, astfel că reprezentanții ANAF au venit recent cu o serie de recomandări pentru eficientizarea activității de soluționare a contestațiilor fiscale pentru contribuabili, recomandări pe care vi le prezentăm în continuare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Analiză Creșterea numărului inspecțiilor fiscale, prognozată în 2021, ar putea fi soluția îmbunătățirii colectării impozitelor și taxelor

EY Romania în Contabil și fiscal
12 Octombrie 2021 | 1 | 1863 | Timp de citire: 7 min.

După cinci ani în care numărul controalelor fiscale în România a scăzut dramatic, de la 46.000 în 2016, la 24.000 în 2020, an în care doar pandemia a ținut inspectorii fiscali departe, ne putem aștepta ca 2021 să fie anul în care Fiscul va tura în forță pentru a recupera timpul pierdut. De altfel, conform strategiei Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), aceasta și-a propus să crească numărul de inspecții fiscale cu 10% până în trimestrul patru al lui 2025. În plus, intensificarea inspecțiilor fiscale și un control mult mai strict al banilor reprezintă și principala proiecție a mai mult de jumătate dintre respondenții unui sondaj EY pe această temă, realizat la începutul anului 2021. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Inspecția fiscală: Lipsa motivării ANAF în rapoartele de control poate duce la anularea lor

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 0 | 5463 | Timp de citire: 3 min.

Motivarea unui raport de inspecție fiscală este esențială, în conformitate cu prevederile legislației fiscale, iar, în lipsa acesteia, respectivul act administrativ fiscal poate fi anulat, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă contribuabilul trebuie să precizeze clar acest lucru în cadrul contestației fiscale, pentru a aduce situația la cunoștința Fiscului, care nu poate acționa decât în limitele sesizării care i-a fost înaintată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Contestații fiscale: Firmele trebuie să conteste cuantumul dobânzii, atunci când există o greșeală, nu modul de calcul

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
8 Octombrie 2021 | 0 | 1129 | Timp de citire: 2 min.

Deși, de la 31 martie 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale ar urma să se mute de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF), până atunci, structurile din cadrul ANAF se ocupă de contestațiile fiscale, potrivit legislației în vigoare. Astfel, pentru a preîntâmpina soluții diferite din partea organelor fiscale, contribuabilii trebuie să țină cont că e important să menționeze concret ceea ce contestă, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF. Mai exact, dacă se are în vedere cuantumul dobânzii, de exemplu, acest lucru trebuie specificat în mod clar, nefiind suficientă mențiunea conform căreia modul de calcul aplicat inițial nu a fost corect. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Mutarea soluționării contestațiilor fiscale de la ANAF la MF va duce la eficientizarea procedurii

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
7 Octombrie 2021 | 0 | 1203 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care, de la 31 martie 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale se va muta de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF), acest demers va facilita o abordare unitară a legislației fiscale, dar și un timp mai scurt de soluționare a contestațiilor, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce instrumente fiscale pentru reducerea deficitului de încasare la TVA vor implementa autoritățile în perioada următoare

Deloitte România în Taxe și impozite
4 Octombrie 2021 | 0 | 1793 | Timp de citire: 3 min.

Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), aprobat recent de Comisia Europeană (CE), prevede, dincolo de direcțiile asumate pentru absorbția celor 29 de miliarde de euro, și un set de reforme fiscale de implementat până la finalul anului 2026. Printre acestea se numără modernizarea administrației cu două obiective principale: creșterea veniturilor fiscale cu 2,5 puncte procentuale din PIB până la finalul anului 2025 și reducerea deficitului de încasare la TVA cu cel puțin cinci puncte procentuale până la jumătatea anului 2026 (ambele în raport cu 2019). Cel de-al doilea obiectiv poate fi considerat conservator, raportat la experiența țărilor vecine cu privire la reducerea evaziunii fiscale ca urmare a implementării unor metode eficiente de creștere a colectării, precum SAF-T sau facturarea electronică. Citește articolul

ACCES PREMIUM
O nouă amânare prin OUG

UPDATE Soluționarea contestațiilor fiscale: Mutarea activității de la ANAF la MF, amânată oficial până la 31 martie 2022

Lucia Tozaru în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
1 Octombrie 2021 | 1 | 6239 | Timp de citire: 2 min.

Trecerea, de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanţelor (MF), a activității de soluţionare a contestaţiilor făcute de firme și de persoanele fizice autorizate, în legătură cu creanțele și actele fiscale, a fost amânată din nou prin OUG - de data asta până în martie 2022. Teoretic, această activitate ar fi trebuit mutată din 21 iunie 2021, însă Guvernul a lăsat-o pentru 1 octombrie 2021, iar joi s-a oficializat o a doua amânare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fiscul n-a făcut încă reclasificarea firmelor anunțată pentru 2021, deși aceasta va influența bugetele implementării SAF-T

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2021 | 0 | 5776 | Timp de citire: 3 min.

Astă-primăvară, autoritățile au anunțat că în 2021 vom vedea o reclasificare a contribuabililor în funcție de dimensiune, dar de-atunci nu s-au făcut pași vizibili în acest sens. Chestiunea este destul de importantă din moment ce în funcție de dimensiunea la care se află încadrate companiile la finele anului curent se vor stabili termenele de la care intervine obligația raportării fișierului standard de control fiscal (SAF-T) prin declarația 406. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2022, Fiscul va ignora documentele tipărite. Dacă digitalizarea nu se face cum trebuie, firmele pot avea de suferit, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Septembrie 2021 | 0 | 6863 | Timp de citire: 4 min.

Din martie 2022, relația firmelor și persoanelor fizice cu Fiscul se va derula exclusiv online, prin intermediul contului obligatoriu în Spațiul Privat Virtual (SPV), conform unor modificări recente la Codul de procedură fiscală. În același timp, documentele tipărite nu vor mai fi primite de autorități, legislația stabilind clar că „nu vor fi luate în considerare”. În acest context, specialiștii avertizează că, dacă digitalizarea relației cu Fiscul nu se va face cum trebuie, contribuabilii pot avea de suferit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Firmele mari ar trebui să înceapă pregătirea cât mai repede. Multe ar putea să întârzie cu prima raportare

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Septembrie 2021 | 0 | 2276 | Timp de citire: 4 min.

Marile companii vor fi obligate să folosească sistemul SAF-T (viitoarea declarație 406) de la 1 ianuarie 2022, context în care specialiștii EY România avertizează că firmele ar trebui să înceapă rapid pregătirile în acest sens, care ar dura cel puțin în jur de trei luni. Guvernul a lăsat puțin peste patru luni pentru pregătirea de implementarea SAF-T, în condițiile în care în anii trecuți specialiștii Deloitte România avertizau că ar fi nevoie de șase luni pentru a pune lucrurile la punct. Citește articolul