avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 837 soluții astăzi
Acasă Subiect: relatia cu ANAF si MF
Subiect: relatia cu ANAF si MF
ACCES PREMIUM

Șase chestiuni fiscale importante la care firmele trebuie să fie atente azi, mâine și poimâine

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
29 Iunie 2021 | 2471 | Timp de citire: 2 min.

Zilele acestea aduc termene și obligații de raportare importante pentru companii, pe partea fiscală. Există mai multe aspecte cărora firmele ar trebui să le acorde atenție: de la modificările în domeniul TVA-ului pentru comerț electronic la o nouă etapă de măsuri de relaxare pentru afaceri, începerea demersurilor pentru împărțirea dividendelor interimare aferente trimestrului al doilea din 2021 și altele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Rezidența fiscală a firmelor străine se stabilește în baza unui nou document, ce trebuie trimis la Fisc până la finalul lunii

Dragoș Niculescu în Contabil și fiscal
Redactor coordonator, avocatnet.ro
21 Iunie 2021 | 2739 | Timp de citire: 3 min.

Pentru stabilirea rezidenței fiscale, firmele străine folosesc, alături de prevederile Codului fiscal, un nou chestionar cuprins într-un ordin al Ministerului Finanțelor (MF), ce a fost publicat la mijlocul lunii mai în Monitorul Oficial. Prin acest document, care trebuie depus până pe 30 iunie 2021, se are în vedere implementarea standardelor de transparență stabilite la nivel global și obţinerea anumitor informații despre firmele străine care solicită rezidenţă fiscală în România, potrivit locului conducerii efective. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Patru chestiuni fiscale de actualitate pentru afaceri cu care autoritățile sunt în întârziere

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
9 Iunie 2021 | 1502 | Timp de citire: 3 min.

Trei proceduri și o declarație electronică, ce sunt importante pentru companii în prezent, n-au fost emise la timp de către autorități. Acestea țin atât de relația contribuabililor cu Fiscul, cât și de anumite obligații legale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Deducerea TVA în timpul falimentului: Legislația nu trebuie să se schimbe după decizia CJUE, practica ANAF este problema

Alexandru Boiciuc în Taxe și impozite
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Iunie 2021 | 1588 | Timp de citire: 2 min.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a stabilit că dreptul de deducere a TVA-ului se păstrează chiar și în situația în care o firmă intră în procedura falimentului. Astfel, conform specialiștilor, necesitatea modificării legislației fiscale iese complet din discuție, pentru că regulile oricum nu susțineau practica inspectorilor Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul

ACCES PREMIUM
Verificarea documentară

Ai primit o decizie de impunere de la Direcția Antifraudă Fiscală? Specialiștii recomandă s-o contești pe cale administrativă și judiciară

Anca Cernat în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
7 Iunie 2021 | 3937 | Timp de citire: 3 min.

Firmele care au primit decizii de impunere de la Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF), în urma unei verificări documentare, ar trebui să facă o contestație și, ulterior, dacă aceasta e respinsă, să se adreseze instanțelor de contencios administrativ-fiscal, conform recomandărilor specialiștilor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

PNRR: Implementarea clasificării firmelor în funcție de riscul fiscal se va face, până în 2026, cu bani de la UE

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Iunie 2021 | 1650 | Timp de citire: 4 min.

Deși acum câteva luni se vorbea despre implementarea efectivă în 2021 a administrării contribuabililor în funcție de riscul fiscal asociat, măsura a fost inclusă acum printre obiectivele majore ale Guvernului din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cu termen de finalizare august 2026. Din explicațiile autorităților reiese că această reformă în relația Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) cu firmele și persoanele fizice este mai complexă decât poate părea la prima vedere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Interacțiunile contribuabililor cu Fiscul se vor muta tot mai mult online. Ce măsuri și-a asumat Guvernul prin PNRR

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
3 Iunie 2021 | 1971 | Timp de citire: 5 min.

Unul dintre obiectivele majore ale Guvernului pe zona fiscală, din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), este reducerea interacțiunii în persoană a contribuabililor cu reprezentanții Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Acest lucru se va face prin creșterea interacțiunii la distanță, odată cu digitalizarea ANAF. Practic, Guvernul va primi bani de la autoritățile europene pentru îndeplinirea obiectivelor din PNRR, astfel că măsurile depind în mică măsură de bugetul României și, teoretic, pot fi implementate mai ușor. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Opinie DAC7: Vom avea reguli noi pentru controalele fiscale făcute la comun cu alte state. Însă ne vor salva acestea de dubla impunere?

Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL în Contabil și fiscal
2 Iunie 2021 | 1256 | Timp de citire: 9 min.

Dubla-impunere, în special în materia prețurilor de transfer, reprezintă una dintre cele mai frecvente și spinoase probleme cu care se confruntă societățile multinaționale cu prezență în România, în special din cauza ineficienței practice a soluțiilor pentru eliminarea acesteia post factum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Verificarea documentară: E legal sau nu că DGAF poate emite decizii de impunere după controlul online? Opiniile specialiștilor

Alexandru Boiciuc în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 Mai 2021 | 1 | 4018 | Timp de citire: 7 min.

Deși vorbim de o măsură luată de Fisc pe finalul anului 2020, introducerea posibilității de a emite decizii de impunere, în urma verificării documentare, de către Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF), este o practică despre care a ajuns să se discute în contradictoriu în prezent. Este legal sau nu că inspectorii DGAF au primit această „împuternicire”? În acest sens, am obținut opiniile a doi fiscaliști. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Practică abuzivă la rambursarea TVA

O firmă a obținut în instanță rambursarea TVA după 13 ani, după ce ANAF îi respinsese contestația pentru că era neștampilată

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Mai 2021 | 3893 | Timp de citire: 4 min.

O firmă nerezidentă în România a reușit să obțină în instanță, după mai bine de 13 ani, o rambursare de TVA, după ce aceasta fusese refuzată inițial de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pe motive pur procedurale. Mai precis, solicitarea inițială a fost respinsă, iar contestația ulterioară a primit, de asemenea, un răspuns negativ, ANAF folosindu-se în cazul din urmă de lipsa șampilei de pe contestație. Citește articolul