avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1063 soluții astăzi
Acasă Subiect: relatia cu ANAF si MF
Subiect: relatia cu ANAF si MF
ACCES PREMIUM

Ce instrumente fiscale pentru reducerea deficitului de încasare la TVA vor implementa autoritățile în perioada următoare

Deloitte România în Taxe și impozite
4 Octombrie 2021 | 0 | 1767 | Timp de citire: 3 min.

Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), aprobat recent de Comisia Europeană (CE), prevede, dincolo de direcțiile asumate pentru absorbția celor 29 de miliarde de euro, și un set de reforme fiscale de implementat până la finalul anului 2026. Printre acestea se numără modernizarea administrației cu două obiective principale: creșterea veniturilor fiscale cu 2,5 puncte procentuale din PIB până la finalul anului 2025 și reducerea deficitului de încasare la TVA cu cel puțin cinci puncte procentuale până la jumătatea anului 2026 (ambele în raport cu 2019). Cel de-al doilea obiectiv poate fi considerat conservator, raportat la experiența țărilor vecine cu privire la reducerea evaziunii fiscale ca urmare a implementării unor metode eficiente de creștere a colectării, precum SAF-T sau facturarea electronică. Citește articolul

ACCES PREMIUM
O nouă amânare prin OUG

UPDATE Soluționarea contestațiilor fiscale: Mutarea activității de la ANAF la MF, amânată oficial până la 31 martie 2022

Lucia Tozaru în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
1 Octombrie 2021 | 1 | 6111 | Timp de citire: 2 min.

Trecerea, de la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanţelor (MF), a activității de soluţionare a contestaţiilor făcute de firme și de persoanele fizice autorizate, în legătură cu creanțele și actele fiscale, a fost amânată din nou prin OUG - de data asta până în martie 2022. Teoretic, această activitate ar fi trebuit mutată din 21 iunie 2021, însă Guvernul a lăsat-o pentru 1 octombrie 2021, iar joi s-a oficializat o a doua amânare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fiscul n-a făcut încă reclasificarea firmelor anunțată pentru 2021, deși aceasta va influența bugetele implementării SAF-T

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Septembrie 2021 | 0 | 5593 | Timp de citire: 3 min.

Astă-primăvară, autoritățile au anunțat că în 2021 vom vedea o reclasificare a contribuabililor în funcție de dimensiune, dar de-atunci nu s-au făcut pași vizibili în acest sens. Chestiunea este destul de importantă din moment ce în funcție de dimensiunea la care se află încadrate companiile la finele anului curent se vor stabili termenele de la care intervine obligația raportării fișierului standard de control fiscal (SAF-T) prin declarația 406. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Din 2022, Fiscul va ignora documentele tipărite. Dacă digitalizarea nu se face cum trebuie, firmele pot avea de suferit, spun specialiștii

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
22 Septembrie 2021 | 0 | 6827 | Timp de citire: 4 min.

Din martie 2022, relația firmelor și persoanelor fizice cu Fiscul se va derula exclusiv online, prin intermediul contului obligatoriu în Spațiul Privat Virtual (SPV), conform unor modificări recente la Codul de procedură fiscală. În același timp, documentele tipărite nu vor mai fi primite de autorități, legislația stabilind clar că „nu vor fi luate în considerare”. În acest context, specialiștii avertizează că, dacă digitalizarea relației cu Fiscul nu se va face cum trebuie, contribuabilii pot avea de suferit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

SAF-T: Firmele mari ar trebui să înceapă pregătirea cât mai repede. Multe ar putea să întârzie cu prima raportare

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Septembrie 2021 | 0 | 2228 | Timp de citire: 4 min.

Marile companii vor fi obligate să folosească sistemul SAF-T (viitoarea declarație 406) de la 1 ianuarie 2022, context în care specialiștii EY România avertizează că firmele ar trebui să înceapă rapid pregătirile în acest sens, care ar dura cel puțin în jur de trei luni. Guvernul a lăsat puțin peste patru luni pentru pregătirea de implementarea SAF-T, în condițiile în care în anii trecuți specialiștii Deloitte România avertizau că ar fi nevoie de șase luni pentru a pune lucrurile la punct. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cinci modificări recente la controalele derulate de ANAF. Plus: Reguli în pregătire și tendințe noi din activitatea inspectorilor

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Septembrie 2021 | 0 | 13158 | Timp de citire: 4 min.

În timpul verii și pe început de toamnă, autoritățile au venit cu câteva modificări importante la legislația controalelor fiscale. În principal, este vorba de chestiuni ce țin de inspecțiile fiscale derulate de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), dar și de alte tipuri de controale fiscale. Totodată, reamintim ce intenții de reglementare mai au autoritățile în plan, dar și cele mai recente tendințe în verificările ANAF. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Principalele avantaje pentru companii la implementarea SAF-T

PwC România în Taxe și impozite
8 Septembrie 2021 | 0 | 1776 | Timp de citire: 3 min.

Implementarea fişierului standard de raportare SAF-T a intrat în linie dreaptă, prin Ordonanța Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea și completarea Codului de procedură fiscală fiind prevăzută obligația depunerii acestui fișier începând cu 1 ianuarie 2022. Însă versiunile finale privind natura informațiilor pe care contribuabilii le vor declara prin SAF-T, modelul de raportare, procedura, condițiile de transmitere, datele, categoriile de contribuabili care vor fi obligate să depună fișierul vor fi aprobate prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). După cum au anunțat autoritățile fiscale în ghidul publicat anterior privind SAF-T, într-o primă etapă cei vizați de obligație ar urma să fie marii contribuabili. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum vrea Guvernul să simplifice, din punct de vedere fiscal, activitatea firmelor

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Septembrie 2021 | 0 | 2491 | Timp de citire: 4 min.

Planurile de debirocratizare ale Guvernului, ce au fost publicate luni de Ministerul Economiei, cuprind mai multe măsuri fiscale importante pentru companii. Printre altele, vorbim de simplificarea înființării firmelor și a documentelor ce țin de folosirea caselor de marcat, de eliminarea anumitor obligații pe care le au cei cu multe puncte de lucru sau sedii secundare, dar și a unor amenzi valabile în prezent. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE De vineri, Poliția, DNA și alte instituții pot accesa Registrul conturilor bancare al Fiscului pentru investigarea unor infracţiuni

Dragos Niculescu în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
5 Septembrie 2021 | 0 | 11349 | Timp de citire: 3 min.

OG-ul prin care autoritățile stabilesc exact instituțiile care pot utiliza informațiile din Registrul conturilor bancare ținut de Fisc - precum Poliția, Direcția Națională Anticorupție (DNA) și altele - și cum se poate face acest lucru a fost publicat marți în Monitorul Oficial. Prevederile acestuia vor intra în vigoare la trei zile de la data publicării, adică începând din 3 septembrie 2021. Prin acest OG, care cuprinde detaliile privind utilizarea informațiilor financiare și de alt tip cuprinse în registrul amintit, funcțional de la începutul acestui an, se are în vedere transpunerea în legislația națională a măsurilor stabilite la nivel european de facilitare a utilizării acestor tipuri de informații în scopul prevenirii, depistării, investigării sau urmăririi penale a anumitor infracțiuni. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Contul obligatoriu în SPV, oficializat: Din martie 2022, firmele și PFA-urile vor comunica exclusiv online cu Fiscul

Lucia Tozaru în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
1 Septembrie 2021 | 2 | 23694 | Timp de citire: 2 min.

Comunicarea persoanelor juridice, persoanelor fizice autorizate (PFA) sau a altor entități fără personalitate juridică cu Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) se va face, din 1 martie 2022, exclusiv online, ceea ce înseamnă că, până la acea dată, toți contribuabilii care au o relație cu Fiscul vor trebui să se înregistreze în Spațiul Privat Virtual (SPV), potrivit unei OG oficializate marți, care modifică Codul de procedură fiscală. Citește articolul