Fiscul a publicat recent online lista datornicilor din trimestrul al treilea al anului 2021, conform legislației în vigoare. Citește articolul
Asistența fiscală telefonică este asigurată, de puțin timp, exclusiv de către Call center-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), prin preluarea acestei activități de la administrațiile județene ale finanțelor publice, reiese dintr-un raport publicat marți de instituție. Totodată, capacitatea de primire a apelurilor prin Call center a fost crescută. Dezvoltarea Call center-ului era unul dintre dezideratele ANAF încă de acum doi ani. Citește articolul
În contextul în care, de luni, persoanele fără certificat verde privind COVID-19 pot relaționa numai la distanță cu personalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Call center-ul instituției a cedat în această dimineață. În aceste condiții, iată ce alte variante au la dispoziție persoanele nevaccinate, netestate sau nevindecate pentru a relaționa cu Fiscul. Citește articolul
Deși, de la 31 martie 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale ar urma să se mute de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF), până atunci, structurile din cadrul ANAF se ocupă de contestațiile fiscale, potrivit legislației în vigoare. În acest sens, aceste structuri pot emite decizii de impunere, decizii de modificare sau de nemodificare a bazei de impunere, precum și dispoziții de măsuri (pe care contribuabilul trebuie să le implementeze). Totuși, spun specialiștii, deși practica organelor fiscale o reprezintă, conform reprezentanților Fiscului, soluționarea contestațiilor exact în ordinea amintită anterior, lucrurile nu se întâmplă întotdeauna astfel. În plus, cum competența de soluționare a contestației împotriva dispoziției de măsuri este diferită de cea privind soluționarea contestațiilor împotriva celorlalte decizii și nu există sancțiuni în acest sens, se poate ajunge la soluții diferite și, prin urmare, la situații în care același contribuabil să formuleze două acțiuni în justiție pentru aceeași situație de fapt și aceeași perioadă verificată. Citește articolul
Acțiunile asumate de România în domeniul fiscal pentru următorii ani, inclusiv cele cuprinse în strategia Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) până la finalul anului 2024, ridică o serie de întrebări cu privire la impactul pe care implementarea lor îl va avea asupra mediului de afaceri. Doar modificările fiscale adoptate anul acesta indică iminența unor schimbări și în privința inspecțiilor fiscale, mai exact în frecvența acestora, eficiența și modul lor de desfășurare. Citește articolul
Până acum, orice contribuabil putea transmite o cerere de soluționare a unei problematici fiscale direct către Ministerul Finanțelor (MF), fără a consulta gradual celelate structuri de îndrumare și asistență a contribuabililor, precum și către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), această relaționare cu cele două instituții fiind făcută în baza a două proceduri distinct reglementate. Prin urmare, s-a impus armonizarea prevederilor celor două proceduri, pentru a se elimina suprapunerile de atribuții și pentru a se stabili modul de soluționare, atât de către MF, cât și de către ANAF, a cererilor privind problematica fiscală depuse de contribuabili, potrivit unui ordin oficializat aseară. Citește articolul
În contextul în care, de la 31 martie 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale se va muta de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF), acest demers va facilita o abordare unitară a legislației fiscale, dar și un timp mai scurt de soluționare a contestațiilor, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF. Totuși, până atunci mai pot apărea soluții neunitare în acest sens, astfel că reprezentanții ANAF au venit recent cu o serie de recomandări pentru eficientizarea activității de soluționare a contestațiilor fiscale pentru contribuabili, recomandări pe care vi le prezentăm în continuare. Citește articolul
După cinci ani în care numărul controalelor fiscale în România a scăzut dramatic, de la 46.000 în 2016, la 24.000 în 2020, an în care doar pandemia a ținut inspectorii fiscali departe, ne putem aștepta ca 2021 să fie anul în care Fiscul va tura în forță pentru a recupera timpul pierdut. De altfel, conform strategiei Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), aceasta și-a propus să crească numărul de inspecții fiscale cu 10% până în trimestrul patru al lui 2025. În plus, intensificarea inspecțiilor fiscale și un control mult mai strict al banilor reprezintă și principala proiecție a mai mult de jumătate dintre respondenții unui sondaj EY pe această temă, realizat la începutul anului 2021. Citește articolul
Motivarea unui raport de inspecție fiscală este esențială, în conformitate cu prevederile legislației fiscale, iar, în lipsa acesteia, respectivul act administrativ fiscal poate fi anulat, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Însă contribuabilul trebuie să precizeze clar acest lucru în cadrul contestației fiscale, pentru a aduce situația la cunoștința Fiscului, care nu poate acționa decât în limitele sesizării care i-a fost înaintată. Citește articolul
Deși, de la 31 martie 2022, activitatea de soluționare a contestațiilor fiscale ar urma să se mute de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) la Ministerul Finanțelor (MF), până atunci, structurile din cadrul ANAF se ocupă de contestațiile fiscale, potrivit legislației în vigoare. Astfel, pentru a preîntâmpina soluții diferite din partea organelor fiscale, contribuabilii trebuie să țină cont că e important să menționeze concret ceea ce contestă, potrivit reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul ANAF. Mai exact, dacă se are în vedere cuantumul dobânzii, de exemplu, acest lucru trebuie specificat în mod clar, nefiind suficientă mențiunea conform căreia modul de calcul aplicat inițial nu a fost corect. Citește articolul