Firmele și persoanele fizice care intră temporar în inactivitate vor scăpa din oficiu de obligația de a depune declarații fiscale, conform unei ordonanțe aplicabile de joi. Până acum, contribuabilii inactivi cereau la Fisc și trebuia să li se aprobe alte termene sau alte condiții pentru depunerea declarațiilor fiscale, altfel obligația de depunere rămânea valabilă în continuare. Citește articolul
Administrația fiscală și-a propus, pentru 2022, creșterea ponderii veniturilor din taxe și impozite în produsul intern brut prin eficientizarea colectării, care are la bază atât stimularea conformării voluntare, cât și o serie de măsuri de combatere a evaziunii fiscale. Planurile anunțate pentru acest an indică faptul că autoritățile au ajuns la concluzia că reforma și digitalizarea administrației fiscale reprezintă combinația optimă pentru atingerea acestui scop. Prin urmare, anul ce tocmai a început se va baza pe acești doi piloni, cu beneficii estimate atât pentru stat, cât și pentru contribuabili, dar și cu eforturi substanțiale de implementare pentru ambele părți. O parte dintre măsurile adoptate de autorități, bazate pe soluții digitale de relaționare cu contribuabilii, au intrat deja în vigoare și produc efecte, iar altele sunt la nivel de angajament. Citește articolul
Firmele care estimează că se vor confrunta cu o speță complexă în activitatea lor și care vor să evite riscurile aplicării unui tratament fiscal greșit pot cere autorităților, contra cost, o soluție fiscală individuală anticipată (SFIA), conform legislației actuale. Din moment ce Ministerul Finanțelor vrea să îmbunătățească activitatea referitoare la SFIA, prin preluarea acesteia de la Fisc, iată ce e de știut despre instrument. Citește articolul
Deși obligația de a raporta fișierul standard de control fiscal (SAF-T) se va aplica firmelor mijlocii abia de la 1 ianuarie 2023, specialiștii recomandă pregătirea din timp a implementării sistemului. Chiar dacă a rămas aproape un an până la termen, analiza premergătoare implementării raportării (declarația 406) poate să dureze câteva luni bune. Citește articolul
2021 este anul în care autoritățile au pus la punct sistemul fișierului standard de control fiscal (SAF-T), care se implementează treptat, în funcție de mărimea companiilor, începând din 1 ianuarie 2022. În acest context, explicăm astăzi succint pentru cine intervine, din această lună, obligația de a raporta, prin declarația 406, fișierul SAF-T și ce reguli de bază trebuie reținute despre sistem. Pentru a face asta, am luat în calcul și informațiile pe care le-am mai aflat, între timp, de la publicarea inițială a articolului (noiembrie 2021) și până acum. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2022, PFA-urile și profesioniștii sunt administrați de organul fiscal din zona domiciliului fiscal al persoanelor fizice, conform unui ordin recent al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). În acest context, autoritățile au stabilit și reguli tranzitorii pe care PFA-urile și profesioniștii ar trebui să le știe. Citește articolul
Noul an va aduce tot felul de schimbări legislative de natură fiscală pe care firmele și persoanele fizice ar trebui să le aibă marcate în calendar. De la modificări privind obligațiile declarative la dezvoltarea facturării electronice de stat și nu numai, am inventariat azi principalele puncte de reper din 2022. Citește articolul
Cele mai multe noutăți legislative din sfera relației companiilor cu statul țin de activitatea autorităților fiscale, însă anul 2021 a venit cu modificări și în relația cu alte entități publice. De la contul obligatoriu în Spațiul Privat Virtual (SPV) și verificarea identității prin video, iată reperele anului ce stă să se încheie. Citește articolul
De la 1 ianuarie 2022, PFA-urile și profesioniștii vor fi administrați de organul fiscal din zona domiciliului fiscal al persoanelor fizice, conform unui ordin publicat joi în Monitorul Oficial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
Majoritatea noutăților din anul 2021 din domeniul controalelor la companii vin din sfera fiscală. Pe de o parte, avem câteva ajustări la inspecția fiscală, iar, pe de altă parte, avem și schimbări importante ce țin de relația instituțională în contextul verificărilor fiscale. Însă mai sunt și noutăți legate de plata amenzilor. Citește articolul